فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  


خزان زودرس صنعت گل و گیاه در مازندران/ پای بساز بفروشها به گلخانه ها باز شد
بابل - خبرگزاری مهر: مازندران با تولید سالانه 308 میلیون شاخه گل، قطب مهم تولیدات گل و گیاه در کشور به شمار می رود ولی بحران اخیر برف به نیمی از گلخانه های استان خسارت و در آستانه بهار، خزان زودرسی را رقم زد و پای بساز بفروشها را به این صنعت باز کرد.

 به گزارش خبرنگار مهر، سه هزار بهره بردار و تولیدکننده گل و گیاه در استان مازندران فعالیت می کنند که بیش از 90 درصد تولیدکنندگان در بحران برف بهمن ماه استان خسارت دیدند و چشم انتظار حمایتهای مسئولان برای رفع مشکلات هستند.

قاچاق بی رویه، نبود گلخانه های استاندارد، نداشتن پایانه حمل و نقل مناسب، نبود اطلاعات علمی مناسب، بورکراسی اداری، نبود مجتمع تحقیقاتی در زمینه گل و گیاه از دیگر چالشهای فراروی توسعه این صنعت در مازندران به شمار می رود.

به تاکید فعالان صنعت گل و گیاه مازندران در صورت عدم برنامه ریزی برای جبران خسارات وارده به این بخش و اتخاذ نکردن سیاستتهای مناسب برای رونق صنعت گل و گیاه، طمع دلالان و بساز و بفروشها را برای خرید و تغییر کاربری واحدهای خسارت دیده باز خواهد کرد.

بیمه تولیدکنندگان صنعت گل وگیاه دراولویت کار دولت تدبیر باشد 

عضو هیئت مدیره  گل وگیاه مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : با توجه به وضعیت آب وهوایی وخاک مناسب مازندران  از سال 70 به دلیل  محدودیت زمین کشاورزی درمازندران برای انجام فعالیت تولیدی  اقدام به  پرورش وتولید گل وگیاه کردم چون این صنعت هم از نظر اشتغالزایی برای جوانان مستعد وهم درآمدزایی از جایگاه خوبی برخورداراست.

محمدرضا عباسپور با اشاره به اینکه بیش از هفت هزار متر زمین اعم از فضای سبز وسرپوشیده به پرورش گل اختصاص داده شد گفت: با اختصاص هر هزار متر زمین برای تولید گیاه می توان برای سه نفر اشتغال زایی کرد این درحالی است که اکثر بازار تقاضای تولیدات ما در بخش داخلی ،تهران واستانهای بزرگ  کشور هستند.

قاچاق بی رویه گل و گیاه/ نیمی از گلخانه ها خسارت دیدند

رئیس شرکت تعاونی گل وگیاه محمود آباد همچنین عدم وجود پایانه حمل ونقل مناسب ،عدم کنترل بازارو ورود قاچاق بی رویه گل به داخل کشور و عدم بیمه گلخانه ها از سوی شرکت های بیمه گر را از عمده ترین مشکلات این حوزه برشمرد.

عباسپوراز خسارت 50 درصدی گلخانه های مازندران از سرمای سال 92 خبر داد و اذعان داشت: متاسفانه تنها کمتر از پنج درصد گلخانه های مازندران استاندارد هستند.

وی  از فعالیت سه هزار بهره بردار در بخش صنعت گل و گیاه مازندران خبر داد و گفت: متاسفانه 90 درصد حمایت ها به سمت تغییر کاربری سوق داده شده است.

عباسپور با اشاره به اینکه مازندران  سه هزار بهره بردار ،730 هکتار گلخانه، هفت هزار شاغل، 230 هکتار گلخانه پوشش دارو 500 هکتار گلخانه فضای بازدارد گفت:  میزان تولید مازندران هفت میلیون پیاز وپیازچه ،14 میلیون گلدان و 28 میلیون نشا گل ،25 میلیون اصله درخت ودرختچه و163 میلیون گل شاخه بریده است.

