فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با شناسایی ترکیبات گیاه خاکشیر و اثرات سمیت سلولی تاثیر این داروی گیاهی بر درمان سرطان را اثبات کردند.
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز گفت: بررسی اثر سایتوتوکسیک ترکیبات ایزوتیوسیانات اسانس و فراکسیون های فرار دانه گیاه خاکشیر بر روی رده های سلولی سرطانی Hela و MCF-7 رساله دکتری عمومی الهام خدارحمی است.
دکتر میناییان افزود: این طرح پژوهشی در مدت یک سال به راهنمایی استادان دکتر قدمعلی خدارحمی دکتر غلامرضا اصغری و دکتر فرشید حسن زاده و با 30 میلیون ریال هزینه اجرا شد.
دکتر خدارحمی مجری این طرح با بیان اینکه خاکشیر با نام علمی Descurainia Sophia در طب سنتی بسیار استفاده می شود گفت: عصاره اتانولی اندام هوایی و دانه این گیاه قادر است رشد گونه های مختلف سلول های سرطانی را در خارج از بدن( in vitro ) متوقف سازد.
وی هدف از این پژوهش را جمع آوری ترکیبات فرار گیاه و بررسی اثر سمیت سلولی (سایتوتوکسیک ) این ترکیبات روی رده های سلولی سرطان تخمدان ( Hela )وسینه ( MCF-7 ) عنوان کرد و افزود: در این تحقیق دانه خرد شده گیاه به مدت 17، 23 و 28 ساعت با قرار گرفتن در مجاورت آب عمل اتولیز( آزاد سازی ترکیبات فعال) انجام و سپس اسانس فرار هر یک از نمونه ها تهیه و ارزیابی شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نتایج این پژوهش نشان داد اسانس موجود در عصاره خاکشیر علاوه بر اینکه اثر منفی بر روی سلول های سالم بدن ندارد ، بر روی سلول های سرطانی اثر می گذارد.
وی گفت : استفاده همزمان عصاره خاکشیر با داروی دوکسوروبیسین( داروی معمول ضد سرطان) به صورت قابل توجهی در مقایسه با مصرف جداگانه داروی دوکسوروبیسین بقای رده سلولی سرطان سینه را به شدت کاهش می دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه داروی دوکسوروبیسین یکی از داروهای پرمصرف شیمی درمانی است افزود : این پژوهش نشان داد اثرات سمیت سلولی عصاره خاکشیر زمانی که به تنهایی استفاده شود کمتر از داروی دوکسوروبیسین است.
دکتر خدارحمی تاکید کرد: احتمال می رود ترکیب گیاه خاکشیر به دلیل تجمع داروی ضد سرطان در داخل سلول سرطان بتواند مقاومت چند داروییMDR سلول های سرطانی را مهار و از خارج شدن دارو از سلول های سرطانی جلوگیری کند.
نتایج این پژوهش در نشریه بین المللی تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی اصهان که جزو مقالات ISI است پذیرش شده است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.