فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاري آريا- گياه داروئي براي سوء هاضمه -سوء هاضمه مشكلي است كه بسياري از افراد به آن مبتلا هستند.

گياه داروئي براي سوء هاضمه -سوء هاضمه مشكلي است كه بسياري از افراد به آن مبتلا هستند. اسهال ، يبوست ، نفخ، دل درد ، دل پيچه ، ترش كردن ، زخم معده و خلاصه كليه عوارضي كه در اثر عملكرد نادرست دستگاه گوارش به وجود مي آيد، سوء هاضمه نام دارد . علل به وجود آورنده ي آن اغلب عادات تغذيه اي غلط، كم تحركي و مشكلات روحي است. بسياري از داروهايي كه اكنون براي درمان سوء هاضمه در اختيار ما است ، از گياهان تهيه مي شوند . اكنون خواص دو گياه مؤثر در اين زمينه را برايتان شرح مي دهيم.

گياه داروئي براي سوء هاضمهگياه داروئي براي سوء هاضمه
شيرين بيان
ريشه خشك شده گياهي است با پوست خاكستري تا قهوه اي رنگ و مغز زرد رنگ، اين ريشه بسيار شيرين و كمي معطر است و به زبان انگليسي به آنsweet rootمي گويند. مواد مؤثر موجود در آن تري ترپنوئيد ساپونين ها هستند.
اثر دارويي؛ شامل اثرات خلط آور، ضد سرفه و ضد ورم دستگاه تنفس است. به علاوه ايزوفلاونوييد آن داراي خاصيت ضد باكتري است. از اين رو براي مبتلايان به التهاب ، زخم معده يا روده باريك مناسب و كاهنده دل پيچه و ورم است.
شيرين بيان را نبايد بيش از 6هفته مداوم مصرف كرد ، زيرا باعث كاهش پتاسيم خون مي شود.

روش مصرف:
بدين صورت كه براي تهيه چاي شيرين بيان، سه قاشق مرباخوري از پودر آن را در نصف ليوان آب جوشيده بريزيد و پس از 10 دقيقه آنرا صاف كرده و بنوشيد .

سناء
يبوست  يكي از مشكلات دستگاه گوارش است و برگ سناء از قوي ترين درمان كننده هاي آن مي باشد.
گياه سنا از بهترين داروهاي گياهي ضد يبوست است كه مصرف آن در جهان بسيار معمول است . سناء بيشتر در هندوستان كاشت مي شود ولي در عطاري هاي خودمان هم موجود است . مؤثرترين تركيب آن 3 درصد دي آنترون گلوكوزيد است.
مصرف اين دارو براي مبتلايان به بواسير و جراحيهاي مقعد بسيار مفيد و شل كننده مدفوع است.
توصيه مي شود مادران شيرده از آن استفاده نكنند چون در شير ترشح مي شود و مصرف بيش از اندازه اين گياه موجب اسهال و دفع الكتروليت از بدن مي شود.
روش مصرف:
بهتر است 5/0گرم الي 1 گرم برگ خشك شده سناء را در يك ليوان آب جوش بريزيم و پس از 10 دقيقه آن را صاف كنيم. البته بهتر است از خيسانده آن در آب سرد به مدت 10 تا 12 ساعت استفاده شود تا مصرف آن موجب دردهاي روده اي نشود. اثر ميوه آن ملايم تر از برگش است، پس براي كودكان مناسب تراست. برگ و ميوه سناء به شكل پودر، عصاره قرص ، تي گب و… با نامهاي تجاري مختلف موجود است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.