فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

پژوهشگران كشور اسانس دو گونه گياه Cymbocarpum با نام‌هاي بومي «شويدك» و «شويدك قرمز» را شناسايي كردند.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)، جداسازي و شناسايي اجزاي اين گياه توسط دكتر فراز مجاب – استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي – و در پروژه‌اي مشترك بين دانشكده داروسازي اين دانشگاه و پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي انجام شده است.

پژوهشگر اين طرح به خبرنگار ايسنا گفت: شويدك و شويدك قرمز، گياهان بومي شمال غرب كشور هستند كه در خارج از ايران تنها در تركيه ديده شده‌اند.

مجاب درباره اين گياهان توضيح داد:‌ اين دو گياه از استان‌هاي آذربايجان غربي و اردبيل جمع‌آوري شده كه پيش از عمليات اسانس‌گيري و شناسايي نيز در هرباريوم جهاد دانشگاهي تعيين هويت و ثبت شده است.

وي همچنين درباره فرايند اسانس گيري و شناسايي اين دو گياه، گفت: عمليات اسانس‌گيري اين دو گياه به روش تقطير با آب به مدت سه ساعت به طول انجاميد كه اسانس زردرنگي از آن حاصل شد. اين اسانس پس از خشك شدن با روش كورماتوگرافي گازي كوپل شده با طيف نگار جرمي، جداسازي و آناليز شد.

راندمان عمليات اسانس‌گيري اين گياهان 0.4 درصد بوده كه شناسايي اجزاي اسانس نيز بر اساس مقايسه طيف‌هاي جرمي و ضريب بازداري با نمونه‌هاي استاندارد بوده است.

به گفته مجاب در اين پروژه، 97 درصد اجزاي اسانس گياه شويدك شامل 80 ماده شناسايي شد و اسانس شويدك قرمز نيز شامل 32 ماده بود كه مواد اصلي آن بر اساس فراواني شناسايي شدند.

نتيجه‌ قابل توجه اين آناليز به گفته مجاب، شناسايي تركيبات آلدئيدي خطي در اين دو گياه است كه اين ويژگي آنها را تبديل به گياهان نادري مي‌كند. نمونه ديگر اين گونه گياهان «گلپر» است. ساير گياهان معطر بيشتر داراي تركيبات منوترپني هستند.

پژوهشگر اين طرح در اين مورد خاطرنشان كرد: ‌چون گياهاني كه داراي مواد منوترپني درجه دو هستند - يعني مواد آلدئيدي خطي در آنها زياد است - كمتر يافت مي‌شوند، مقاله اين طرح با استقبال زياد نشريات خارجي رو به رو خواهد شد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.