فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فشردگی خاک با ضعیف تَر نمودن گیاه مقاومت آن را در برابر بیماری ها کم خواهد کرد.

احمد بایبوردی در گفت و گو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت : فشردگی خاک در رشد گیاهان هم اثرات خوب و هم اثرات بد و نامطلوب دارد.

وی تصریح کرد: فشردگی به مقدار کم در بهتر چسبیدن خاک به بذر تاثیرگذار بوده و به همین دلیل سرعت جوانه زدن بذر افزایش می یابد.

بایبوردی ادامه داد: فشردگی متوسط در خاک ضمن کاهش تبخیر آب در کاهش تلفات آب موثر است.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گاهی ماشین آلات بزرگ و مصنوعی مثل تراکتور، کمباین و وسایل خاک ورزی و گاهی عواملی نظیر تگرگ و قطرات باران فشردگی خاک را در پی دارند.

وی با اشاره به کمتر جذب شدن مواد غذایی با فشرد شدن خاک اظهار داشت: اگر خاک فشرده شود، ریشه گیاه نمی تواند به عمق پایین نفوذ کند و به همین دلیل آب و مواد غذایی کمتر جذب می شوند.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: کمبود هوا در خاک به دلیل فشردگی خاک باعث نفوذ کمتر هوا به داخل خاک شده و گیاه به خوبی از ازت استفاده نمی کند.

بایبوردی تاکید کرد: فشردگی متوسط در خاک موجب افزایش انشعابات ریشه و جذب بهتر مواد غذایی نظیر فسفر می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.