فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

خبرگزاري آريا- فيبر غذايي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها به کاهش بسياري از بيماري‌ها کمک مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري آريا،بسياري از مردم اطلاعات چنداني از رعايت هرم غذايي و مصرف درست غذاهاي مختلف از جمله ميوه و سبزي، فرآورده‌هاي لبني، نان و غلات، فيبرهاي غذايي و گوشت و فرآورده‌هاي آن ندارند و گاهي ممکن است در مصرف هر يک از آنها افراط يا تفريط کنند.ميوه و سبزي خواص و فوايد فيبرها
شيوا فرجي، متخصص تغذيه در مورد نقش فيبرهاي غذايي بر سلامت بدن اظهار داشت: فيبر (الياف غذايي) ماده‌اي است که در گياهان وجود داشته و براي بدن قابل جذب نيست اما نقش بسيار مهمي در بدن ايفا مي‌کند و پاکسازي دستگاه گوارش و خارج کردن سموم از بدن از جمله آن است.
وي افزود: سبزيجات تازه، خرما، نانهاي سبوس‌دار، برنج پخته شده، آناناس، انواع سبوس و ميوه‌هاي مختلف حاوي الياف غذايي هستند اما مواد غذايي حيواني مانند گوشت و تخم‌مرغ اين ماده تأثيرگذار بر سلامت بدن را ندارد.
وي با اشاره به اينکه، اگر چه فيبر غذايي در بدن هضم نمي‌شود ولي مسير عبور دستگاه گوارش را پاکسازي مي‌کند افزود: فيبرهاي غذايي و فرآورده‌هاي حجيم در شير و ديگر فرآورده‌هاي لبني وجود ندارد و توصيه مي‌کنيم افراد روزانه بين 20 تا 35 گرم فيبر غذايي را با خوردن ميوه و سبزيجات و يا نانهاي سبوس‌دار براي بدن خود تأمين کنند.
فرجي در مورد مزاياي ديگر فيبر غذايي گفت: مصرف اندازه فيبر باعث تسهيل در دفع مواد زايد از بدن مي‌شود به شرط آنکه در هر بار مصرف به همان نسبت آب هم نوشيده شود در غير اين صورت خطر ابتلا به يبوست زياد خواهد شد.
عضو انجمن تغذيه ايران گفت: البته نبايد در مصرف فيبر غذايي زياده‌روي کرد چرا که مصرف ناگهاني و زياد آن سبب بروز نفخ يا اسهال مي‌شود.
اين متخصص تغذيه کمبود مواد غذايي فيبردار را دليلي در بروز آسيب‌هاي مختلف عنوان کرد و گفت: کاهش تحرک روده، افزايش جذب کلسترول، افزايش خطر ابتلا به بواسير، افزايش وزن، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان روده به علت تماس طولاني مدت مواد سرطان‌زا روي مخاط روده از جمله آسيب‌هايي است که افراد با مصرف نکردن مواد الياف‌دار بيشتر در معرض آن هستند.
وي به افرادي که تمايل دارند تا وزن خود را کاهش دهند توصيه کرد: خوردن غذاهاي پرفيبر را در دستور غذايي خود قرار دهند چرا که رژيم غذايي سرشار از فيبر از فشار کبد و مثانه، ديابت، فتق و واريس و بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز کم مي‌کند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.