فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

خبرگزاري آريا- درمان بواسير و واريس، پيشگيري از گرفتگي عضلات و درمان اسهال از جمله فوايد ميوه ي بلوط هستند.

 فوايد و خواص ميوه ي بلوط

بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌اي مايل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتي آب پز ميل مي‌کنند.

تا به حال ميوه بلوط را ديده‌ايد؟ اين ميوه ظاهري مشابه فندق دارد و درخت آن به صورت وحشي يا کشت شده در مناطق معتدلي چون مازندران، کردستان و لرستان رويش دارد و طرفداران پروپا قرص آن مردمان استان گيلان هستند. اين ميوه در بازار کمياب است، اما در برخي ميوه‌فروشي‌ها يا مغازه‌هاي مدرن به صورت بسته‌بندي شده يا فله‌اي به فروش مي‌رسد.

بلوط از فندق درشت‌تر و هر يک يا چند عدد آن درون پياله‌اي سبز رنگ و خاردار قرار گرفته است. بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌اي مايل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتي آب‌پز ميل مي‌کنند.

مزه آن مانند فندق خوشايند و دلچسب نيست، اما به دليل غني بودن از املاح و ويتامين‌ها ارزش غذايي بالايي داشته و مانند اجزاي آجيل مغذي است.

امروزه در صنعت از بلوط در کيک، بستني و حتي از آرد آن به عنوان حجم دهنده در برخي از انواع نان‌ها استفاده مي‌شود.

بعد از ورزش بلوط بخوريد!

بلوط حاوي نشاسته، چربي، پروتئين، فيبر و املاحي چون آهن، کلسيم، منيزيم و ويتامين‌هاي گروه B است. ميزان نشاسته بلوط در مقايسه با فندق بيشتر و چربي آن کمتر است. به دليل فيبر بالايي که دارد خاصيت سيرکنندگي داشته و به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب غيراشباع فاقد کلسترول بوده و پتاسيم آن ادرارآور است. ويتامين‌هاي گروه B آن باعث عملکرد بهتر سيستم عصبي مي‌شود و به دليل نداشتن گلوتن، براي مبتلايان به سلياک محدوديت مصرف ندارد.

ترکيب، منقبض کننده و ضداسهال است

اين را هم بدانيد شاه بلوط درشت‌تر، روغن‌دارتر و مغذي‌تر از بلوط است. اين ميوه تقويت‌کننده بدن و چاق‌کننده بوده و مصرف آن براي افراد ضعيف توصيه شده است. به گفته متخصصان مصرف بلوط بعد از فعاليت‌هاي ورزشي مفيد است. چرا؟ به دليل آن که منيزيم و کلسيم بالايي داشته و با تسکين عضلات از گرفتگي و کوفتگي آن‌ها مي‌کاهد.

بلوط درمان کننده التهابات

بلوط يکي از غني‌ترين گياهان از نظر ميزان تانن بوده و به دليل وجود اين ترکيب، منقبض کننده و ضداسهال است. به جهت دارا بودن ترکيبات فلاونوييدي خواص ضدالتهابي داشته و با کاهش تورم عروق انتهاي روده منجر به کم شدن التهاب هموروئيد (بواسير) مي‌شود. نتايج بررسي‌ها نشان داده است شاه‌بلوط و عصاره آن به عنوان درمان حمايتي در حفظ عملکرد غشاي ديواره وريدها و بهبود جريان خون در نارسايي مزمن وريدي استفاده مي‌شود. از التهاب عضلات و رگ‌هاي واريسي کاسته و موجب بهبود و بازگشت خون به قلب مي‌شود.

موارد منع مصرف

* علاوه بر ميوه بلوط پوست، برگ و ريشه درخت آن هم خواص درماني دارد، اما بايد بدانيد مصرف زياده از حد بلوط به دليل تانن زياد از ميزان جذب آهن بدن مي‌کاهد.

* همچنين با برخي داروها تداخل ايجاد کرده و ساپونين آن باعث تحريک لايه مخاطي معده و برگشت اسيد مي‌شود.

* مصرف بلوط در دوران شيردهي و بارداري بايد تحت نظر پزشک باشد

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.