فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

تهران- ایرنا- بیمه نبودن همه داروهای گیاهی و نیزممنوعیت تبلیغات تلویزیونی از جمله مشکلات فعالان این صنعت است که رفع آن ها می تواند موجب توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور و رونق اقتصادی در این بخش شود.



به گزارش گروه علمی ایرنا،کارشناسان علوم دارویی می گویند: حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از استعدادهای سرزمینی ایران است و از این جهت مزیت های نهفته بسیاری در این زمینه وجود دارد.

البته در این حوزه تاکنون اقدام های ضروری و اولویت داری هم صورت گرفته است. با این حال پرداختن همه جانبه به این موضوع برای استفاده بیشتر از گیاهان وداروهای گیاهی ، فرآورده های طبیعی و طب سنتی به صورت علمی اهتمام ویژه ای می طلبد.

با تغییر نسبی فرهنگ مصرف دارو در میان پزشکان و مردم و همچنین کاهش نسبی قیمت داروهای گیاهی، جامعه نسبت به داروهای گیاهی اعتماد بیشتری پیدا کرده است. به این ترتیب، شاهد رونق و تنوع داروهای گیاهی درداروخانه ها بوده و نسخه های حاوی این داروها افزایش قابل توجهی درسال های اخیر داشته است، اما گسترش این صنعت نیاز به توجه و حمایت بیشتری است.

*** نبود بیمه و ممنوعیت تبلیغات چالش های عمده توسعه صنعت داروسازی گیاهی

مدیر عامل یک شرکت داروسازی گیاهی با بیان اینکه نبود پوشش های بیمه ای برای تمام داروهای گیاهی و نیز ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی برای داروهای گیاهی از مهمترین مشکلات فعالان این صنعت است ، به خبرنگار علمی ایرنا گفت: اکنون صرفا تعداد 56 داروی گیاهی تحت پوشش بیمه ای قرارگرفته اند و مابقی داروها تحت حمایت دولت نیستند.

دکتر ' حسین مهدوی ' افزود: حمایت دولت و قرار گرفتن داروها در لیست بیمه ای موجب افزایش قدرت خرید مردم ونیز رغبت پزشکان برای تجویز این داروها برای بیماران می شود.

وی بیان کرد: به رغم اینکه کشورپایه های قوی در صنعت گیاهان دارویی دارد ، اما در زمینه استفاده گیاهان دارویی وطب سنتی در کشور از معدود کشورهایی هستیم که درصد کمی از مردم حدود 3 درصد از گیاهان دارویی استفاده می کنند. در صورتی که درآمارها کشورهای اروپایی 70درصد مردم ازگیاهان دارویی استفاده می کنند.

مهدوی اظهارکرد: مصرف داروی گیاهی علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی دارای ارزش است به لحاظ حفظ سلامتی نیز نسبت به استفاده از داروهای شیمیایی که دارای عوارض جانبی خیلی زیاد هستند، دارای ارزش بوده و می تواند برای سیستم سلامت کشور مفید باشد،اما برای توسعه دراین زمینه فرهنگ سازی و حمایت ها بسیار مهم است.

مدیر عامل این شرکت داروسازی ادامه داد: حتی اطلاع رسانی در خصوص استفاده از داروهای گیاهی به جامعه پزشکی نیز می تواند دارای ارزش برای کشوراست.



*** ناآگاهی و اطلاعات غلط عامل دوری از داروهای گیاهی

مهدوی همچنین گفت: متاسفانه بعضا برخی از عطاری ها نیز دستورات دارویی را برای مردم تجویزکرده اند که مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده و این امر موجب بی اعتمادی مردم به داروهای گیاهی شده است و اکنون مردم به سختی و با شک و تردید به داروهای گیاهی نگاه می کنند.

وی تاکید کرد: نمی گوییم داروهای گیاهی عوارض جانبی ندارد اما، خیلی کمتر از داروهای شیمیایی است، اگر اطلاع رسانی درست به همراه حمایت از تولید داخل انجام شود، استقبال بیشتری از سوی مردم خواهد شد .

مدیر این شرکت که در زمینه تولید داروهای گیاهی درزمینه گوارش ، اعصاب و روان ، کبد ، ترک اعتیاد فعالیت می کند،یکی دیگر از مشکلات و عدم رشد استفاده از گیاهان دارویی را توزیع نامناسب داروهای گیاهی و ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی در این صنعت برشمرد.



*** رغبت شرکت های پخش برای توزیع داروهای شیمیایی بیشتر از گیاهی است

دکتر مهدوی ادامه داد: در بحث توزیع داروهای گیاهی مشکلات خاص وجود دارد، شرکت های توزیع کننده دولتی و یا خصوصی بزرگ، بیشتر به توزیع داروهای شیمیایی که تبلیغات تلویزیونی و تصویری دارند رغبت نشان می دهند.

وی با این توضیح که داروهای گیاهی به سختی در قفسه های داروخانه ها می نشیند، افزود: به همین دلیل لازم است همکاری و حمایت ها جدی دراین زمینه انجام شود تا داروهای گیاهی در قفسه های داروخانه ها قرار گیرد .

وی تاکید کرد : باید در این زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات صحیح صورت گیرد نه تبلیغات گمراه کننده.

مهدوی همچنین گفت: شبکه های ماهواره ای تبلیغات وسیع دارویی دارند و در کنار آن فروش های زیادی نیز به همراه آن است اما تبلیغات برخی از این داروها دروغ است. به طور مثال برخی داروهای کاهش وزن حتی سبب مرگ و میر تعداد زیادی افراد شده است که اطلاع رسانی نیز در این زمینه شده ،اما تبلیغات وسیع دروغ آنها همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: این درحالی است که داروهای ایرانی برای کاهش وزن تولید شده که عوارض ندارد و یا عوارض کمتری دارد اما برخی سازمان های بهداشتی از تبلیغ تلویزیونی آن ممانعت می کنند.

وی یادآور شد: در صورتی که تبلیغات داروهای گیاهی نباید ممنوع باشد و باید با فرهنگ سازی استفاده صحیح از داروهای گیاهی تبلیغ شود.



*** کیفیت عامل روی آوری به مواد اولیه وارداتی

وی در این زمینه گفت: میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی در داخل کشور کشت می شود که به لحاظ اشتغال زایی و کنترل کیفیت ارزشمند است، اما هنوز برخی اقلام گیاه دارو هم وارد می شود مثل قطره ها و عصاره های مختلف که از آنها به عنوان مواد اولیه برای داروهای گیاهی استفاده می شود.

وی افزود: متاسفانه هنوز صنعت عصاره گیری در کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست، بنابراین برخی از عصاره ها به کشور وارد می شود ، همچنین برخی از مواد اولیه که بومی ایران نیستند و در کشور کشت نمی شوند مثل هلیله ها ، زنجبیل و جینسنگ از کشورهای پاکستان ، هند و چین وارد می شوند.

این مدیر عامل با اشاره به ظرفیت بالای شرکت دانش بنیان برای فعالیت در این زمینه گفت: با توجه به ظرفیت اقلیمی ایران و دانش فنی که محققان ما در داخل کشوربرخوردارند، صنعت گیاهان دارویی می تواند به عنوان صنعتی برای رونق اقتصادی کشوربه حساب آید .

وی که مدیر عامل یک شرکت دارویی است گفت، اکنون با استفاده از توان محققان کشور حدود 18 قلم داروی گیاهی در این شرکت تولید که 12 نوع آن در داروخانه ها موجود است .
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.