فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بعضي گياهان مانند برخي حيوانات براي دفاع از خود در برابر خطرات طبيعي، سلاح هايي دارند که مي تواند نوعي عکس العمل فيزيکي يا شيميايي باشد؛ اما گونه اي از گياهان هستند که با توليد يک سم مهلک و کشنده، درصدد دفاع از خود بر مي آيند و در زمره خطرناک ترين قاتلان طبيعت قرار مي گيرند. با ما همراه شويد تا شما را با مرگبارترين گياهان جهان آشنا کنيم:

گل آزاليا
اين گل که نام لاتين اش Rhododendron است گلي بهاره است که در اواخر اين فصل به رنگ هاي صورتي، بنفش، قرمز، زرد و سفيد در کشورهاي آسيايي مي رويد. اما جالب است بدانيد که تمام گلبرگ هاي اين گل زيبا سمي هستند و بنا به ادعاي کارشناسان غلظت بالايي از سم کشنده در گلبرگ هاي آن يافت مي شود. خوردن اتفاقي اين گل، مي تواند باعث ايجاد اشکال در تنفس، از دست دادن تعادل و ترشح بزاق در انسان شود.

گل تاتوره آويز
اين گل که از تيره بادمجان است به «ترومپت فرشته» نيز معروف است و بيشتر در مناطق گرمسيري جنوب آمريکا پرورش مي يابد. دانه ها و برگ اين گياه زيبا سمي است و با وجود بوي خوش آن، بلعيدنش مي تواند باعث مسموميت هاي شديد در انسان و گاهي به فلج شدن منجر شود. به گفته محققان مصرف بيش از اندازه اين گل سمي که در رنگ هاي زرد، سفيد، نارنجي و قرمز وجود دارد، باعث مرگ نيز مي شود.

شوکران آبي
نام لاتين اين گياه Cicuta است و يکي از سمي ترين گياهاني است که در شمال آمريکا رشد مي کند. ارتفاع آن حدود 2 تا 5/2 متر است و گل هاي آن به صورت چتري کوچک و به رنگ هاي سبز و سفيد است. ساقه ضخيم اين گياه حاوي سم مهلکي براي انسان است و مي تواند اعصاب مرکزي بدن را در کمترين زمان بعد از مصرف، از کار بيندازد. حتي ريشه و دانه هاي اين گياه نيز سمي است.

نخود چشم عنکبوتي
دانه هاي اين گياه زيبا شبيه نخود است که البته رنگ جذاب و قرمز رنگي دارد. اين گياه که بيشتر در مناطق گرمسيري مانند هند و اندونزي رشد مي کند، سمي طبيعي به نام «آبرين» در خود دارد که بر اثر شکافته شدن دانه، اثر مهلک خود را روي انسان مي گذارد. اين سم باعث مي شود تا پروتئين موجود در سلول هاي بدن از بين برود و به تدريج فرد با از دست دادن آب، طي 72 ساعت جانش را از دست مي دهد.

کرچک
حتماً تا به حال شنيده ايد که از روغن کرچک براي درمان مشکلات پوست، کاهش درد و حتي به عنوان يک ضد ويروس استفاده مي شود، اما جالب است بدانيد که اين گياه در خود سم مهلکي دارد که اگر بيش از اندازه وارد بدن انسان شود و درمان نشود، ظرف 24 ساعت جان فرد را مي گيرد! دانه هاي اين گياه حاوي سمي به نام «ريسين» است که 6 هزار برابر سمي تر از «سيانيد» يکي از مهلک ترين سم هاي موجود است.

شابيزک
ميوه هاي اين گياه باوجود زيبايي و رنگ بنفشي که دارند، حاوي سمي مهلک به نام «آتروپين» است. شابيزک در حقيقت سمي ترين گياه موجود در نيمکره شرقي است، اما با وجود سمي بودنش به عنوان يک گياه درماني بسيار مفيد شناخته مي شود به گونه اي که قديم که هنوز قرص هاي آنتي بيوتيک اختراع نشده بود، از اين گياه براي درمان عفونت استفاده مي کردند. مصرف اين گياه سمي تاري ديد و توهم مي آورد.

خرزهره
اين گياه هميشه سبز که بومي آسياي جنوب شرقي است، تقريباً همه بخش هايش سمي است، اما عمده مواد سمي آن در برگ و ساقه هاي اين گياه متمرکز شده است. جالب است بدانيد که سم موجود در اين گياه، روي پرندگان هيچ اثري ندارد، اما مي تواند سيستم عصبي و قلب انسان را مورد حمله قرار دهد! جويدن اين گياه، ضربان قلب را نامنظم مي کند و باعث ترشح بزاق و به هم ريختن سيستم گوارشي بدن مي شود.

ريشه مار
اين گياه سمي، نزديک به يک متر بلندي دارد و در شمال آمريکا رشد مي کند. مصرف اين گياه بيشتر روي گاوها موثر است و مصرف زياد آن گاو را مي کشد، اما سم اين گياه به انسان از طريق مصرف گوشت و يا شير گاو مبتلا منتقل مي شود و اين نوع مسموميت به «بيماري شير» شهرت دارد که در قرن 19 ميلادي جان هزاران نفر را گرفته است. ضعف، درد، استفراغ و کما از عوارض وارد شدن سم اين گياه به بدن انسان است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.