فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

حذف گوشت از رژیم غذایی تغییرات قابل توجهی در بدن انسان ایجاد می کند که در ادامه عنوان می شوند.

گیاه خواری نوعی رژیم غذایی است که در آن از خودرن گوشت پرهیز می شود. حذف گوشت از رژیم غذایی تغییرات قابل توجهی در بدن انسان ایجاد می کند. چالش هایی که در رعایت این رژیم غذایی وجود دارد معمولاً پس از گذشت یک تا دو روز از خوردن گوشت فروکش خواهد کرد.

1.  کاهش وزن

اولین و آشکارترین واکنش بدن به رژیم گیاه خواری کاهش وزن است. حتی پس از گذشت چند روز از رعایت این رژیم می توان شاهد کاهش وزن بود. بر اساس گزارشی از نشریه ی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی، پرهیز از خوردن هر نوع گوشت می تواند به کاهش وزن کمک کند. با توجه به کاهش وزن افراد کاندید در این پژوهش، متوسط کاهش وزن 3.4 کیلوگرم است که با ادامه این رژیم غذایی نتایج مطلوب تری در تناسب اندام پدیدار خواهد شد.

2.  بهبود عملکرد دستگاه گوارش و عمل هضم غذا

بدن به طور طبیعی عمل سم زدایی را انجام می دهد و دستگاه گوارش با حذف گوشت از رژیم غذایی عملکرد کمتری در هضم غذا دارد. مصرف گوشت به همواره غذاهای گیاهی با فیبر بالا و یا فرآورده های لبنی عملیات هضم را کندتر می کند. عمل هضم انواع گوشت قرمز تقریباً تا 5 ساعت ادامه خواهد داشت.

همانطور که در بالا اشاره شد گوشتی که به همراه سبزیجات پر فیبر خورده شود به دلیل "هشیار شدن مشخصات باکتریایی روده" می تواند عملیات هضم را کند تر کند. اما مصرف غذاهای گیاهی به تنهایی می تواند بیماری های قلبی عروقی را به میزان بالایی کاهش دهد.

3.  نفخ معده و شکم

رژیم گیاهی با دلیل غنی بودن از سبزیجات و میوه هایی که اغلب گاز آور هستند می تواند تجربه ی نفخ شکم را افزایش دهد. در حقیقت غذاهای سالم نفاخ هستند.

تونی اسمیتسون، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در اینباره توضیح می دهد که باکتری هایی که در روده ی بزرگ زندگی می کنند علاقه ی شدیدی به کربوهیدرات منحصر به فرد موجود در حبوبات (به نام الیگوساکاریدها) دارند و زمانیکه حبوبات مصرف می شوند این باکتری های گاز نیتروژن تولید می کنند که باید از طریق بدن آزاد شود. دلیل دیگر آن است که بسیاری از غذاهای سالم، مثل حبوبات و دانه های سرشار از فیبر نفاخ هستند. با مصرف هر چه بیشتر از این مواد غذایی مفید، عملکرد دستگاه گوارش بهبود یافته و یبوست کاهش می یابد.

4.  تغییر  ذاعقه و عادت های غذایی

گیاه خواری می تواند حس چشایی را تغییر دهد. این به دلیل کاهش پروتئین و ویتامین هایی است که بدن مستقیماً از گوشت دریافت می کند. یکی از قابل توجه ترین آنها روی است که برای بدن بسیار اهمیت دارد. در پژوهشی که در موسسه ی بهداشت علوم زیستی در دانشگاه توکوشیمن ژاپن انجام گرفته است، کاهش روی در بدن می تواند منجر به تغییر ذاعقه و اختلال در حس چشایی شود.

کمبود برخی ویتامین ها در بدن یکی از تغییرات قابل توجه رژیم گیاه خواری است، بنابراین مواد غذایی لازم و مکمل هایی مثل روی ( Zinc ) ، پروتئین،  B12  و آهن باید جایگزین شوند.

5. طولانی تر شدن مدت زمان  بازسازی بدن پس از تمرینات ورزشی

همانطور که اشاره شد، در رژیم گیاه خواری بدن با کمبود پروئین که ماده ی اصلی سوخت و ساز، نگهداری و بازسازی عضلات است روبرو می شود. بنابراین بدیهی است که تمرینات ورزشی تحت تاثیر این رژیم قرار خواهند گرفت. البته منابع متعددی از پروئین در غذاهای گیاهی اعم از آجیل، حبوبات و البته مکمل های ورزشی پودری یافت می شوند که به همراه رژیم غذایی گیاه خواری حتماً باشد مصرف شوند.

6.  احساس سبکی و چالاکی در بدن

گیاه خواری یک تلاش و انتخاب آگاهانه است. اگر گیاه خواری را به صورت مقطعی و یا دائمی انتخاب کرده اید، از این پس در رستوران با دقت بیشتری باید به منوی غذاها توجه کنید تا غذای مناسب را انتخاب کنید. نظم و انظباتی که در رژیم گیاه خواری وجود دارد نه تنها مزایای بسیاری برای بدن دارد، بلکه بر دیگر جنبه های زندگی تاثیر مثبت می گذارد.

با مصرف غذاهای تازه و سبزیجات بدن کمتر احساس سنگینی می کند. پژوهش های بسیاری به مزایای گیاه خواری اشاره دارند که نشان می دهند گیاه خواران به طور متوسط به لحاظ جسمی فعال تر هستند و کمتر به نوشیدن الکل و یا کشیدن سیگار تمایل دارند. این فراد همچنین به ندرت دچار افزایش وزن یا چاقی هستند. 


منبع:  LifeHack


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.