فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

یک دانشمند آمریکایی قصد دارد با استفاده از خاک شهاب‌سنگها به کشت گیاهان گوناگون از مارچوبه گرفته تا سیب‌زمینی بپردازد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اگر این پژوهش موفق عمل کند، می‌تواند به انسان در پرورش غذای خود در فضا و در مستعمرات انسانی در سیارات دیگر کمک کند.

دکتر مایکل ماوتنر، یکی از معدود اختربوم‌شناسان جهان بر این تصور است که در آینده می‌توان گیاهان خاص را بطور مستقیم در سیارات دیگر پرورش داد.

به ادعای وی، این کار برای بقای مستعمره‌های آینده در مریخ حیاتی خواهد بود.

ماموریت خصوصی مارس وان قصد دارد یک پایگاه انسانی در یک دهه آینده بر روی مریخ بسازد. در همین حال، ناسا معتقد است ارسال انسان به سیاره سرخ تا سال 2030 ممکن خواهد شد.

اما یکی از بزرگترین چالشها، ارائه مواد غذایی برای حفظ فضانوردان است. در حال حاضر ارسال هر کیلوگرم غذا به فضا حدود 23 هزار دلار هزینه در بر دارد.

توانایی پرورش مواد خوراکی فضایی این هزینه‌ها را کاهش داده و با ارائه باغبانی درمانی به فضانوردان، به کاهش استرس آنها کمک خواهد کرد.

به گفته دکتر ماوتنر از دانشگاه کامن‌ولث ویرجینیا، شهاب‌سنگها اغلب حاوی فسفات، ‌نیترات و حتی آب هستند که می‌توانند گیاه را تغذیه کنند.

ماوتنر برای پرورش گیاهان، شهاب‌سنگها را پودر کرده و چیزی شبیه خاک بدست آورده است.

این دانشمند آمریکایی اظهار کرد: طیف گسترده‌ای از باکتریهای خاک، جلبکها و بافت مارچوبه و سیب‌زمینی در خاک سیارکها/شهاب‌سنگها و همچنین خاک سیارکهای مریخ کشت شده است.

وی قصد دارد در نهایت چند گیاه متفاوت و انواع خاکهای غیرزمینی را که بهترین شرایط برای کشاورزی در فضا را ارائه می‌دهند، پیدا کند.

آزمایشات ماوتنر در حال حاضر در مراحل بسیار ابتدایی خود قرار دارند. برای مثال وی هنوز فقدان اکسیژن در سیارات دیگر یا شرایط گرانشی مختلف را در نظر نگرفته است، اما باور دارد این اولین گام برای ارائه ابزارهای لازم برای انسان به منظور کاوش بهتر منظومه شمسی و ماورای آن است.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.