فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

آلفا آلفا گیاه چند ساله و سرما دوست است و معمولا برای مصرف دام یا به عنوان محصول فرعی و اصلاح کننده خاک کاشته میشود. این گیاه بسیار مغذی بوده و منبع طبیعی نیتروژن می باشد و برای اصلاح خاک و کنترل فرسایش بسیار خوب است. سیستم گسترده ریشه گیاه آلفا آلفا هم گیاه و هم خاک را تغذیه میکند. این گیاه به سادگی رشد میکند.
چگونه گیاه آلفا آلفا پرورش دهیم؟
چگونه گیاه آلفا آلفا پرورش دهیم؟

گیاه آلفا آلفا چند ساله و سرما دوست است که معمولا برای مصرف دام یا به عنوان محصول فرعی و اصلاح کننده خاک کاشته میشود. این گیاه بسیار مغذی بوده و منبع طبیعی نیتروژن می باشد و برای اصلاح خاک و کنترل فرسایش بسیار خوب است. سیستم گسترده ریشه   آلفا آلفا هم گیاه و هم خاک را تغذیه میکند. این گیاه به سادگی رشد میکند.

چگونه گیاه آلفا آلفا را پرورش دهیم؟

آلفا آلفا به راحتی رشد و تکثیر می یابد و به خوبی تقریبا با هر باغچه ای سازگاری داشته و دامنه وسیعی از شرایط رشد را میتواند تحمل کند. به علاوه این گیاه به خوبی در مقابل خشکی مقاوم است و علاقه ای به خیس بودن خاک ندارد. در واقع رطوبت بیش از حد منجر به رشد قارچ در خاک میشود.


چگونه آلفا آلفا را پرورش دهیم؟چگونه آلفا آلفا را پرورش دهیم؟

برای رشد آلفا آلفا منطقه ای را انتخاب کنید که مقدار زیادی نور کامل خورشید دریافت میکند. همچنین خاک خوب زهکشی شده و با pH بین 6.8 تا 7.5 باید داشته باشد.

پیش از کاشت گیاه، باید منطقه را تمیز کنید و همه ذرات و قطعات سنگ را از خاک خارج کنید. تخم خالص آلفا آلفا را از فروشگاههای گل و گیاه یا به صورت آنلاین میتوانید خریداری کنید.


گیاه آلفا آلفاگیاه آلفا آلفا


چگونه آلفا آلفا را بکاریم؟

افرادی که در نواحی سردتر زندگی میکنند میتوانند این گیاه را در فصل بهار بکارند در حالی که افرادی که در نواحی معتدل تر زندگی میکنند، میتوانند در پاییز کاشت آلفا آلفا را شروع کنند. از آنجایی که ریشه های آلفا آلفا به سرعت رشد میکند، نیازی به کاشت عمیق آن نیست، بلکه تنها حدود 2 – 3 سانتیمتر عمق کافی است. تخمها را به طور یکنواخت در خاک بپاشید و روی آن را کمی با خاک بپوشانید. برای هر 2.3 متر مربع حدود 113 گرم تخم آلفا آلفا استفاده کنید و فاصله بین ردیفها حدود 45 تا 60 سانتیمتر باید باشد.

باید ظرف 7 تا 10 روز جوانه ها شروع به بیرون زدن کنند. همین که جوانه ها به حدود 15 تا 30 سانتیمتر رسیدند، میتوانید آنها را در صورت نیاز هرس کنید تا نگذارید گیاه بیش از حد شلوغ شود.


چگونه آلفا آلفا را بکاریم؟چگونه آلفا آلفا را بکاریم؟


اگر آلفا آلفا را برای دام پرورش نمیدهید، بگذارید رشد کند تا محصول آماده کاشت شود یا شکوفه های بنفش رنگ آن ظاهر شوند. در این زمان میتوانید به راحتی آن را درو کنید و در خاک دفن کنید یا بگذارید همان طور بماند. جوانه های آلفا آلفا تجزیه میشوند. این کود سبز خاک را حاصلخیز کرده و نیز فعالیت میکروبی را تحریک میکند بنابراین به خاک اکسیژن رسانی میکند.  



برداشت گیاه آلفا آلفا

اگر آلفا آلفا را برای دام کاشته اید، باید پیش از گل دهی (اوایل مرحله شکوفه دهی)  آن را برداشت کنید. وقتی گیاه بالغ شود، گوارش آن برای دام دشوارتر میگردد.

گیاه در اوایل گل دهی بیشترین درصد مواد مغذی برای دام را دارد و اغلب مواد مغذی در برگهای آن وجود دارند.

در صورتی که باران قریب الوقوع است، گیاه را قطع نکنید چون این کار به محصول آسیب میزند. آب و هوای بارانی میتواند منجر به مشکلات کپک و قارچ شود. آلفا آلفای مرغوب باید دارای رنگ سبز و پر برگ باشد و نیز رایحه خوشایندی داشته باشد و ساقه آن باریک و انعطاف پذیر باشد. همین که گیاه برداشت شد، خاک را باید پیش از کاشت فصل بعد، شخم زد.

آلفا آلفا مشکلات آفتی معدودی دارد اما شپشه آلفا الفا موجب آسیب زیادی به آن میشود. به علاوه نماتد میتواند جوانه های ساقه را ضعیف و بیمار کند.

برداشت گیاه آلفا آلفابرداشت گیاه آلفا آلفا
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.