فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

بجنورد - ایرنا - دیدن لاله های سر به زیر در دامنه کوهستان ها، می تواند سفر بهاری به یادماندنی را رقم زند، لاله واژگون یکی از گل های نادر در دنیاست که تنها فرصت کوتاهی برای رخ نمایی در بهار دارد.



به گزارش ایرنا این گل زیبای وحشی را می توان در چند منطقه از ایران مشاهده کرد، از کوه های ˈبهار، پلنگ و جوزکˈ در استان خراسان شمالی تا ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد؛ اما دیدن این گل های زیبا در کوه و دشت های خراسان شمالی که به رنگ های زرد و بنفش است از این جهت متفاوت و ممتاز است.

رویش و جلوه گری بهاره لاله های واژگون در ارتفاعات خراسان شمالی از زیباترین جلوه های بکر و طبیعی این خطه است که بیننده را مسحور زیبایی خلقت خداوند می کند.

اگرچه استان خراسان شمالی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی بسیار غنی است اما زیبایی لاله های واژگون که بر بلندای کوهسارهای مرتفع و در خنکای مرغزارهای سرسبز این خطه می روید چون تابلوی بی بدیل، دیگر جاذبه های طبیعی این خطه را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

عمده رویشگاههای این گونه کمیاب گیاهی در کوه ˈخمبی و سرایˈ در شهرستان گرمه، ˈدو راهی دشت، کوه بهار، کوه پلنگ و جوزکˈ در شهرستان مانه و سملقان، کوه ˈاسدلیˈ در میانه بجنورد و اسفراین و کوه ˈتکل قوزˈ در شهرستان راز و جرگلان شناسایی شده است.

لاله های واژگون با همه زیبایی مسحور کننده، سر به زیر و تسلیم، خود را به نسیم دل انگیز بهاری سپرده و با هر نرم بادی از سویی به سویی خم می شوند که تماشای آنها بیننده را به افتادگی در برابر ذات احدیت فرامی خواند.

کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی می گوید: لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار چند ساله از خانواده سوسنی ها با نام علمی (fritillna) است که در مناطق وسیعی از فلات ایران می روید.

ˈحسن نصرتیˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار می دارد: این گلها به دلیل اینکه مقدار زیادی شبنم در بین گل برگهای آن جمع شده و سپس به زمین می چکد به ˈگل اشکˈ و یا ˈاشک مریمˈ نیز موسوم شده است.

وی گفت: عمر این گیاه بسیار اندک است و گل دهی آن بسته به نوع اقلیم مناطق مختلف متفاوت است به طوری که در خراسان شمالی در اوایل فروردین و در سایر مناطق تا اواسط اردیبهشت ماه دیده می شود.

وی افزود: تاکنون بیش از 60 گونه مختلف این گونه گیاهی در دنیا و 15 گونه آن در ایران شناسایی شده است.

این کارشناس منابع طبیعی گفت: گونه گرگانی لاله واژگون با ارتفاع 50 تا 80 سانتیمتر با گلهای زرد کمرنگ متمایل به لیمویی قابل مشاهده است.

نصرتی به جنبه های مختلف ارزش این گونه گیاهی اشاره کرد و افزود: لاله واژگون علاوه بر زیبایی طبیعی و جنبه گردشگری، دارای خواص دارویی نیز هست.

به گفته وی عمده خاصیت دارویی این گونه مربوط به پیاز آن است که در قسمت زیرین یقه گیاه زیر خاک مدفون است و چنانکه در منابع آمده دارویی موثر برای درمان دردهای روماتیسمی و درد مفاصل و پاک کننده کبد است.

وی در عین حال افزود: این گیاه از نظر دارویی در رده گیاهان سمی قرار دارد و مصرف خودسرانه آن می تواند مشکل ساز شود که حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

نصرتی اظهار کرد: این گیاه صبغه تاریخی نیز دارد و زمانهای بسیار قدیم از جنبه های مختلف مورد استفاده انسانها بوده و آثاری از آن در نقش ستونهای سلسله ساسانی در موزه ˈطاق بستانˈ در کنار نقش پادشاه ساسانی دیده می شود.

کارشناس مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در میان لاله های شناخته شده ایرانی لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است و همه ساله تعداد زیادی از مردم در فصل بهار برای تماشای آن به رویشگاههای آن سرکشی می کنند.

وی در عین حال از برخی تعرض ها به عرصه های رویش این گونه زیبای گیاهی انتقاد کرد و افزود: چرای عرصه های رویش این گونه توسط احشام، برداشت غیرمجاز آن برای عرضه در بازار و تخریب رویشگاههای آن برای توسعه کشتزارها از مسایلی است که حیات این گونه را تهدید می کند.

لاله واژگون خراسان شمالی از نظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد متفاوت است و عمدتا با دو رنگ زرد و بنفش کمرنگ در جای جای مناطق خراسان شمالی و عمدتا در ارتفاعات بالای 1500 متر می روید.

شناسایی، معرفی و حفظ گلهای وحشی زینتی در استان می تواند نقش موثری در رونق صنعت گردشگری منطقه داشته باشد.

استان خراسان شمالی به دلیل وجود مناطق کوهستانی، عرصه های جنگلی و مراتع سرسبز از تنوع کم نظیر گیاهی برخوردار است و تاکنون 350 گونه گیاهی در آن شناسایی شده که 50 درصد این گونه ها جنبه دارویی و صنعتی نیز دارد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.