فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

مگسها و پشه ها موجودات آزار دهنده ای هستند. اگر به گیاه علاقه دارید، احتمالا این حشره ها به ویژه مگسهای قارچ بیشتر از هر آفتی شما را عصبانی میکنند. اگر چه مگس قارچ ضرری برای انسان ندارد اما در گیاهان آپارتمانی به سرعت تکثیر میشوند و لاروهایشان را روی خاک گیاه میگذارند. مگس قارچ در شرایط سرما زدگی که گیاهان را به داخل خانه می آورید، میتواند به فضای داخل منتقل شود اما اغلب همراه با گیاهان عفونی شده ای که میخرید و به منزل می آورید، به خانه تان منتقل میشوند. این حشرات عاشق پنهان شدن در خاک مرطوب و مملو از مواد گیاهی در حال فساد هستند. همین که به گیاه شما دسترسی پیدا کنند، به راحتی در گیاهان مجاور نیز منزل میکنند و با خوشحالی منتظر تولد لاروهایشان در 2- 3 سانتیمتری سطح خاک می مانند.

لاروها اصولا از قارچهایی که در خاک پیدا میکنند تغذیه میکنند اما ممکن است موهای ریشه را نیز بخورند. هنگامی که مگسهای بالغ تخم میگذارند و تکثیر میشوند، هجوم حشره ادامه پیدا میکند. اما خیالتان راحت باشد، میتوانید بدون این که گیاهانتان را دور بریزید، از شر این موجودات مزاحم خلاص شوید. در صورتی که به تازگی گیاهتان مورد هجوم آنها واقع شده است، بگذارید خاک عفونی کاملا خشک شود چون این وضعیت لاروها را نابود میکند. در صورتی که هجوم رو به رشد است، باید اقدام جدی تری انجام دهید. میتوانید با استفاده از کاغذ چسبناک، میتوانید مگس قارچ بالغ را به دام بیندازید اما این کار لاروهایی را که به زودی متولد میشوند، از بین نمیبرد. یک راه خانگی دو مرحله ای مطمئن و متداول نیز برای حل کامل این مشکل وجود دارد که برای آن به ماسه، چند نعلبکی کوچک و نوشیدنی میوه ای (برای حشرات نه برای خودتان!) نیاز دارید.

مرحله اول

تله ماسه ای بسازید. همه گیاهان عفونی خانه تان را جمع کنید و 5 سانتیمتر از خاک روی گلدان آنها بردارید تا لاروهایی که پیش از این تخم گذاری شده حذف شوند. فورا این خاک را دور بریزید و این لایه را با ماسه جایگزین کنید. این ماسه باید عاری از مواد آلی بوده و سریعا خشک شود (شرایط نامطلوب برای تخمهای مگس قارچ). پیش از این که به گیاه آب بدهید، بگذارید خاک زیر ماسه نیز کاملا خشک شود. این کار همه لاورها را از خانه تان خارج کرده و نمیگذارد لارو جدیدی برایتان دردسر ایجاد کند.

مرحله دوم

برای مگسهایتان آبمیوه سرو کنید. مگس قارچ بالغ به سادگی جذب مایعات شیرینی میشوند که بوی فساد میدهد. یک بطری آب میوه انگور خریداری کنید و آن را در نعلبکی کوچکی بریزید و نزدیک گیاه یا گیاهانی که سابقا عفونی بودند (و سطح خاک آنها را عوض کردید) بگذارید. در صورتی که یک شب بگذارید نعلبکی بماند وقتی بیدار میشوید، می بینید همه مگسهای قارچ مرده و شناور در این مایع جمع شده اند. این مایع را دور بریزید و دوباره ظرف را پر کنید تا زمانی که دیگر هیچ مگس قارچ بالغی نبینید.

منبع

"FA" dir="RTL" style="font-size:14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height: 200%;font-family:"B Nazanin";mso-bidi-language:FA">

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.