فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

پژوهشگران کشور با استفاده از دو تکنیک کشت بافت و ایروپونیک به دانش فنی تولید پایه‌های مادری دست یافتند که با تولید صنعتی آن از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، گل رز به عنوان ملکه گل‌ها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده‌های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی به تدریج کشت و کار آن در باغ‌ها گسترش یافت. علاقه و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث شد تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد. در حال حاضر گل رز یکی از محبوب‌ترین گل‌های جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد.

رز هلندی بهترین رز در دنیا است. رز هلندی گیاهی است که از لحاظ زیبایی، استحکام و مقاومت بهترین در دنیا شناخته شده است و کشور هلند به عنوان امپراطور رز، تنها کشوری است که پایه‌های مادری این گیاه را تولید می‌کند و تاکنون هیچ کشوری قادر به تولید پایه‌های مادری این گیاه نشده است.

پژوهشگران کشور با اجرای یک پروژه تحقیقاتی و با استفاده از دو تکنیک کشت بافت و ایروپونیک به دانش فنی تولید پایه‌های مادری بهترین "رز" دنیا در فاز نیمه صنعتی دست یافتند.

سیستم ایروپونیک را تکنیک کشت گیاه در هوا است. این سیستم کاربردهای مختلفی در بخش کشاورزی دارد که از آن جمله می‌توان به ریشه دار کردن قلمه‌های سخت ریشه‌زا اشاره کرد. قلمه‌های سخت ریشه‌زا قلمه‌هایی هستند که در روش‌های عادی قابلیت ریشه‌دار کردن آنها نیست ولی در تکنیک ایروپونیک قدرت ریشه‌زایی گیاه افزایش می‌یابد.

 این محققان با استفاده از تکنیک کشت بافت پایه‌های مادری "رز" تولید و پس از رشد 2 تا 3 سانتیمتری، وارد سیستم ایروپونیک کردند. در این سیستم به دلیل قابلیت بالایی که در ریشه‌زا کردن گیاه دارد، پایه‌های رز به سرعت رشد و ریشه‌دار می‌شوند.

در سیستم ایروپونیک گیاه قادر است ظرف یک ماه تا 20 سانتیمتر رشد کند که در این صورت می‌توان این پایه‌ها را به گلخانه‌ها منتقل کرد.

در این روش به لحاظ ژنتیکی تغییری در پایه‌های مادری زر داده نشد ضمن آنکه سیستم ایروپونیک مورد استفاده در این پروژه تحقیقاتی به گونه‌ای طراحی شده است که درصد تلفات را به صفر می‌رساد.

در حال حاضر پایه‌های مادری رز هلندی با قیمت‌های بالا به کشور وارد می‌شو و با صنعتی شدن آن می‌توان از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.