فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

شفقنا زندگی- گل و گیاه شاید جزو نیازهای اولیه انسان نباشد، اما بدون آن زندگی رنگ و بویش را از دست می‌دهد. در دنیا باغ‌هایی هستند که با گردآوری گونه‌های گیاهی کمیاب و متنوع، به کمک صنعت گردشگری کشورشان آمده‌اند.

به گزارش شفقنا از ایسنا، این گزارش باغ‌های شناخته‌شده‌ای چون «کوکنهوف» و «بوچارت» گرفته تا مکان‌های عجیب و غریبی مثل باغ «تعمق کیهانی» را به سفردوستانی معرفی می‌کند که آرامش و هیجان را با هم می‌خواهند.

 

«کیو گاردنز» / لندن

باغ‌های گیاه‌شناسی پادشاهی «کیو» سال 1759 توسط پرنسس «آگوستا» مادر پادشاه «جورج سوم» بین ریچموند و کیو در جنوب‌غرب لندن بنا شد. این باغ دیدنی و معروف با روند گسترشی که طی سالیان سال داشته، به 326 هکتار رسیده و در آن 50 هزار گونه مختلف گیاهان می‌روید. ساختمان‌های مختلفی همچون «پاگوتا»، «خانه تمپرت» و «خانه نخل» در فضای وسیع این باغ واقع هستند. دروازه ژاپنی، برکه نیلوفرهای آبی، پیاده‌راه «نوک درخت» و «کاخ کیو» از جمله دیدنی‌ترین بخش‌های این باغ است.

جاذبه‌های این مرکز تفریحی بزرگ آنقدر زیاد است که یک روز باید وقت بگذارید تا از تمام بخش‌های آن دیدن کنید. «کیو گاردنز» نام یکی از داستان‌های معروف «ویرجینیا وولف» نویسنده مشهور رمان‌های «به سوی فانوس دریایی» و «خیزاب‌ها» هم هست.

 

باغ «کوکنهوف» / هلند

«کوکنهوف» را زیباترین باغ جهان در فصل بهار می‌دانند. طی دوماه بازگشایی این باغ از روز اول بهار، بیش از هفت میلیون گل لاله، داوودی و سنبل پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. «کوکنهوف» در نزدیک شهرهای لیسه و لایدن شامل مساحتی 32 هکتاری می‌شود که چند کافه و رستوران هم در آن واقع شده است.

طی فعالیت دو ماهه این باغ، حدود ۷۰۰ هزار نفر از این باغ بازدید می‌کنند. هر ساله هفت میلیون پیاز لاله در محوطه‌ای به وسعت ۳۲ هکتار کاشته می‌شوند که پس از شکفتن گل‌ها، منظره‌ای بدیع در این مکان پدیدار می‌شود. اگر قصد دیدن از این جاذبه طبیعی هلند را دارید، تورهای دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری را از دست ندهید.

 

باغ «سون نونگ نوچ» / تایلند

باغ «سون نونگ نوچ» در سال 1980 افتتاح شد. «نونگ نوچ» نام زنی بود که این باغ بی‌نظیر را در تایلند تأسیس کرد. انواع مختلف نخل و گونه‌های متعدد سرخس در این باغ کاشته شده است. «نونگ نوچ» یکی از بزرگترین مجموعه‌های گل‌های ارکیده در جهان را داراست. مناظر دیدنی و رنگارنگ این مکان تفریحی همیشه گردشگران را به وجد می‌آورد.

 

باغ «ورسای» / فرانسه

پادشاه لویی چهاردهم در سال 1661 باغ «ورسای» را در دل کاخ عظیمی به همین نام بنا کرد. او برای به سرانجام رساندن بزرگترین پروژه عمرش بهترین معماران، نقاشان و طراحان مناظر طبیعی را به کار گرفت. کاخ «ورسای» و باغ‌های اطرافش هر ساله میلیون‌ها گردشگر را جذب شهر پاریس می‌کند. «ورسای» دارای بزرگترین مجموعه باغ‌ها و فضای سبزی است که تاکنون در جهان ساخته شده ‌است.

در میان این باغ‌ها، آبراه‌ها، حوض‌ها، فواره‌ها و مجسمه‌های زیبایی طراحی شده‌اند. طراحی تمام این قسمت‌ها توسط «آندره لونتر» صورت گرفته‌ است. طراحی فضای سبز به شکلی است که نمای بسیار وسیع و بی‌انتهایی را به ذهن می‌آورد. باغ‌ها نیز در قسمت جنوبی کاخ قرار گرفته‌ که نمای فوق‌العاده‌ای را از ایوان کاخ سلطنتی فراهم می‌کند. تمامی این فضا بر دو سوی کانال محوری «ورسای» قرار گرفته‌اند. در چهار سوی این کانال نیز فواره‌ها و استخرهای عظیمی پدید آمده‌اند که بعضی از آن‌ها نظیر استخر «آپولون» و یا استخر «لاتونا» شهرت جهانی دارند.

