فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

محلات، خمین - ایرنا - با آغاز فصل بهار و مساعد شدن شرایط جوی، علاقه مندان به مداوای برخی بیماریها با استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی، بازار عرضه و فروش این محصولات را در شهرستان محلات رونق دادند.



با زنده شدن زمین، خاک آنچه از دانه ها گیاهی که در خود نگهداشته پرورش می دهد و با بارش های فصول پاییز و زمستان آنها را به دوستداران گیاهان دارویی و خوراکی عرضه می کند.

در فصل بهار و رویش این گیاهان، برخی شهروندان محلاتی که انواع گیاهان خوراکی را می شناسند، به دامان طبیعت رفته و ساعات زیادی را صرف چیدن این گیاهان می کنند.

اغلب خانواده های این خطه نیز در روزهای بهاری با خرید گیاهان کوهی و خودرو اقدام به تهیه انواع غذا و آش های محلی می کنند و معتقدند برخی از این گیاهان خواص دارویی دارند و برای سلامتی مفید هستند.

داروهای گیاهی و خوراکی خودرو بدون استفاده از مواد ، سموم و کودهای شیمیایی در طبیعت رشد می کنند و با مصرف درست و به جا قادر به جلوگیری و درمان برخی بیماریها حتی از نوع صعب العلاج هستند.

وجود گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی فرصت مناسبی برای برخی بهره برداران است تا با تهیه و دسته بندی آنها درآمدی کسب و به سلامت مردم کمک کنند.

یک خانم خانه دار محلاتی معتقد است، عرضه گیاهان خوراکی از جمله ˈشنگهˈ، ˈریواس،ˈ پا قزقانˈ و ˈکنگر ˈبا شروع فصل بهار سبب می شود تا بانوان با تهیه این مواد گیاهی و قرار دادن آنها در سبد غذایی خانوار به سلامت تغذیه خانواده توجه جدی داشته باشند.

ˈ ناهید مومنیˈ در باره شیوه مصرف گیاهان خوراکی افزود: برخی از این گیاهان پس از پاک و شستشو به صورت خرده شده در آش ، سوپ مورد استفاده قرار می گیرد و طعم بسیار لذیذی به غذاها می دهد.

وی اظهار کرد: بانوان شهرستان محلات این گیاهان را به صورت خشک یا منجمد نگهداری و در طول سال برای تهیه و پخت انواع خوراکی ها مصرف می کنند.

یکی از صاحبان داروخانه گیاهی نیز گفت: با شروع فصل بهار و رویش طبیعی گیاهان خوراکی ، این مواد را خریداری و با تهیه دارو و ترکیب با سایر گیاهان در درمان برخی بیماریها مورد استفاده قرار می گیرد.

ˈ داود محسنی ˈ افزود: گیاهان خوراکی به سبب داشتن مواد مغذی بدون استفاده از مواد شیمیایی مورد استقبال عموم مردم است و افراد سالمند ترجیح می دهند با شروع فصل بهار حتما در یکی دو وعده از غذای روزانه آنها گیاهان کوهی و خوراکی باشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات گفت: در 50 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان گیاهان دارویی و خوراکی به صورت خودرو می روید .

ˈداود طالبیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این گیاهان دارویی شامل، کنگر، ریواس، باریجه، کتیرا، نعنا کوهی، آویشن و گاوزبان است که از ریشه، برگ و غده آنها برای درمان بیماریها استفاده می شود.

وی اظهار کرد: مصرف این گیاهان به عنوان دارو بایستی با مشورت اهل فن و افرادی صورت گیرد که تجربه مصرف این دسته از داروهای گیاهی را دارند در غیر این صورت امکان بروز عارضه وجود دارد.

طالبی، باریجه و کتیرا را دو گیاه دارویی عنوان کرد که در شهرستان محلات برای استفاده از آنان طرح بهره برداری وجود دارد و برداشت از این دو نوع گیاه با نظارت منابع طبیعی انجام می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: 447 هکتار از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان تحت پوشش طرح تولید گیاهان دارویی کتیرا و باریجه قرار دارد.

طالبی افزود: از سطح مفید 435 هکتار اراضی کتیرا این منطقه سالانه دو هزار و 218 کیلوگرم کتیرای سفید و زرد در روستای ورین محلات استحصال می شود.

وی گفت: هر ساله با آغاز فصل بهار تا پایان شهریور دوست داران و علاقه مندان استفاده از گیاهان دارویی به مناطق رشد گیاهان دارویی می روند و با برداشت گیاهان دارویی از آن استفاده می کنند.

طالبی افزود: از داروهای گیاهی معمولا عرق، پودر و افشره تهیه و با توجه به نوع بیماری در درمان امراض مصرف می شود.

وی، وسعت عرصه های ملی و طبیعی شهرستان محلات را 185 هزار هکتار است که به صورت غنی، متوسط و فقیر درجه بندی شده اند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.