فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

این که چگونه و چه زمانی حشرات مفید را در باغچه وارد کنیم، بستگی به نوع حشره ای دارد که استفاده میکنید. باید دستور مخصوص حشره مورد استفاده را قدم به قدم دنبال کنید. به طور کلی میتوانید حشرات را در ناحیه تحت محافظت و دور از نور مستقیم خورشید، رها کنید تا کار خود را شروع کنند. بهترین زمان رها کردن حشرات صبح زود یا در سایه روز است.

 
 

-        کارت، نوار یا جعبه تخمها را از شاخه آویزان کنید

برای آویزان کردن جعبه تخمها، از یک قطعه سیم یا  نخ و سوزن (در صورت امکان) استفاده کنید و آن را به شاخه متصل کنید. جعبه را باید به یک شاخه یا گیاهی ببندید که 90 تا 120 سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع داشته و منطقه زیر سایه شاخ و برگها قرار داشته باشد. برخی از حشرات بالغ یا تخم حشرات در کارتهای منفذ داری قرار گرفته اند که میتوان آن را باز کرده و به شاخه یا برگ گیاه آفت زده متصل کرد. در برخی دیگر، حشرات به نواری چسبیده اند که میتوان آن را دور شاخه گیاه پیچاند. حشراتی که به صورت جعبه، کارت یا نوار به فروش میرسند عبارتند از آخوندک ( Praying mantis )، سن شکاری ( spined soldier bug )، زنبورهای تریکوگراما ( Trichogramma wasps )، انگل مگس سفید یا سفید بالک ( Whitefly parasite )

-        توزیع یکنواخت حشرات

بسیاری از حشرات به عنوان حشرات نابالغ یا بالغ فعال و پر تحرک، آماده انتشار بدون واسطه در باغچه هستند. تعداد کمی از آنها را (بسته به تراکم آفت، یک الی ده تا) بر روی گیاه آفت زده قرار دهید. مطمئن شوید که آنها را به صورت یکنواخت در باغچه توزیع میکنید. حشراتی که به این صورت میتوانید استفاده کنید عبارتند از: انگل شته ( Aphid parasites )، بال توری سبز ( Green lacewings )، کفشدوزک ( Lady beetle )، انگل مینوز برگ ( Leaf miner ) ، نابود کننده شپشک آردی ( Mealybug destroyers )، انگل شپشک آردی و سن شکارگر ( Minute pirate bugs ).

 

-        پاشیدن حشرات

برخی از حشرات مفید باغچه، در ظرفهایی قرار دارند که حاوی موادی مانند سبوس، پوست برنج یا ورمیکولیت است تا آنها را از هم جدا نگه داشته و به توزیع یکنواخت آنها کمک شود. مقدر کمی از این ترکیب را روی گیاه آفت زده بپاشید. دقت کنید این ترکیب را در فضای باغچه به صورت یکنواخت توزیع کنید. حشراتی که به این صورت استفاده میشوند عبارتند از: شکارچیهای شته، بیماری زای ملخ ( Grasshopper pathogen )، تخمهای بال توری سبز، مایتهای شکارچی،  سن شکاری، شکارچی تریپس ( Thrips ).

 
 

-        محلول را روی گیاه یا خاک آن اسپری کنید

برخی از حشرات مفید را به صورت پودری یا کنسانتره مایع میتوان تهیه کرد که باید طبق دستور روی بسته، با آب مخلوط شود و با آب پاش یا اسپریر پمپ پاشیده شود. دقت کنید حتما تمامی فضای باغچه را به صورت یکنواخت تحت پوشش قرار دهید. اگر محلول را روی خاک میریزید پیش از استفاده از محلول، خاک را کاملا آب دهید و سپس به مدت دو هفته خاک را مرطوب نگه دارید. این روش برای موارد زیر استفاده میشود:

نماتودهای مفید و باکتری باسیلوس تورینجینسیس ( Bt )

-        باکتری باسیلوس تورینجینسیس (بی تی) را در آب غوطه ور کنید

باکتری بی تی، باکتری است که در حالت طبیعی انواع حشرات را بیمار میکند از جمله دو آفت مضر: پشه ها و مگس سیاه. این مجموعه باکتری برای انسان، حیوانات خانگی، پرندگان، ماهی، گیاهان و حشرات مفید نامبرده غیر سمی است و میتوانید آن را در استخرهای زینتی استفاده کنید. برای استفاده آن را در ناحیه ای از آب راکد که معمولا پشه ها و مگس های سیاه تخم گذاری میکنند، قرار دهید.

-        پودر اسپور شیری را در ناحیه آفت زده بپاشید

برخی از ارگانیسمهای مفید مانند اسپور شیری به صورت پودری مورد استفاده قرار میگیرند. برای استفاده، یک قاشق چایخوری پودر اسپور شیری را در فواصل 90 سانتیمتری در الگوی چهارخانه بر روی سطح خاک بریزید تا مطمئن شوید تمامی ناحیه باغچه، آغشته شده است. هنگامی که پودر را به تمام ناحیه پاشیدید، خاک باغچه را به مدت 15 تا 30 دقیقه آب بدهید.

نکته های مهم

1-  انتظار نتایج یک شبه نداشته باشید. این روش نیز مانند روش شیمیایی نیازمند چندین مرتبه تکرار دارد تا به بهترین شکل آفت کنترل شود.

2- انتظار نداشته باشید دیگر هیچ آفتی نبینید. دشمنان طبیعی آفتها برای زنده ماندن، به تغذیه از آنها نیاز دارند بنابراین جمعیت آفتها کاملا نباید از بین برود در غیر این صورت دشمنان آنها نیز از بین میروند.

3- در صورت امکان از ترکیب متفاوتی از ارگانیسمهای مفید استفاده کنید تا کارایی آفت زدایی را به حداکثر برسانید.

منبع

"FA" style="font-size:14.0pt;mso-ansi-font-size:11.0pt;line-height:200%; font-family:"B Nazanin";mso-bidi-language:FA">

 

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.