فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تا سال 1382 ایران پنجمین صادرکننده گیاهان دارویی بود که به دلیل وجود برخی مشکلات به رتبه 32 تنزل پیدا کرده و اکنون زعفران و گل محمدی عمده‌ترین گیاهان دارویی صادراتی هستند.

به گزارش بنا به نقل از ایسنا، علی جلالی - صادرکننده گیاهان دارویی  با بیان این‌که به دلیل وجود برخی مسائل مالی، تحریم‌ بانک‌های بین‌المللی، کم آبی، نبود مدیریت صحیح جنگل‌ها و مراتع و حذف یارانه‌های طرح طوبی میزان صادرات گیاهان دارویی کاهش یافته است، گفت:‌ در گذشته دولت با ایجاد طرح طوبی، یارانه‌ای را به منظور کمک به تولیدکنندگان گیاهان دارویی به کشاورزان می داد که این امر موجب افزایش تولید و صادرات گیاهان دارویی می‌شد .

وی با بیان این‌که برخی از گیاهان دارویی تنها هفت سال روی زمین ماندگاری دارند، اظهار کرد: کشاورز برای کاشت مجدد این گیاه نیاز به سرمایه دارد که باید از سوی دولت حمایت شود .

عمده گیاهان دارویی صادراتی کدامند؟

جلالی با بیان این‌که کاشت برخی از گیاهان دارویی که به صورت نشائی است هزینه‌های بالاتری را دارند، گفت: برخی از گیاهان دارویی مانند به لیمو، لاواند، رزماری، نعناع، بادرنج، ترخون، علف چای که به صورت نشائی کشت می شوند عمده صادرات گیاهان دارویی ایران را تشکیل می‌دهند که حدود هفت سال روی زمین می مانند .

قیمت تمام شده گیاهان دارویی ایران قابل رقابت نیست

این صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که در سال‌های اخیر قیمت و کیفیت رقابتی در گیاهان دارویی بالا بوده است، اظهار کرد: قطع حمایت دولت و مشکلات کم آبی موجب کاهش صادرات گیاهان دارویی ایران شده است؛ به طوری که قیمت تمام شده گیاهان دارویی ایران با سایر کشورها قابل رقابت نیست .

جلالی با بیان این‌که کشت ارگانیک، آلوده شدن منابع آبی و نبود مدیریت صحیح سم و کود شیمیایی از عوامل دیگر کاهش صادرات گیاهان دارویی هستند، گفت: در یک دوره زمانی دولت با در اختیار گذاشتن سم و کود شیمیایی موجب آلوده شدن خاک‌های کشاورزی شد؛ به طوری که گیاهان از حالت ارگانیک خارج شدند و این مسائل موجب کاهش جایگاه ایران در صادرات گیاهان دارویی جهان شد .

وی با بیان این‌که در حال حاضر ایران در صادرات گیاهان دارویی رتبه 32 را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سال 1377 ایران رتبه اول را در صادرات گیاهان دارویی داشته و سال 1382 نیز پنجمین صادرکننده بودیم .

ایران بیشترین صادرات زعفران و گل محمدی را دارد

وی با بیان این‌که ایران بیشترین میزان صادرات زعفران و گل محمدی را در قیاس با سایر گیاهان دارد، اظهار کرد: تولید زعفران در ایران 210 تن است که 70 درصد آن صادر می‌شود و در زمینه گل محمدی نیز حدود 400 تن صادرات انجام می‌شود .

تولید 2000 گونه گیاه دارویی در ایران

جلالی با بیان این‌که بالغ بر 2000 گونه گیاه دارویی در ایران تولید می‌شود‌، گفت: از این مقدار 50 گونه رقابتی است؛ به طوری که قابلیت صادرات را دارند .

این صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که برخی از این گونه‌ها در مراتع و برخی در مزارع کشت می‌شوند، اظهار کرد:‌ گیاهانی مانند کتیرا و پونه از مراتع جمع‌آوری می شوند و گل گاو زبان و بابونه نیز به هر دو روش قابل برداشت است .

کاهش تولید چای ترش در ایران

وی با بیان این‌که در سال 1377 بهترین و بیشترین تولید چای ترش در کشور ایران انجام می‌شده است، گفت: در یک دوره زمانی به دلیل ثبات قیمت دلار و ایجاد تورم قیمت چای ترش ایران سه برابر آفریقا شد .

جلالی با بیان این‌که تولید چای ترش در ایران 20 تن است، گفت: چای ترش ایران دارای مزیت رقابتی و کیفیتی است که باید با ایجاد راهکارهایی به همان روال سابق بازگردد .

لزوم حمایت دولت از تولید و صادرات گیاهان دارویی

این صادر کننده گیاهان دارویی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌های حمایتی را در راستای حمایت از تولید گیاهان دارویی با ایجاد طرح‌های طوبی و عمرانی انجام دهد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید از طریق طرح‌هایی برای توزیع نشاء گل محمدی که در ایران دارای کیفیت بالایی است اقداماتی را انجام دهد چراکه این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش صادرات گیاهان دارویی داشته باشد .

جلالی با اشاره به اهمیت بحران آب گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد یک مدیریت جدی مساله آب را پیگیری کند و با در اختیار گذاشتن اراضی کشاورزی از منابع ملی برای کشت گیاهان دارویی موجب حمایت تولید کنندگان شود.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.