رئیس شرکت تعاونی گل وگیاه محمود آباد گفت: محمود آباد دارای 488 نفر بهره بردار، 52.5 هکتار گلخانه و 50 هکتار گلخانه سرپوشیده  است و در محمود آباد هشت نفر بهره بردار گلخانه فضای باز دارد که تنها یک نفر دارای مجوز فعالیت است.

مازندران نیازمنداطلاعات علمی در خصوص گل وگیاه است

مدیر مجتمع گل وگیاه پویا گفت: از سال 85 فعالیت  خود را در تولید درختچه زینتی با گرایش توریست در زمینی به مساحت 40 هزارمتر مربع فضای باز  و با تولید بیش از 600 گونه گیاهی  آغاز کردیم برای 12 نفر به صورت دائم و 24 نفر به طور موقت اشتغال زایی شد.

علی اکبر رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میزان تولید ما یک میلیون و500 هزار اصله گیاه، میزان هزینه ماهیانه 10 میلیون تومان و میزان درآمد ما 20 میلیون تومان است بوده که دراستان وخارج استان عرضه می شود.

وی بیان داشت: مهم ترین مسئله در خصوص صنعت گل وگیاه نهادینه کردن فرهنگ آشتی مردم با  طبیعت وگل هاست و، در غرب مازندران توجه مردم به گل وگیاه وطبیعت بیشتر از جاهای دیگر مازندران است ولی متاسفانه  مردم شرق مازندران محیط خود را سنگ فرش کرده وگیاه کاری در حیاط منزل کمرنگ شده است.

خسارت سنگین برف به گلخانه ها

این مسئول از خسارت بیش از100 میلیون تومانی  گلخانه خود از سرمای اخیر خبرداد و تصریح کرد: متاسفانه دست اندازهای اداری مانع حمایت از این صنعت می شود.

رمضانی گفت: مازندران نیازمند افراد کارشناسانی است که راهنمایی های لازم را به تولید کنندگان بدهند وما نیازمند اطلاعات علمی هستیم، در مقابله با آفات مازندران استان فقیری است و کارشناسان هم اطلاعات کافی در خصوص گل وگیاه ندارند.

مازندران فاقد مجتمع تحقیقاتی در زمینه گل وگیاه است

وی افزود: مازندران به دلیل شرایط آب وهوایی مناسب نیازمند مجتمع تحقیقاتی در زمینه صنعت گل وگیاه بوده که متاسفانه مازندران فاقد آن است و متاسفانه استانداری برای گلخانه ها مصوب نشده است ،گرچه گلخانه های بسته استاندارد جهانی دارد ولی گلخانه باز از این مزیت برخوردار نیست.

وی افزود: متاسفانه نهادهای کشاورزی ،سموم وماشین آلات کشاورزی افزایش زیادی داشته وهزینه ها را دو برابر کرده اما حمایت دولتی کم وتحریم ها نیز به آن دامن زده است.

فروش 50 تن کود ارگانیک

مدیرشرکت بازرگانی تی تی نیز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 12 سوله احداث که ازهرسوله  120 تن کود تولید  می شود.

علی احمدزاده عالمی  تصریح کرد: با 10 میلیون تومان سرمایه کارخود را آغاز کردیم ودر حال حاضر به طورمیانگین در هرماه 30 میلیون تومان فروش داریم این در حالی است که ماهیانه شش میلیون تومان هزینه اجاره سوله می پردازیم.

وی افزود: مواد تشکیل دهنده کود ارگانیک ما کودهای حیوانی گاوی ،ساقه برنج، کرم آیزین است.

مدیرشرکت بازرگانی تی تی اظهارداشت: مهم ترین وظیفه دولت حمایت از تولید کنندگان داخلی وجلوگیری از فعالیت افراد سود جو بوده که تولید کننده نبوده اما محصول غیر اعتماد خود را با بسته بندی های مناسب وارد بازار می کنند.

وی از توزیع محصول خود در اقصی نقاط کشور خبرداد وگفت: دبی ،عمان،آلمان با ما قراداد تجاری بسته اند که نمونه ها در قرنطینه بوده تا به این بازارهای جهانی صادر شود.

