فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

سلامانه :  هر گیاه دارویی ساختمانی مشخص دارد که اگر آن را از حالت طبیعی خود خارج سازیم ممکن است دچار عوارضی شویم.

دکتر حسن اکبری متخصص طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هر گیاه دارویی دارای یک ساختمان مشخص و منحصر به فرد است که از کنار هم قرار گرفتن بسیار دقیق و مهندسی شده مولکول‌های آن ایجاد شده است و اثر نهایی آن گیاه در بدن بستگی به آن ساختمان، نحوه و شکل قرار گیری مولکول‌های تشکیل دهنده آن دارد.

وی ادامه داد: اگر گیاه دارویی را به هر شکلی (مثل دمنوش یا مخلوط پودر گیاه دارویی با عسل و روش‌های دیگر) به بیمار بدهیم، این گیاه فقط سلول‌ها و مولکول‌های هدف را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد و در داخل ساختمان خود دارای اجزای متعادل کننده و کنترل کننده‌ای است که جلوی قسمت‌های عمل کننده را می‌گیرد، اما وقتی ماده مؤثر همین گیاه دارویی به صورت صنعتی و با روش‌های فیزیکی و شیمیایی استخراج می‌شود و این ماده مؤثر به صورت ماده عمل کننده وارد بدن می‌شود نه تنها سلول‌های هدف را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلکه روی تمام سلول‌های بدن اثر می‌گذارند. بنابراین اثر مهاری مورد دلخواه که مهار سلول‌های خاص مثلاً برای آرام‌بخش بود روی تمام سلول‌های بدن اعمال می‌شود و عوارض ثانویه داروی گیاهی مانند سستی عضلانی، کرختی بدن و بی‌حالی ظاهر می‌شود.

دکتر اکبری اظهار داشت: اگر بخواهیم گیاهان دارویی را به کار بگیریم باید دقت کنیم آنها را از ساختمان حالت طبیعی خود خارج نسازیم تا دچار عوارض ثانویه مصرف داروها همانند داروهای شیمیایی نشویم و اصولاً نقطه قوت داروهای گیاهی همین کم عارضه بودن و طبیعی بودن آنهاست و اگر سازمان مولکولی آنها را برهم زنیم خلاف طب سنتی است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد ماده مؤثر موجب گرانی داروی گیاهی می‌شود و استفاده از آن را منوط به انواع مجوزهای خاص و عام می‌کند که در مصرف داروهای شیمیایی وجود دارد که این هم شاید ریشه در مافیای دارو داشته باشد در حالی که استفاده از یک دمنوش هم ارزان و هم در دسترس است و نیازی به مجوز خاص ندارد و بسیاری از واسطه‌ها را جذب می‌کند.


نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.