فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

با خواص بي شمار گل ختمي و تهيه دم نوش آن در اين بخش آشنا شويد.  گل ختمي علاوه بر آن که به دليل داشتن گل‌هاي رنگي و بزرگش در تزئين خانه يا باغچه استفاده مي‌شود، کاربردهاي پزشکي و درماني هم دارد. برگ‌ها و گلبرگ‌هاي گل ختمي را مي‌توان به شکل دم‌نوش و عرقيات مصرف کرد که براي درمان انواعي از بيماري‌ها مفيد است.

 

گل ختمي در فرهنگ هاي مختلف

به لحاظ تاريخي گل ختمي در فرهنگ‌هاي مختلف به عنوان گزينه‌اي براي درمان چندين بيماري کاربرد داشته است.

 

* در مصر باستان از دم نوش گل ختمي براي کاهش دماي بدن، درمان بيماري‌هاي عصبي و قلبي و افزايش دهنده ادرار استفاده مي‌کردند.

 

* در کشورهاي آفريقايي نيز دم‌نوش گل ختمي را براي درمان يبوست، سرطان، بيماري کبد و علائم سرماخوردگي تجويز مي‌کردند. همچنين خمير توليد شده از برگ‌هاي اين گياه براي درمان جراحت روي پوست قرار داده مي‌شد.

 

* در ايران اين دم نوش به عنوان روش درماني براي کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جديد هم حاکي از آن است که گل ختمي مي‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسي‌هاي بيشتري در اين باره انجام گيرد.

 

* در يونان باستان، گل ختمي را با عسل مي‌جوشاندند و براي درمان زخم‌ها، اسهال خوني، درد سياتيک و دندان درد استفاده مي‌کردند.

 

خواص گياه ختمي

* قسمت‌هاي مختلف اين گياه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ريشه و ساقه خواص دارويي متفاوتي دارند. بيشترين کاربرد ختمي براي درمان مشکلات تنفسي و برونشيت است.

 

* استفاده از ريشه گياه ختمي به عنوان داروي گياهي براي درمان سرماخوردگي، گلودرد و ديگر مشکلات تنفسي سابقه‌اي چند هزار ساله دارد که اين خاصيت درماني فوق‌العاده حاصل لعاب زيادي است که از خيس کردن گلبرگ‌ها و ريشه‌ اين گياه به دست مي‌آيد.

 

* همچنين برگ‌هاي اين گياه براي درمان گازگرفتگي و سوختگي شفابخش است.

 

* همچنين گل ختمي در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و مي‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفيد باشد.

 

* مي‌توان عصاره ريشه و ساقه ختمي را براي درمان سوختگي‌ها و زخم‌هاي پوستي استفاده کرد و درماني موثر براي کاهش قرمزي و سوزش ناشي از اگزماست.

 

استفاده از ريشه گياه ختمي به عنوان داروي گياهي براي درمان سرماخوردگي، گلودرد و ديگر مشکلات تنفسي سابقه‌اي چند هزار ساله دارد که اين خاصيت

درماني فوق‌العاده حاصل لعاب زيادي است که از خيس کردن گلبرگ‌ها و ريشه‌

اين گياه به دست مي‌آيد.

 

* اخيرا، گل ختمي در درمان مشکلات گوارشي از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کوليت زخمي و زخم معده استفاده مي‌شود. همچنين محققان در نظر دارند تا کارآيي ختمي را به عنوان درمان طبيعي براي کنترل قندخون در ديابتي‌ها مورد بررسي قرار دهند.

 

* اين گياه داراي خواصي است که مي‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتايج يک مطالعه ديگر آمده است عصاره گل ختمي روي متابوليسم اثر مي‌گذارد و از چاقي و تشکيل چربي در کبد جلوگيري مي‌کند.

 

* اين گياه استوايي به عنوان ترکيبي دارويي در درمان شپش سر نيز تاثيرگذار است.

 

مراقب باشيد

* با اين حال در برخي از مطالعات آمده است گل ختمي مي‌تواند در فرآيندي که بدن استامينوفن را فرآوري مي‌کند تاثير بگذارد؛ هرچند اين تاثيرگذاري احتمالا بسيار ضعيف است.

 

* زنان باردار و مادران شيرده بايد از زياد خوردن آن پرهيز کنند.

 

* کساني که سرد مزاج هستند بايد ختمي را با عسل بخورند.

 

طرز تهيه

يک قاشق غذاخوري گل ختمي را در قوري بريزيد و روي آن آب با دماي 70 يا 80 درجه ريخته و اجازه دهيد که به مدت 15 دقيقه دم بکشد. در صورت تمايل مي توانيد آن را با کمي عسل شيرين کنيد.

 

براي دم کردن ريشه اين گياه ابتدا ريشه آن را تميز کرده و در يک ليتر آب جوش ريخته و اجازه دهيد که به مدت 30 دقيقه دم بکشد پس از سرد شدن آن را از صافي عبور داده و در صورت تمايل با عسل شيرين کنيد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.