فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: در منطقه حفاظت شده دنا 60 گونه گیاه بومی وجود دارد.

دکتر عزیزالله جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در منطقه دنا گیاهانی وجود دارد که تنها خاص این منطقه است.

وی اظهارکرد: یکی از این گیاهان "کتان دنایی" است که در دنیا منحصر به فرد است و بسیاری از گیاه‌شناسان برای تحقیق و دیدن این نوع گیاه به منطقه دنا سفر می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه "آویشن دنایی" نیز یک گونه منحصر به فرد است، خاطرنشان کرد: دنا تنوع گیاهی و گونه‌های بومی فوق‌العاده‌ای دارد.

بهار در منطقه دنا شش تا هفت ما طول می‌کشد

جعفری تصریح‌کرد: فصل گل دهی در منطقه دنا هفت تا هشت ماه در سال طول می‌کشد به عبارت دیگر بهار در منطقه دنا شش تا هفت ما طول می‌کشد که از وی‍‍‍ژگی‌های این منطقه است.

وی ادامه‌داد: از دامنه کوه دنا به سمت بالا رویش‌های منطقه گرمسیری می‌شود و روی قله رویش‌های منطقه قطبی را دارد.

این پژوهشگرو گیاه‌شناس استان کهگیلویه و بویراحمد بیان‌کرد: معدل دمای سالانه دنا 2+ درجه سانتیگراد است در حالی که این میزان در منطقه قطبی صفر درجه سانتیگراد است.

در کوه دنا رویش‌های قطبی را داریم

جعفری عنوان کرد: در کوه دنا رویش‌های قطبی را داریم و در دامنه و ارتفاعات این منطقه رویش‌های استوایی وجود دارد که در منطقه دنا رویش‌های استوایی و قطبی بصورت فشرده از دامنه تا بالای قله دنا جمع شده‌اند.

وی گفت: بر اساس اصل اکولوژی هر وقت 300 متر ارتفاع افزایش پیدا کند رویش‌ها نیز به نحوی تغییر پیدا خواهد کرد که در دشت‌ها با پیمودن 1000کیلومتر به طرف قطب بعبارت دیگر وقتی از ارتفاع 2000 متر به 4000 متر می‌رویم رویش‌های گیاهی حدود 7000 کیلومتر از استوا تا قطب را می‌توانیم مشاهده کنیم که این مسأله نشان دهنده جایگاه ویژه منطقه و کوه دناست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج افزود: نکته دیگر قابل توجه منطقه دنا این است که هر چه ارتفاع بیشتر شود گیاهان دارویی، رنگ ده و خاص این منطقه بیشتر می‌شود. بگونه‌ای که در منطقه دنا 210 گونه گیاه دارویی وجود دارد در حالی که در کل کشور 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد، یعنی گونه‌های گیاهان دارویی دنا معادل 25 درصد گونه‌های گیاهی کشور است.

ماده موثره گیاهان دارویی منطقه دنا بالاتر از دنیاست

جعفری اظهارکرد: تعداد گونه‌های گیاهان دارویی منطقه دنا مهم نیست بلکه مهم اینست که ماده موثره و ترکیبات شیمیای تولید شده این گیاهان از کل ایران و حتی دنیا بالاتر است.

وی تصریح‌کرد: بعنوان نمونه گیاه "ماری تیغال" بعنوان بهترین و منحصرترین داروی سینوز کبدی است که از این گیاه داروی ضد چربی کبد را درست می‌کنند، این گیاه در منطقه دنا بصورت وحشی 33 درصد ماده موثره دارد در حالی که در گونه اروپایی با وجود اصلاح شرایط آن 6 درصد ماده موثره دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تأکیدکرد: بخاطر این موضوع بسیاری از گیاه‌شناسان از قدیم الایام برای بازدید از گونه‌های گیاهی دارویی به منطقه دنا آمده‌اند و افتخار کردند که از منطقه دنا نمونه‌ای از گیاهان دارویی را جمع‌آوری کردند و اولین کسی که از منطقه دنا بازدید داشته فردی بنام "هاس کنل" بود که در سال 1850 میلادی به استان کهگیلویه و بویراحمد برای بازدید از کوه دنا سفر کرد و هرساله گیاه‌شناسان زیادی به کوه دنا برای بازدید از گونه‌های گیاهی این منطقه سفر می‌کنند.

منطقه دنا فرصت مناسبی برای توریسم علمی، اکو توریسم است

جعفری گفت: منطقه دنا فرصت مناسبی برای توریسم علمی، اکو توریسم و توریسم مبتنی بر جاذبه‌های طبیعی است.

وی ادامه داد: تنوع زیستی و جانوری منطقه دنا کمتر از تنوع گیاهی نیست و در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

این پژوهشگر اضافه‌کرد: سه کارخانه تولید محصولات و تولیدات آرایشی و بهداشتی گیاهی همچون "سینره" و زرد بند و آ سه در شهر یاسوج فعالیت دارند که از معروف‌ترین محصولات کشور را به بازار عرصه می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه 30 درصد گونه‌های گیاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است، عنوان کرد: 2200 گونه گیاهی از 7500 گونه گیاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

جعفری ادامه داد: منطقه حفاظت شده دنا 1300 گونه گیاهی معادل 15 درصد کل گیاهان اروپا را دارد.

وی اضافه‌کرد:‌ از گیاهان دارویی این منطقه حدود 111 گونه آنها خوراکی، 200 گونه دارویی،87 گونه‌ رنگی، 50 گونه درخت و درختچه و میوه‌وحشی، شش گونه مان‌دار، 12 گونه روغنی، 40 گونه صمغ‌دار، 87 گونه اسانس‌دار و 25 گونه ادویه‌ای هستند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.