فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اکو ویژن: رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه گفت: به دلیل نبود برنامه برای صادرات کشاورزی در وزارت صنعت، کشاورزان و باغداران ضرر می‌دهند.
  

به گزارش اکو ویژن و به نقل از روزنامه کیهان سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با «نسیم» در رابطه با بحث امحای سیب‌زمینی بیان داشت؛ وقتی هیچ کاری در رابطه با صادرات غیرنفتی و کشاورزی انجام نمی‌دهند حداقل نمک هم بر روی زخم ما نپاشند و دائم نگویند که شما صادرکننده آب از سرزمین هستید و ما نمی‌خواهیم صادرکننده نمونه در این زمینه داشته باشیم.



وی ادامه داد: در کل یکی از مشکلات موجود که بر سر راه تولیدات و صادرات کشاورزی قرار دارد بحث تجارت خارجی ما است. من از وزیر صنعت می‌پرسم که در این دو سال تاکنون چه قدمی در این راستا به خصوص میوه و تره‌بار داشته‌اند. آیا صنعت و تجارت تنها به معنای صنعت خودروسازی است؟ اشتغال‌زایی برای 25 درصد جمعیت کشور وابسته به کشاورزی است.


رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه تاکید کرد: به گوش وزیر برسانید که چرا صادرات میوه تا این حد کم شده است، در حال حاضر عراق جلوی صادرات سیب ایرانی را می‌گیرد به طوری که باید سیب ایرانی به کویت برود بعد از آن‌جا به عراق فرستاده شود، بدون شک این معضلات مربوط به بخش خصوصی نیست و باید از طریق دولت هم حل شود. وظیفه بخش خصوصی این است که بار را آماده کرده، بسته‌بندی نموده و زمینه را برای صادراتش فراهم کند اما بستر اصلی برای این صادرات توسط دولت باید فراهم شود.


نورانی تصریح کرد: الان کشور کره کالاهای زیادی را وارد کشور می‌کند اما چرا یک کیلو میوه ایرانی به آن کشور صادر نمی‌شود؟ وقتی این سوال را از آقایان می‌پرسیم می‌گویند ما پروتکل دوجانبه نداریم. سال گذشته هند مدعی بود که هر کیلو سیب ایرانی اگر بخواهد وارد کشورش شود 85 تا 90 سنت تعرفه بپردازد، پاکستان با قیمت ارزان سیب ایران را می‌خرد و بعد آن را به هند صادر می‌کند.


وی افزود: بندر بوشهر الان دو سال است که به بهانه این که صرفه اقتصادی برای کشور ندارد تعطیل شده است، به این ترتیب در حقیقت خارجی‌ها ما را تحریم کرده و داخلی‌ها نیز تعطیل می‌کنند. با این شرایط اگر کسی بخواهد صادراتی به کشورهایی مانند کویت و قطر داشته باشد بار را به جای مسیر هشت ساعته با کشتی داخلی 8 تا 15 روزه به مقصد می‌رساند.


رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه اضافه کرد: دائم می‌گویند که ما کم‌ آبی داریم و نباید تولید داشته باشیم، آیا این افراد با خود نمی‌اندیشند که این چنین حرف‌هایی ما را وابسته تولیدات دیگر کشورها می‌کند. باید از چند سال تحریم عبرت بگیریم و چنین حرف‌های بی‌پایه و اساسی را نزنیم اگر فردای روزگار گفتند ما یک کیلو گندم و برنج صادر نمی‌کنیم چه اتفاقی بر سر مملکت خواهد آمد؟


نورانی بیان داشت: تولید سیب زمینی و پیاز فراوان بوده اما صادرات حرکتی ندارد و بسیار کند است به طوری که در حال از دست دادن یک به یک بازارهای خود هستیم. امسال هندوانه‌کاران، سیب زمینی‌کاران، سیب درختی‌کاران و تولیدکنندگان کیوی ضرر کردند، دلیل این همه ضرر این است که برنامه درستی برای صادرات وجود نداشته است.


بی برنامگی در صادرات کشاورزی به باغداران خسارت زده است
بی برنامگی در صادرات کشاورزی به باغداران خسارت زده است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.