فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

زیست‌شناسان دانشگاه میسوری دریافتند گیاهان قادر به شنیدن صدا و پاسخ دادن به آن هستند که این قابلیت آنها را در برابر حشرات مهاجم و جونده محفاظت می‌کند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زیست‌شناسان دانشگاه میسوری در آمریکا با استفاده از مطالعات صوتی و شیمیایی دریافتند گیاهان قابلیت پاسخگویی و واکنش به صداهایی که توسط حشرات جونده و گیاهخوار تولید می‌شوند را دارند. بنابر یافته‌های آنها، گیاهان با ایجاد حالت تدافعی بیشتر به این صداها واکنش نشان می‌دهند. متخصصان برای اثبات این توانایی در گیاهان، کلم را مورد مطالعه قرار دادند که می‌تواند لرزش‌های حاصل از جویدن را در حشرات گرسنه احساس کند. این گیاه در پاسخ به این تهدید از خود روغن خردل آزاد می‌کند تا بدین ترتیب از خورده شدن توسط حشرات جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از نیوزماین، «هیدی اپل»، گیاه‌شناس دانشگاه میسوری درباره این یافته‌ گفت: ما دریافتیم که سیگنال‌های حاصل از لرزش دهان حشرات، سبب تغییر سلول‌های متابولیسم گیاهان شده و منجر به ترشح مواد شیمیایی دفاعی می‌شود که می‌تواند حملات حشرات مهاجم را دفع کند.

«رکس کاکرافت» از دیگر متخصصان حاضر در این مطالعه افزود: وقتی گیاهان در معرض انواع مختلفی از ارتعاشات دیگر نظیر باد ملایم قرار می‌گیرند، هیچ افزایشی در ترشح مواد شمیایی دفاعی آنها صورت نمی‌گیرد. این بدین معناست که گیاهان، توانایی تفکیک میان ارتعاشات حاصل از حشرات مهاجم و ارتعاشات طبیعی محیط را دارند.

یکی از یافته‌های مهم دیگر این مطالعه این است که ارتعاشات الزاما نباید خیلی قوی باشند تا گیاه بتواند آن را حس کند. اپل می‌گوید: یافتن سیستم دفاعی گیاهان می‌تواند برای توسعه کشاورزی مفید باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.