فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر رعایت نکات بهداشت کشاورزی و تغذیه مناسب گیاه برای مبارزه با عوامل خسارتزای سیر و پیاز تأکید کرد.

محمد اخوان در گفتگوي خبرنگار باشگاه خبرنگار ساري گفت : با توجه به مشاهده بیماری زنگ سیر و مگس سیر و پیاز در برخی از مناطق استان، رعایت نکاتی جهت مبارزه با عوامل خسارتزای سیر و پیاز از سوی کشاورزان ضروری است.

وی زنگ سیر را یکی از بیماری های مهم عنوان داشت که علائم اولیه آن به صورت جوش ریز قهوه ای رنگ روی برگ سیر ظاهر شده و در صورت شدت بیماری، جوش ها به صورت نقاط برجسته زرد رنگ سطح برگ ها را فرا گرفته که در صورت عدم مبارزه به موقع بوته ها ضعیف شده، بنه ها کوچک مانده و عملکرد محصول به شدت کاهش می یابد.

اخوان در ادامه مگس سیر و پیاز را یکی دیگر از آفات دانست که علائم ظاهری آن خمیدگی، پیچیدگی، آویزان شدن برگ ها و زرد شدن غلاف های برگ بوده که موجب کندی رشد بوته ها و غده ها گردیده و در نهایت میزان محصول کاهش خواهد یافت.

او آفت تریپس را از دیگر آفات مهم پیاز و سیر بیان داشت که علائم خسارت اولیه آن به صورت لکه های نقره ای در سطح برگ ها بوده که در صورت تراکم آفت، لکه های نقره ای کل سطح برگ را فرا گرفته و در برخی موارد با بیماری سفیدک سطحی اشتباه گرفته می شوند. آفت فوق در نهایت منجر به خشکیدگی برگ و کاهش شدید محصول می گردد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران نکاتی به شرح ذیل را جهت کاهش عوامل خسارتزا توسط کشاورزان ضروری دانست و افزود: رعایت نکات بهداشت زراعی از جمله وجین علف های هرز داخل و حاشیه مزارع جهت کاهش بیماری ها و آفات موثر بوده، همچنین تنک کردن و حذف بوته های ضعیف، احداث زهکش، رعایت تراکم کاشت، کاشت ردیفی و ... جهت تهویه مطلوب نقش بسزایی در کاهش خسارت عوامل فوق خواهد داشت.

وی در ادامه تغذیه مناسب گیاه با کودهای آلی و ریز مغذی ها با هماهنگی کارشناسان تغذیه به منظور افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها را ضروری دانست و به مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی جهت دریافت نسخه گیاهپزشکی و توصیه های فنی لازم جهت مبارزه اصولی تأکید کرد.

اخوان با تأکید بر مبارزه با آفات فوق با استفاده از سموم غیر شیمیایی یا سموم شیمیایی کم خطر و خریداری سموم با نسخه گیاهپزشکی در قبال اخذ فاکتور از فروشگاه های مجاز و معتبر، رعایت دوره کارنس (زمان مصرف سم تا برداشت محصول) را در صورت استفاده از سموم شیمیایی ضروری دانست و در پایان از کشاورزان خواست جهت کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر جهت مبارزه اصولی با عوامل خسارتزای گیاهی، به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه نمایند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.