فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

محققان مركز CSIRO در استراليا نوعي گلرنگ اولئيك "فوق‌العاده بالا" توليد كرده‌اند كه مي‌تواند اين گياه را بيش از گذشته براي صاحبان صنايع جذاب‌ كند.
به گزارش افکارنیوز به نقل ازايسنا، گياه گلرنگ يكي از قديمي‌ترين محصولات شناخته شده براي بشر بوده و مصريان باستان از آن در صنعت رنگزني بهره مي‌بردند.

دانه‌هاي گلرنگ توليدكننده دو نوع مختلف روغن هستند: اسيد چرب اشباع‌شده (اسيد اولئيك) و اسيدهاي چرب غيراشباعي (اسيد لينولئيك). در حالي كه هر دوي اين محصولات كارآمد هستند، اين اسيد اولئيك است كه به عنوان جايگزيني مناسب براي مواد اوليه مبتني بر روغن در توليد پلاستيك‌ها، گريس و مواد آرايشي به كار مي‌رود.

اگرچه روغن دانه گلرنگ حاوي بالاترين سطح خالصي اسيد اولئيك نسبت به هر نوع روغن گياهي بوده، روغن اشباع‌نشده آن نوعي چالش در فرايند صنعتي محسوب مي‌شود زيرا ناپايدار بوده و حذف آن طي فرايند تهيه روغن دشوار است.

دانشمندان استراليايي با استفاده از فناوري خاموش كردن ژن، موفق به افزايش سطح اسيد اولئيك مطلوب گلرنگ و همچنين كاهش سطح اسيد لينولئيك آن از طريق غيرفعال كردن عمل تبديل اسيد اولئيك به اسيد اشباع‌نشده نامطلوب شدند.

دكتر آلن گيرن و همكارانش توانستند سطح اشباع‌نشده‌‌ها را تا زير سه درصد پايين آورده و بنابراين ميزان سطح اسيد اولئيك اشباع شده را تا بيش از ۹۰ درصد افزايش دهند.

به ادعاي اين تيم تحقيقاتي، گلرنگ حاوي اولئيك "فوق‌العاده بالا" يك ماده خام صنعتي ارزشمند را توليد كرده كه خالصي بالاي مطلوب براي توليد شيميايي صنعتي را با ثبات فوق‌العاده كه به‌ آن امكان كاربرد در روغن‌هاي صنعتي را مي‌دهد، تركيب مي‌كند.

به اين دليل كه گلرنگ بسيار بادوام و انعطاف‌پذير بوده، در فصل گرم به خوبي عمل كرده و انتظار مي‌رود در تنش‌هاي پيش‌بيني‌شده تغيير آب و هوايي سازگار باشد، و بنابراين دانشمندان اميدوارند نوع جديد اين گياه بتواند آغازگر صنعت نويني در استراليا باشد.

بر طبق اطلاعات جديد، تقاضاي جهاني براي روغن اسيد اولئيك با درصد خالصي بالا مساحتي بالغ بر ۱۰۰ هزار هكتار گلرنگ اولئيك "فوق‌العاده بالا" را مي‌طلبد كه اين رقم با حجم صنعت پشم استراليا برابري مي‌كند.

بانيان اين پروژه هم‌اكنون در حال مذاكره با شركت‌هاي محلي و بين‌المللي براي توسعه اين گياه فوق‌العاده ارزشمند در استراليا هستند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.