 

باغ «تعمق کیهانی» / اسکاتلند

اگر به کیهان‌شناسی، فیزیک و ریاضیات و در عین حال طبیعت علاقه‌مندید، دیدن این باغ بی‌مانند را از دست ندهید. باغ «تعمق کیهانی» ترکیبی است از علم و زیبایی‌های طبیعت که در آن با اشکال عجیب هندسی و برکه‌های مصنوعی روبرو می‌شوید. البته با کمال تاسف باید متذکر شویم که این باغ 30 جریبی فقط یک روز در سال به روی عموم باز است و پول حاصل از ورودی‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مراکز خیریه افراد سرطانی خرج می شود.

«چارلز جنکز» معمار و همسر متوفی‌اش «مگی» این باغ را سال 1989 در «دامفریز» اسکاتلند ساختند. این باغ روی زمین‌های «پورتراک هاوس» (عمارت قرن هجدهمی) ساخته شده است. خود باغ در سال 1989 تکمیل شد. در این مکان گویی کهکشان را سیر می‌کنید. طراحی بخش‌های کیهانی آن فوق‌العاده است و بیننده را مسحور می‌کند. دریاچه‌های مصنوعی و فرم‌های زمینی این باغ، کژدیسی‌های ناشی از حفره‌های سیاه را به ذهن می‌آورند.

 

باغ‌های «بوچارت» / کانادا

«رابرت پیم بوچارت» بنیان‌گذار باغ‌های «بوچارت» کانادا بود. او مناطق مختلف را از «اوون ساوند» گرفته تا «انتاریو» و سواحل غربی، زیر پا گذاشت تا اندوخته‌اش را برای ساخت این بهشت زمینی جمع کند. «بوچارت» مجموعه باغی است که در جزیره ونکوور در ۲۱ کیلومتری شمال ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده. مساحت کل باغ بیش از 5.26 هکتار است و در سال‌های ۱۹۳۹-۱۹۰۴ طراحی و ایجاد شده است. سالانه یک میلیون نفر از باغ‌های «بوچارت» بازدید می‌کنند. ساخت این باغ با گل‌کاری اطراف خانه سیمانی «بوچارت» شروع شد و به این مرکز تفریحی هیجان‌انگیز ختم شد.

 

باغ‌های گیاه‌شناسی «صحرا» / آمریکا

در ایالت آریزونای آمریکا باغ گیاه‌شناسی بیابانی قرار دارد که مجموعه‌ای از بی‌نظیرترین گیاهان بیابانی و کاکتوس‌ها را دربرگرفته. حدود 17 هزار گونه گیاه بیابانی در این محیط می‌رویند. این جاذبه طبیعی همچنین شامل مرکز پژوهشی به وسعت 13 هزار و 700 فوت‌مکعب است که یک کتابخانه، آزمایشگاه، مرکز نگهداری گیاهان و مرکز تحقیقاتی در دل آن قرار دارد.

 

باغ «یویوآن» / چین

شهر شانگهای یکی از زیباترین باغ‌های دنیا در بر دارد؛ باغ «یویوآن» که در دوره حکومت سلسله «مینگ» بنا شده است. «مینگ»‌ها بین سال‌های 1368 تا 1644 پس از میلاد مسیح بر چین حکومت می‌کردند. «یووآن» در زبان چینی به معنای «رضایت» است، این همان حسی است که تمام گردشگران پس از بازدید از این محیط زیبا تجربه می‌کنند. اگرچه این باغ طی ۴۰۰ سال اخیر تغییرات بسیاری داشته، ‌فضای آن آنچنان منحصربه‌فرد و تاثیرگذار است که نمی‌توان آن را فراموش کرد.

این باغ ۲۰ هزار مترمربعی دارای چند تالار، سالن و تالاب کوچک و بزرگ است و در اطراف آن بازارچه‌های مختلف صنایع‌دستی چینی وجود دارد.

ساختار این بازارچه ترکیب همان خانه‌های چینی قدیمی را دارد و دیدنش چه در روز به دلیل زیبایی ساختمان‌ها و چه در شب به سبب نورپردازی عالی، خالی از لطف نیست.

 

باغ گیاهان گرمسیری «Fairchild» / کانادا

اگر به دنبال منبعی از گیاهان مناطق گرمسیری هستید، به فلوریدا بروید و از باغ «فرچایلد» دیدن کنید. گونه‌های متعددی از گیاهان فلوریدای جنوبی، منطقه کارائیبی، جزایر اقیانوسی، مناطق گرمسیری آفریقا و ماداگاسکار در مرکز نگهداری گیاهان این باغ جمع شده‌اند. این باغ همچنین مرکز مهمی از پژوهش روی گونه‌های درخت نخل است که از حدود 70 سال پیش در این زمینه فعالیت دارد.

 

باغ «ماژورل» / مراکش

«ماژورل» که در مراکش واقع است، بیشتر به رنگ آبی است و همین این مکان را از دیگر باغ‌های بزرگ و معروف جهان متمایز می‌کند. چهار باغ «ماژورل» در دهه 1920 توسط «ژاک ماژورل» طراح مد معروف فرانسوی طراحی شد. این باغ یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری شناخته‌شده است . «ماژورل» به دور از هیاهوی شهری و شلوغی، بازدیدکنندگان را به لذت بردن از ظرافت‌های طبیعی و دست‌ساز دعوت می‌کند. طراحی این باغ با آبنماهای مختلف و بیش از 300 گونه گیاهی از جمله کاکتوس‌های مختلف، مناظر بدیعی را پیش چشم گردشگران قرار می‌دهد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.