فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

خبرگزاري آريا- در مسير بهبود کسب و کار که از اهداف دولت يازدهم است تا کنون 20 بسته شغلي کارآفرين دانش‌بنيان در زمينه گياهان دارويي تدوين شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا،دکتر محمد حسن عصاره اظهار کرد: اين بسته هاي شغلي کارآفرين برمبناي معيار بزرگ و کوچک جهت تشکيل شرکت هاي محلي و منطقه اي، موسسات کوچک و کارگاه هاي توليدي  با سرمايه کم و در جهت پوشش  خلاء بازار  گياهان دارويي انجام شد که به تکميل زنجيره تامين و توليد گياهان دارويي کمک کرده و منجر به اشتغال فارغ التحصيلان در اين رشته مي شود.
دبيرستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري با اعلام اينکه اين بسته هاي شغلي کارآفرين به سفارش اين ستاد توسط مرکز آموزش عالي امام خميني(ره) تدوين گرديد، گفت: اين بسته‌ها شامل عناوين؛ «توليد ارگانيک گياهان دارويي»، «توليد تي بک گياهان دارويي»، «توليد نشاء گياهان دارويي»، «فراوري گياهان دارويي در واحدهاي روستايي کوچک»، «واحد خشک کن و بسته بندي گياهان دارويي» و «کشت جايگزين برخي از گياهان دارويي در مناطق ديم» مي‌باشد.
وي در ادامه به  وظايف اين ستاد اشاره کرد و گفت: اين ستاد موظف است طب سنتي و گياهان دارويي و فراورده هاي طبيعي را که دستمايه طبيبان و حکيمان چون ابن سينا و زکرياي رازي بود را از زير گرد و غبار فراموشي بيرون آورده و دو باره اين گوهر گرانبها را ، به داخل جامعه برگرداند.
دکتر عصاره افزود: در سال‌هاي اخير، اگرچه ميزان داروهاي ساخته شده از طريق سنتز ترکيبات شيميايي رو به افزايش بوده و اين افزايش در ارتقاء سلامت و درمان آلام بشر موثر بوده است اما، به لحاظ مصرف بي رويه داروهاي مذکور، عوارض جانبي و مقاومت بيماري‌ها در برابر داروها موجب شد که نگرش جهاني به سمت مصرف داروها با منشاء گياهي و فرآورده هاي طبيعي تغيير يابد.
وي يادآور شد: مقام معظم رهبري در فرمايشات متعددي ضرورت توجه به گياهان دارويي، داروها با منشاء طبيعي، احياي طب سنتي را مورد تاکيد و توجه قرار داده اند که بر اين اساس فناوري گياهان دارويي در نقشه جامع علمي کشور در اولويت هاي بند «الف»  نقشه جامع علمي کشور قرار گرفته است که متناسب با آن اسناد راهبردي به صورت تخصصي و به صورت ويژه در اين اولويت هاي تدوين و تصويب شده است. از جمله اين اسناد ، سند ملي گياهان دارويي و طب سنتي است که در سال 91 مورد تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي قرار گرفته و ابلاغ شده است.
دبيرستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي و فناوري خاطرنشان کرد: با اين رويکرد جهاني، تقاضا براي استفاده از ترکيبات گياهي رو به افزايش است و در کشور ما نيز اين سياست حاکم است که بر اين اساس رشد گياهان دارويي در کشور ما رشد قابل قبولي داشته است.
دکتر عصاره افزود: هم اکنون، عطاري هايي که در کشور وجود دارند،  نسبت به تحويل فرآورده هاي گياهي اقدام مي‌کنند که تحت پوشش و نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نمي باشند لذا لازم است، نسبت به تحت پوشش قرارگرفتن اين قشر تلاشگر که در تامين و توزيع فرآورده هاي طبيعي نقش مهمي دارند، بازنگري و نظارت به عمل‌ آيد.
وي اظهار کرد: خوشبختانه، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اقدامات خوبي در راستاي تدوين آيين نامه هاي لازم براي تاسيس داروخانه‌هاي طبيعي انجام شده که در صورت تحقق اين موضوع تحولي در ارائه و توزيع قانونمند داروهاي گياهي و داروهاي OTC ( بدون نياز به نسخه پزشک) به عمل مي‌آيد.
دکتر عصاره در پايان خاطر نشان کرد: انتظار براينست که علاوه برتاسيس داروخانه هاي گياهي شبکه پخش کشوري و منطقه‌اي براي توزيع داروها و فرآورده هاي گياهي نيز مجوز داده شود. اين ستاد از اقدامات فوق حمايت لازم را به عمل خواهدآورد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.