فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

سرویس ورزشی بی باک؛ مهمترین عناوین ورزشی:

میوه‌های فصول سرد سال شاید به رنگارنگی میوه‌های تابستان نباشد، ولی کم از آنها هم ندارد. یک نمونه‌اش همین «انار» است که پای ثابت مهمانی‌های ما در پاییز و زمستان است. مثل دورهمی‌های شب یلدا در بلندترین شب سال که انار حضور پررنگی در آن دارد.

لذتی که در دانه کردن انار و دورهم تناول کردن آن وجود دارد را در میوه‌های دیگر کمتر می‌توان سراغ گرفت. انار، این میوه بهشتی که به آن لقب «گوهر زمستانی» داده‌اند، ظاهراً نخستین بار 4 هزار سال قبل از سرزمین ما سفر کرده و راهی آفریقا و اروپا و امریکا و دیگر کشور‌های آسیایی شده است.

درجای جای این جغرافیای خاکی ما، همان زمانی که تابستان رخت و بار رفتن می‌بندد، انارها یکی یکی از شاخه‌ها پایین می‌افتند و تا وقتی که پاییز هزار رنگ جایش را به زمستان می‌دهد، در میوه فروشی‌ها به فروش می‌رسند.

درخت زیبا

می‌گویند درخت انار از آن دسته درخت‌های باردهی است که شکوفه هایش مدت‌های طولانی روی شاخه‌ها می‌نشیند. به همین خاطر هر جا که درخت انار باشد و گل دهد تا مدت‌ها زیبایی مهمان آنجاست. گلدهی و میوه دهی درخت انار از سال سوم کاشت آن شروع می‌شود. یعنی اگر درخت اناری بکارید و منتظر به بار نشستن آن باشید تا چشم روی هم بگذارید، چشم انتظاری به پایان می‌رسد و بعد دو سال می‌توانید پاییزتان را با انارهایتان سر کنید. در کشور ما که انارش در دنیا شهره است، انارهای مختلفی برداشت می‌شود. انارهایی که در دسته بندی‌ها هر کدامشان را در سه گروه زودرس شیرین و زودرس ترش و دیرس جای می‌دهند. از بهترین انارهای صادراتی می‌توان به ملس ساوه، رباب نی ریز، اردستانی مه ولایت، بجستان و… اشاره کرد.

چیدن به همان وقت رسیدن

میوه انار را همان وقت که رسید باید از شاخه جدا کرد چرا که اگر غیر از این باشد سردی هوا به آن صدمه می‌زند و باعث ترکیدگی انار و از دست رفتن کیفیت خوب آن می‌شود. برای چیدن آن هم دو راه بیشتر ندارید یا با دست باید چید یا با قیچی باغبانی. باغبان‌ها و باغدارها به تجربه دریافته‌اند که اول باید انار‌های درشت و سرخ را چید. بعد نوبت به انارهای متوسط می‌رسد و بعد از دوهفته باید به سراغ انار‌های ریز رفت. انارهای درشت و سرخ چیده شده می‌روند به بازار برای مصرف داخلی و خارجی. انارهای متوسط می‌روند تا در انبار جاخوش کنند و دسته سوم یعنی انارهای ریز راهشان را می‌کشند و می‌روند تا درکارخانجات فرآوری در مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

یکه تازی در بازار انار دنیا

کشور ما از نظر میزان تولید انار و تنوع و کیفیت آن اغلب سال‌ها در دنیا یکه تازی می‌کند. هرچند گاهی رقیبان قدری مثل ترکیه از ما جلو می‌زنند ولی غالباً رتبه اول در دنیا از آن ماست. استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، کرمان، هرمزگان، همدان و یزد همگی باغ‌های انار دارند؛ باغ‌هایی که محصولاتشان سالانه چیزی بین 500 تا 600 هزار تن است، راهی بازار مصرف کشورهایی مثل انگلیس، ایتالیا، دانمارک، سوئد، فرانسه و کانادا می‌شود.

انبار باغی

در باغ‌های انار نوعی از انبار خاص کشت و تولید می‌شود تا انارها برای رسیدن به انبار راه درازی طی نکنند. به این انبار «گوده یا کدگاه یا انبار روباز» گفته می‌شود. باغبان‌ها در گوشه‌ای از باغ گودالی حفر می‌کنند و کف آن را با خاک اره می‌پوشانند.

سپس انار‌های درشت را در وسط و انارهای ریز را در پایین و بالا می‌چینند. در ادامه روی انارها با شاخه‌های درختان برگ پهن پوشانده می‌شود. در این روش اگر سر انار‌ها رو به پایین باشد محصول باغ دو سه ماه خوب می‌ماند.

البته این را هم باید گفت که مصرف انار فقط به دانه کردن و نوش جان کردن دانه‌های به سان یاقوت آن منحصر نمی‌شود. ترشی انار و رب انار و سس انار و روغن دانه انار و… از فرآورده‌های این دانه‌های «با نظم و ترتیب یکجا نشسته» است، که برای خود بازار داغ و مشتری‌های پر و پا قرصی در صنعت غذا و دارو دارد

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.