فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- داشتن ذهني باز و خلاق در موفقيت هر فردي بسيار اثرگذار است. از سوي ديگر، گاهي به‌علت برخي عادت‌ها و قرار گرفتن در چارچوب‌هاي خودساخته، فضاي خانه بسيار شلوغ مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري آريا از قم، نامنظمي يا شلوغي فضاي اطراف، در نظم فکري و آرامش ذهني، اثر منفي دارد. در اين سلسله‌نوشتار، درصدد هستيم با نگاهي متفاوت، به مديريت وسايل خانه بپردازيم.
وجود گياه، گل و گل‌دان در خانه يا فضاي کار، هم اثرهاي خوب زيست‌محيطي دارد و هم انرژي مثبت به خانم خانه مي‌دهد؛ ضمن اين‌که افراد خانواده، وقتي موجودي جان‌دار را جان مضاعف ‌مي‌دهند و از سبزي و زيبايي آن بهره مي‌برند، و در نتيجه‌ي همه‌ي اين موارد، احساس زنده‌بودن و طراوت مضاعف خواهند يافت.

در هر فضايي، هر اندازه کوچک و تاريک، مي‌توان گياهاني پرورش داد. اگر تجربه‌ي زيادي در پرورش گل و گياه نداريد، پيشنهاد مي‌شود با مشورت افراد باتجربه، از گياهاني شروع کنيد که خيلي حساس نيستند و شرايط پرورشِ ويژه ندارند؛ براي مثال، داخل آپارتمان، پرورش گياه «پتوس» و براي فضاي بيرون، مانند حياط، پرورش گياه «فيلکوس»، «شاخ‌بزي» و «گندمي» راحت است.
براي تهيه‌ي بيش‌تر نمونه‌هاي گل و گياه نياز به هزينه نيست؛ چون اکثر گياهان از طريق قلمه‌زدن، قابل‌تکثير هستند و برخي نمونه‌هاي گياهي، مانند انواع کاکتوس‌ها هم با کاشت مستقيم در خاک، زياد مي‌شوند؛ پس براي تهيه‌ي اين دسته از گياهان، مي‌توان در ديد و بازديدهاي دوستانه و فاميلي، از کساني که اهل گل و گياه هستند، چند شاخه قلمه تهيه کرد تا مدتي در آب بماند و ريشه دهد؛ سپس در گل‌دان يا بر حسب نوع گياه، مستقيم در خاک کاشته شود.

براي تهيه‌ي گل‌دان‌ هم، نياز به هزينه‌ي زيادي نيست و با مقداري خلاقيت مي‌توان گل‌دان‌هاي زيبايي طراحي کرد؛ براي مثال، مي‌توان بطري‌هاي آب معدني، سطل‌هاي ماست، جعبه‌هاي ميوه، گل‌دان‌هاي سفالي ساده و... را با کمي تزئين به گل‌دان‌هاي زيبايي بدل کرد. براي تزئين گل‌دان، مي‌توان ظرف را با اسپري‌هاي رنگي يا فويل‌هاي حکاکي شده يا طلق‌هاي رنگي و... به شکل يک ظرف رنگي درآورد و سپس با استفاده از وسايل تزئيني، مانند: دکمه، گوش‌ماهي، سنگ رنگي، تيله، چوب بستني، مهره‌هاي باقي‌مانده از گل‌ِسرهاي قديمي، زيورها، روبان، پولک و... آن‌ها را تزئين کرد. فقط در طراحي گل‌دان، بايد توجه داشت که کف گل‌دان، منفذ يا سوراخ‌هايي براي خروج آب اضافه داشته باشد تا زياديِ آب، در گل‌دان نماند و باعث پوسيدگي ريشه گياه نشود.

چند نکته براي آراستگي گل‌هاي آپارتماني
*‌ حتماً زيرگل‌داني براي گل‌دان‌ها، به‌ويژه گل‌دان‌هاي داخل فضاي مسکوني و کاري قرار دهيد و هر چند ‌وقت يک‌بار، آن‌ها را بشوييد تا جرم آب و خاک‌ها پاک شود.
*‌ برخي از گياهان رونده هستند؛ يعني اگر دو ساقه از اين گياهان کاشته شود، بعد از ده سال همان دو ساقه هست و فقط اندازه‌ي ساقه‌ها بلند و کشيده مي‌شود. براي آراستگي و زيبايي بهتر اين نوع گياهان ـ به‌ويژه اگر ساقه‌هاي نازکي داشته باشند ـ بهتر است تعداد ساقه‌ي کاشته‌شده، بيش‌تر باشد. اگر منبع جديدي از آن گياه در دسترس نيست، مي‌توان از بالاي ساقه‌ها، تکه‌اي را جدا کرد، قلمه زد و بعد از ريشه‌دادن، در همان گل‌دان اصلي کاشت تا انبوه‌تر و زيباتر شود.

*‌ برگ گياهان، نياز به شست‌وشو يا گردگيري دارد. براي شست‌وشوي گياهان آپارتماني، مي‌توان گل‌دان‌ها را به حياط، پاسيو يا حمام منتقل کرد و با آب خنک، آن‌ها را شست يا مي‌توان با آب‌پاش روي برگ‌ها اسپري کرد و سريع با پارچه، آب‌گيري کرد. اين روش براي گياهانِ پهن‌برگ يا گل‌دان‌هاي خيلي‌بزرگ کاربرد خوبي دارد. اگر به هر دليلي، هيچ‌کدام از اين روش‌ها ميسر نبود، با پارچه‌ي نم‌دار، با حوصله و دقت، تک‌تک برگ‌ها را مي‌توان گردگيري کرد. اين شست‌وشو يا گردگيري سه مزيت دارد: ازبين‌بردن منابع آلودگي و ميکروب در خانه، آراستگي و زيبايي بيش‌تر و بازشدن منافذ گياه و در نتيجه رشد بهتر گياه.

*‌ برگ‌هاي زرد، شاخه‌هاي پوسيده و... را با استفاده از قيچي مي‌توان جدا کرد. برخي گياهان مانند «نخل مرداب» با کوچک‌ترين تنش و تغييري نوک برگ‌هاي‌شان زرد مي‌شود. براي آراستگي بيش‌تر اين گياهان، مي‌توان نوک برگ‌هاي زردشده را با ظرافت و دقت قيچي کرد.
*‌ خاک خوب، بايد سبک و غني باشد. سبک‌بودن خاک، براي اين است که بافت خاک، مثل کلوخ محکم نشود و امکان عبور آب و هوا ميسر باشد. گاهي مي‌توان با اقدام‌هاي خانگي، کيفيت خاک را بالاتر برد؛ براي مثال با افزودن تفاله‌ي چاي، سبوس يا خرده‌هاي يونوليت، مي‌توان خاک را سبک‌تر و امکان عبور آب و هوا را فراهم کرد و با افزودن پوست ميوه‌هاي خشک‌ و آسياب‌شده، مي‌توان خاک را غني‌تر کرد.

*‌ مي‌توان با تهيه‌ي بذر سبزي‌ها، به‌ويژه سبزي خوردن، گلدان‌هايي ويژه‌ي کاشت سبزي تهيه کرد؛ براي مثال مي‌توان در گل‌دان، ريحان کاشت و چندماه از محصول آن بهره برد.


محمدرضا قربان زاده
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.