فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت مدیریت آبیاری فضای سبز جهت مقابله با بحران خشک‌سالی استفاده از آب‌های نامتعارف مانند پساب است.

داریوش فتحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با اهمیت فضای سبز، اظهار کرد: امروزه نقش و اهمیت فضای سبز، درخت و درخت‌کاری بیش از پیش برای همگان مشخص شده است، اما موانعی بر سر راه نیل به هدف توسعه فضای سبز و جنگل‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها بارندگی‌های کم و وقوع خشک‌سالی‌های پیاپی، کمبود آب شیرین در دسترس و نداشتن بستر مناسب برای کاشت است، که سبب محدود شدن گسترش فضای سبز در شهرها می‌شود.

وی در مورد روش‌های مقابله با کم‌آبی تصریح کرد: بکارگیری روش‌های مقابله با کم‌آبی می‌تواند تا حدی یکی از راه‌حل‌های مناسب گسترش بهینه فضای سبز باشد، در کشور ما ایران که جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود براساس نیاز، روش‌های متناسب با شرایط، اقلیم و راه‌حل‌های مختلفی برای مقابله با خشکی و کم‌آبی توسعه یافته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: سازمان پارک‌‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با توجه به وقوع بحران‌های خشک‌سالی پیاپی در سال‌های اخیر و با عنایت به اهمیت حفظ و گسترش فضای سبز شهری در جهت بهینه‌سازی مصرف آب در فضای سبز شهری روش‌های مختلفی از جمله، استفاده از روش‌های آبیاری نوین هم‌چون آبیاری بارانی، قطره‌ای و قطره‌ای زیرسطحی، کاربرد آب‌های نامتعارف، کاربرد تکنیک‌های حفظ و افزایش ظرفیت نگه‌داری آب در محیط ریشه گیاهان، انتخاب گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی شهر اصفهان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره اجرای سیستم‌های آبیاری نوین اضافه کرد: در راستای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین این سازمان در چهار ساله اخیر اقدام به اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در 527 هکتار از اراضی جنگلی، معابر و رفیوژها کرده است که با اجرای این طرح در حدود یک میلیون و 718 هزار مترمکعب در مصرف آب و در حدود 850 هزار کیلو وات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی شده است.

فتحی گفت: هم‌چنین یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت مدیریت آبیاری فضای سبز مقابله با بحران خشک‌سالی استفاده از آب‌های نامتعارف مانند پساب است.

وی از جمله اقدامات دیگر در جهت مدیریت آبیاری فضای سبز در خشک‌سالی اظهار کرد: نحوه آبیاری، میزان و هم‌چنین زمان آن از اقدامات دیگر در جهت مدیریت آبیاری فضای سبز در خشک‌سالی است، که در این راستا جدا کردن گیاهان از نظر میزان آب مورد نیاز، دادن آب به همان میزانی که بتواند هم‌زمان در خاک نفوذ کند، افزودن میزان فواصل آبیاری به منظور ترغیب رشد ریشه، توسعه و افزایش عمق ریشه، اصلاح جداول رفیوژها، کوپلاسیون شبکه آبیاری (برقراری ارتباط چاه‌ها به منظور جایگزینی خشک‌سالی بعضی چاه‌ها)، استفاده از آب‌های نامتعارف از جمله اقدامات انجام شده در این راستا است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: هم‌چنین به منظور دست‌یابی به روش‌های نوین مقابله با خشک‌سالی و استفاده بهینه از منابع آب در فضای سبز چندین طرح تحقیقاتی نیز اجرا شده و یا در دست اجرا است.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی ادامه داد: ارزیابی طرح‌های آبیاری موجود فضای سبز شهر اصفهان و بررسی امکان اصلاح آنها، کاربرد تکنیک‌های حفظ و افزایش ظرفیت نگه‌داری آب در خاک، تعیین نیاز آبی گونه‌های مختلف چمن و گونه‌های مناسب درخت و درختچه در فضای سبز شهر اصفهان، بررسی تأثیر آبیاری با پساب تصفیه شده بر رشد و نمو هفت گونه چمن و بررسی امکان استفاده از لوله‌های متخلخل زیرزمینی در آبیاری چمن با استفاده از آب و پساب از جمله این موارد است.

فتحی اضافه کرد: هم‌چنین طرح‌های بررسی کیفی آب‌های زیرزمینی مورد مصرف در فضای سبز شهر اصفهان، بهینه‌سازی هیدرولیکی انهار شیخ بهایی (مادی‌های سنتی شهر اصفهان) و برآورد حجم سیلاب‌ها و هرز آب‌ها در عرصه‌های حاشیه و درون شهر از جمله این طرح‌ها است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.