فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

ایلام-ایرنا- خار مقدس یا به زبان محلی ˈکرکولˈ؛ گیاهی خوراکی با خاصیت های درمانی بسیار فراوان، فصل بهار و سرسبزی طبیعت در دامنه ها و مناطق کوهستانی استان های زاگرس نشین از جمله ایلام به شکل خود رو می روید.

کرکول گیاهی است یک ساله به بلندی 40 تا 60 سانتی متر (گاهی بیشتر) که در فصل بهار می روید و دارای ساقه ای بالا رونده تو خالی و سبز رنگ با برگ های ریز است که به یک گل ختم می شود، این گل شبیه آفتابگردان بوده و خارهای فراوان دارد.

ساقه این گیاه خوراکی و مزه ای شیرین دارد که پس از مدتی از روییدن کم کم ساقه سبز رنگ آن خشک می شود اما همچنان در طبیعت باقی می ماند و به علت خارهای فراوان دام ها قادر به خوردن آن نیستند.

ساقه و گل خشک شده این گیاه کاربرد دارویی دارد به این روش که برگ ها یا گل این گیاه را می کوبند و از جوشاننده آن برای رفع بیماری ها از جمله کاهش فشار خون استفاده می کنند.

این گیاه دوره رویشی کوتاهی دارد از این رو می توان آن را با هر گیاهی به تناوب به صورت بذر کاشت کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملکشاهی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: به سبب خواص درمانی، گیاه کرکول در بازارهای استان ایلام در این فصل از سال به وفور یافت می شود و فروش آن نیز رونق ویژه ای دارد.

ˈامید شفیعیˈ افزود: این نوع گیاه در فصل بهار به صورت خودرو در اطراف روستاها و در مناطق کوهستانی و مراتع سرسبز به وفور یافت می شود.

وی به خواص درمانی این گیاه اشاره کرد و افزود: کرکول برای درمان دردهای میگرن، سینه پهلو، اسهال، بی اشتهایی، تپش قلب، ضعف و بی حالی و کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

شفیعی اضافه کرد: این نوع گیاه را در هر نوع شرایط اقلیمی و حتی در خاک های حاصلخیز می توان کشت کرد و در مدت زمان رویش به هیچ گونه مواد غذایی خاصی نیاز ندارد.

وی از مردم خواست تا در حفظ محیط زیست و عواملی که سبب ریشه کن کردن این گیاه دارویی می شود، پرهیز کنند تا در معرض انقراض و نابودی قرار نگیرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.