فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

شفقنا زندگی، دارچین- کلمه کمپوست تصویر کشاورزانی با لباس کار سرهمی و پاهایی که تا زانو در گل فرورفته را در ذهنتان تداعی می‌کند؟ پس زمان آن رسیده که درباره کمپوست‌سازی تجدید نظر کنید.

کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک یعنی همان مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند، ساخته می‌شود. کمپوست بهترین تقویت‌کننده خاک در باغبانی است.

با افزایش محل‌های دفن زباله و کاهش میزان مواد مغذی خاک، تنها کمپوست‌سازی است که به کمک‌مان خواهد آمد، بدون توجه به اینکه در کلان‌شهرها زندگی می‌کنید یا خیر می‌توانید به این جنبش بپیوندید.

۷۰ درصد زباله‌های شهر تهران زباله تر هستند که می‌توان به سادگی آن‌ها را به کود کمپوست تبدیل کرد. این کار نه تنها به باغچه یا گلدان‌های شما کمک زیادی می‌کند بلکه با این کار می‌توانید از تولید هزاران متر مکعب شیرابه و میلیون‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش عظیمى از محیط زیست جلوگیری کنید.

این کار عملی است

همه پس‌مانده‌های سبزی و میوه و تفاله قهوه دم‌کرده که هر روز دور می‌ریزید، سرشار از مواد مغذی هستند.

نه، قرار نیست آن‌ها را بخورید، بلکه می‌توانید پس از آنکه تجزیه‌شان کردید، با آن‌ها گیاهان محل زندگی‌ و باغچه‌تان را تغذیه کنید.

 

این کار آسان‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید

با جمع‌آوری زباله‌های آشپزخانه در یک ظرف دربسته بزرگ مثل یک ظرف سنگی یا شیشه‌ای شروع کنید. وقتی ظرف پر شد، آن‌ها را به بیرون از خانه و یک ظرف کمپوست‌سازی انتقال دهید.

می‌توانید یکی از این ظرف‌ها را از فروشگاه‌هایی که لوازم باغبانی می‌فروشند بخرید، حتی می‌توانید یک دست‌دومش را پیدا کنید و یا خودتان ظرف کمپوست سازی خودتان را بسازید.

خیلی از مردمی که در شهرها زندگی می‌کنند، سعی می‌کنند توده کمپوست‌‌سازی‌شان را داخل منزل نگه‌داری کنند، اما اینکه تا چه حد موفق هستند خانه به خانه متفاوت است.

 

دستورالعمل را دنبال کنید

کمپوست‌سازی کمی شبیه به دنبال کردن یک دستورالعمل است. یک کمپوست خوب برای اینکه خوب تجزیه شود؛ هم به نیتروژن نیاز دارد و هم به کربن.

زباله‌های آشپزخانه و مواد سبز مثل چمن زده‌شده، نیتروژن را تامین می‌کنند و برگ‌های مرده، مقواهای پاره و علف خشک کربن را تامین می‌کنند.

این دستور به رطوبت هم نیازمند است. مواد کمپوست‌سازی شما باید حالتی مانند اسفنج خیس فشرده شده داشته باشند، مرطوب باشند ولی آب از آن‌ها چکه نکند.

اخرین ماده مورد نیاز اکسیژن است. چه مواد کامپوستی را به وسیله کرم‌ها، که در داخل توده حفره ایجاد می‌کنند به مواد کمپوست‌تان اکسیژن برسانید و چه به صورت دستی و با چرخاندن ظرف کمپوست‌سازی در هر هفته این کار را انجام دهید، لازم است به توده کمپوست‌سازی‌تان هوا برسد.

 

در مرحله بعد چه اتفاقی می‌افتد

فساد مواد ارگانیک به صورت طبیعی دمای درونی را افزایش می‌دهد، که این افزایش دما عملیات تجزیه را سرعت می‌بخشد. پس اگر ظرف کمپوست‌سازی‌تان شروع به بخار کرد شگفت‌رده نشوید. این اتفاق خوبی است! دما باید حداقل تا ۹۰ درجه فارنهایت بالا برود و حداکثر دما هم می‌تواند ۱۵۹ درجه باشد.

 

وقت تمام است

به لحاظ فنی، مواد کمپوست‌سازی خوب قادرند تنها در چند هفته کمپوستی مقوی و مفید بسازند. با این وجود، ممکن است بخواهید پیش از برنامه‌ریزی برای مصرف کمپوست ساخته شده در باغچه‌تان مدت بیشتری مواد کمپوستی را نگهداری کنید، به‌ویژه اگر بار اولتان باشد که کمپوست می‌سازید. در این حالت مواد را چندین روز پیش از استفاده با خاک ترکیب کنید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.