فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

/plant-virus/plant-virus

هرقدر هم به گیاهانتان نزدیک شوید، هرگز صدای عطسه آنها را نمیشنوید! حتی اگر به ویروس یا باکتریهایی مبتلا باشند. با این که گیاهان عفونت خود را به صورت متفاوتی نسبت به انسان نشان میدهند، اما برخی افراد ممکن است نگران انتقال بیماریهای گیاهان به انسانها باشند.

/plant-virus/plant-virus

آیا باکتریهای گیاهی، انسان را مبتلا میکنند؟

اگر چه همه تصور میکنیم بیماریهای گیاهی و انسانی متمایز هستند و نمیتوانند از گیاه به انسان منتقل شوند، اما همیشه این امر صادق نیست. انتقال عفونت از گیاه به انسان بسیار نادر است اما میتواند اتفاق بیفتد. عامل بیماری زای اصلی چنین نگرانی، یک باکتری به نام سودوموناس ائروژینوزا می باشد که موجب نوعی پوسیدگی نرم در گیاهان میشود.

باکتری سودوموناس ائروژینوزا (به اختصار پی. ائروژینوزا) در انسانها میتواند تقریبا به هر بافتی در بدن که ضعیف شده باشد، حمله کند. علائم آن بسیار گسترده است و طیف وسیعی از بیماریها، از عفونت ادراری گرفته تا التهاب پوستی (درماتیت)، عفونت گوارشی و حتی بیماریهای سیستمی را شامل میشود. چیزی که وضعیت را بدتر میکند این است که این باکتری در شرایط سازمانی، به صورت روز افزون به آنتی بیوتیک مقاوم میشود.

صبر کنید! پیش از این که سراغ مواد ضد عفونی کننده بروید، باید بدانید که حتی در بیماران بستری و به شدت بیمار، میزان عفونت این باکتری تنها 0.4 درصد است بنابراین احتمال ابتلا به آن حتی در صورتی که زخم باز داشته باشید که در تماس با بافتهای عفونی گیاه قرار گرفته است، بسیار کم است. دستگاه ایمنی انسان در حالت طبیعی ابتلای انسان به عفونتهای گیاهی را بسیار غیر محتمل میکند.

/plant-virus/plant-virus

آیا ویروسهای گیاهی میتوانند موجب بیماری انسان شوند؟

بر خلاف باکتریها که فرصت طلب هستند و در بسیاری شرایط زنده می مانند، ویروسها نیاز به شرایط خاص خود برای گسترش نیاز دارند. حتی اگر میوه ای از گیاه هندوانه مبتلا به ویروس موزائیک کدو بخورید، به این ویروس مبتلا نمیشوید. مصرف میوه هایی که محصول گیاهان مبتلا به ویروس هستند، توصیه نمیشود چون معمولا چندان خوشمزه نیستند اما به شما آسیبی وارد نمیکنند.

همیشه باید گیاهان مبتلا به ویروس را همین که متوجه حضورشان در باغچه خود شدید، جمع آوری کنید چرا که اغلب به واسطه حشرات مکنده شیره، از گیاه بیمار به گیاه سالم انتقال پیدا میکنند.

حالا میتوانید با خیال راحت، به باغچه تان بروید و از رسیدگی به آنها لذت ببرید و اطمینان داشته باشید ارتباط مهمی بین بیماریهای گیاهی و انسان وجود ندارد.

منبع

"FA" style="font-size:14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:200%; font-family:"B Nazanin";mso-bidi-language:FA">

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.