وی همچنین ازفروش 50 تن کود در هرماه خبرداد وگفت: ماهانه 50 تن کود در داخل وخارج استان توزیع می شود.

صنعت گل وگیاه با نبود ثبات قیمت در بازار مواجه است

مدیر شرکت تعاونی تولیدی گل وگیاه باغ گل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اولین مجتمع تولید گل وگیاه شهرستان بابلسر هستیم که در زمینه تولید و پرورش درختچه و گلهای زینتی، پیازی، ساخت آبنما، آلاچیق، برکه ومحوطه سازی فعالیت داریم گفت: برای هشت نفر  به طور مستقیم  اشتغال ایجاد کردم.

شمس اذعان داشت: مهمترین مشکلات ما متاسفانه نداشتن ثبات قیمت، نوسان قیمت و همچنین عدم کیفیت بذرها ی وارداتی از ترکیه است.

کمبود نمایشگاههای تخصصی گل و گیاه

وی از کمبود برگزاری نمایشگاه های منحصر به گل وگیاه در استان انتقاد کرد و اذعان داشت: با وجود نمایشگاه  فرصتی برای ارا ئه تولید فراهم خواهد شد.

مدیر شرکت تعاونی تولیدی گل وگیاه باغ گل تصریح کرد: چهارهزارمتر به تولید درختچه زینتی و مجموعا سه هکتار به کشت گل وگیاه اختصاص دادم.

وی با اشاره به اینکه سرمای اخیر به بخش صنعت گل وگیاه ضربه سنگینی وارد کرده است اظهارداشت: 30 درصد گلخانه های ما تخریب و از بین رفته و متحمل خسارت سنگینی شدیم.

این مسئول تصریح کرد: برای حمایت از بخش تولید باید جشنواره های متعدد برگزار شود، قیمت نهادهای کشاورزی کاهش یابد، هزینه تولید را کاهش دهند تا با قیمت مناسب به مصرف کننده برسد.

شمس گفت: به دلیل مشکلات فراوان در بخش تولید صادرات بسیار کاهش یافته و تولید کنندگان بزرگ به بازارهای داخلی روی آورند این امر سبب می شود تا بازار هدف ما گم شده وتنها فروش منطقه ای داشته باشیم زیرا قادر به رقابت با این فروشنگان کل نیستیم.

وی به تاثیر تحریم ها در حوزه گل وگیاه اشاره واضافه کرد: تحریم دربخش تهیه بذر بسیار تاثیر گذاربوده که هم با کیفت کمتر وقیمت بیشتر وارد کشور می شود که تولید کنندگان برای جبران این تحریم ها از روش پیوند وقلمه زدن استفاده می کنند.

مهم ترین مشکل عدم حمایت مسئولان است

تولید کننده گیاه کاکتوس اظهارداشت: سه سال به پرورش کاکتوس مشغول بوده که در زمینی به مساحت 60 متر اقدام به تولید این گیاهان کرده که با یک میلیون سرمایه آغاز به کارکردم.

محمدرضا حاجی امیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر  60 میلیون جنس در گلخانه موجود بوده که هر ماه یک میلون درآمد دارم.

وی با اشاره به اینکه بازار تقاضای ما شهرهای تهران،کرج وگل فروشی های مازندران هستند  افزود: برخورد ناشایست مسئولان با تولید گنندگان مهم ترین مسئله نا امیدی جوانان برای حضور به بخش تولید بوده که نه تنها حمایتی نمی شود بلکه دلجویی هم صورت نمی گیرد.

حاجی امیری گفت:با اینکه  تولیدات خودرا در مکان مناسبی قراردادم اما به دلیل شدت سرما متحمل خسارت زیادی شدم.

بحران اخیر برف هزار و 270 میلیارد تومان به بخش های مختلف از جمله صنعت گل و گیاه در مازندران خسارت وارد کرد و خسارت دیدگان منتظر تدبیر دولت برای جبران خسارات هستند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.