فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

دکتر محمد حسن عصاره در گفت و گو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو» با بیان اینکه در چند سال گذشته در زمینه شناسایی، استخراج مواد موثره، تهیه اطلس‌های گیاهی و نقشه‌های پراکنش گیاهان دارویی اقدام شده است، افزود: در این حوزه از فناوری در سطح کشور به پیشرفت‌های قابل قبولی رسیده‌ایم به گونه‌ای که تا سال 85 حدود 485 گونه گیاه دارویی از لحاظ تاکسونومی گیاهی و مطالعات گیاه شناسی شناسایی شده بود که در حال حاضر این تعداد به عدد 2 هزار گیاه دارویی رسیده است.
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با اشاره به انتشار دستاوردهای محققان در این حوزه اظهار داشت: اخیرا کتابی با عنوان "فلور گیاهان دارویی ایران" منتشر شده و در آن حدود 800 گونه از کیاهان دارویی با تصویر منتشر شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه شناسایی گیاهان برای گیاهان دارویی کافی نیست، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن لازم است تا بررسی شود که این گیاهان دارویی دارای چه ترکیباتی هستند و در کدام صنعت می‌توان مورد استفاده قرار گیرند که در این زمینه نیز مطالعات خوبی توسط مراکز علمی و پژوهشی انجام شده است.
 
عصاره ادامه داد: در این راستا تاکنون حدود 600 گونه گیاهان دارویی معطر و همین تعداد گیاهانی دارویی حاوی مواد موثره ای که در یکی از صنایع آرایشی، بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده و مکمل‌های غذایی کاربرد دارند، شناسایی شده‌اند.
 
به گفته وی مجموعا بر روی هزار و 200 گونه گیاه دارویی آنالیز شیمیایی انجام و نتایج آن در قالب مقاله به چاپ رسیده است.
 
عصاره با تاکید بر پیشرفتت کشور در صنعت دارو سازی با استفاده از گیاهان دارویی، یادآور شد: تا سال 84 کمتر از 150 قلم دارو و فرآورده گیاهان دارویی در فهرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده بود که این میزان در حال حاضر حدود 985 قلم دارو و فراورده موجود است که این تعداد دارای مجوز است و در لیست وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند.
 
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی با اشاره به تصویب سند راهبردی گیاهان دارویی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: یکی از وظایف این ستاد عملیاتی کردن این سند است که در این راستا اقدام به ایجاد کارگروه‌هایی با حضور نخبگان و اندیشمندان شده است تا این کار گروه‌ها بتوانند محورهای عملیاتی این سند را استخراج کنند و نقشه راه آن را ترسیم کنند ضمن آنکه تکالیف هر دستگاه در زمینه گیاهان دارویی تعیین خواهد شد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.