فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

نوشهر - اگر ساخت پايانه گل و گياه شمال را زيباترين تابلوي خودباوري و نمادي از تحقق شعار ' ما مي توانيم ' قلمداد كنيم ، چندان بيراه نرفته ايم. 








احداث اين پايانه در غرب مازندران، يكي از پروژه هاي مصوب سفر استاني دولت به اين استان است كه به اعتقاد كارشناسان ، تحقق آن نام ايران و ايراني را با صدور گل هاي خطه شمال به بازارهاي جهاني، بيش از پيش جاودانه خواهد كرد.
پايانه گل و گياه شمال با مساحت 20 هكتار و زيربناي 56 هزار متر مربع در روستاي ' اَسْب ‌ْچين ' در هشت كيلومتري شرق شهرستان عباس آباد با 80 درصد پيشرفت فيزيكي در حال ساخت است و تلاش براي تكميل آن همچنان ادامه دارد.
اين پايانه داراي امكاناتي شامل سه تالار نمايشگاه دايم گل و گياه، كارخانه توليد نهالچه ‌هاي گل و گياه، سردخانه با ظرفيت60 هزار تن، بازار بورس گل و گياه، دانشگاه، بانك، گمرك ، اداره استاندارد، قرنطينه گل و گياه، مركز بذر و نهال، تالار حراج، مركز تخليه و بارگيري و دسته‌بندي (sorting)، اتاق بازرگاني، دفاتر اداري دولتي، هشت هزار متر مربع فضاي گلخانه‌اي،هتل و مركز تفريحي و گردشگري با پيست اسب سواري و سامان‌دهي چشمه‌اي براي جذب گردشگر است.
در اين پايانه ، علاوه بر گل و گياه، تمام محصولات كشاورزي مازندران نيز به صورت مستقيم از طريق بورس قابل فروش اينترنتي به سراسر جهان خواهد بود.
ساخت چنين پايانه‌اي آرزوي ديرين توليد كنندگان گل و گياه در استان مازندران بوده تا بتوانند توليدات خود را به نحوي سازمان يافته به خريداران داخلي و خارجي بفروشند.
با اجراي اين طرح ملي كه به همت شركت بازرگاني صنعتي آينده‌سازان ' بهشت پارس ' و با مشاركت بانك ملي احداث مي‌شود، اقتصاد منطقه در بخش صنعت گل و گياه متحول و فضاي لازم براي اشتغال واحدهاي بسيار كوچك توليدي فراهم مي‌شود.
استان مازندران در توليد درخت و درختچه‌هاي زينتي مقام نخست و در توليد گل‌هاي زينتي مقام دوم كشور را دارد و 90 درصد توليد گل‌هاي گلخانه‌اي و زينتي مازندران در غرب اين استان توليد مي‌شود.
در حال حاضر 16 درصد گل و گياه كشور يعني سالانه 160 ميليون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هكتار فضاي بسته گلخانه‌اي و باز در استان مازندران توليد مي‌شود.
طبق آمار ، 12 درصد اين مقدار توليدات به ضايعات تبديل مي‌شود كه نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته‌بندي نامناسب، بازاريابي ضعيف، نبود نمايشگاه دايم، نبود هماهنگي‌هاي بين بخشي، ضعف تشكيلاتي اتحاديه گل و گياه زينتي، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادركنندگان از فنون بازاريابي بين‌المللي از جمله دلايل آن است.
در استان مازندران سالانه در مجموع حدود 235 ميليون گل و گياه زينتي و 38 ميليون درختچه به ارزش تقريبي 200 ميليارد تومان به صورت اصله و شاخه و گلدان و بوته و پياز توليد مي‌شود ، ولي فقط پنج تا هفت درصد از گل و گياه توليد شده در اين استان صادر مي‌شود كه بسيار كمتر از توان موجود است.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران ‌هدف اصلي احداث اين پايانه را صدور توليدات گل و گياه زينتي به بازارهاي داخلي و خارجي اعلام كرد و گفت : به جز پايانه گل و گياه عباس آباد، ما به دو يا سه پايانه ديگر در مازندران نياز داريم تا بتوانيم بازار گل و گياه را ساما‌ندهي كنيم.
' عادل صفايي ' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره تاثير مثبت ساخت چنين پايانه‌هايي بر بازار افزود : هم اكنون توليد و جمع آوري گل به صورت سنتي است ، ولي بعد از ساخت پايانه به صورت صنعتي در مي‌آيد و نظم و سرعت بيشتري مي‌يابد.
وي ادامه داد : اكنون هر دلالي وارد بازار گل و گياه مي‌شود و وضع آشفته‌اي بر آن حاكم است ، اما بعد از احداث پايانه، توليد كننده ، محصولاتش را به پايانه مي‌آورد و خريدار هم در همان جا مي‌خرد.
صفايي اين پايانه گل و گياه را بي‌نظير دانست و تصريح كرد: يكي از فوايد وجود پايانه اين است كه توليد كننده مي‌داند چه برنامه كاري در پيش دارد.
وي توضيح داد : براي مثال خريدار به او مي‌گويد كه 100 هزار شاخه آنتوريوم يا 50 هزار شاخه اركيده يا دو ميليون اصله ديفِنباخيا مي‌خواهد و توليد كننده هم برنامه اش را بر همين اساس تنظيم مي كند.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت : در سفري اداري كه به هلند رفته بودم از يكي از توليد كنندگان آنجا پرسيدم كه چرا گلخانه‌اي به مساحت شش هكتار را فقط به توليد گل داوودي اختصاص داده است و او در جواب گفت كه قرارداد بسته است كه اين مقدار گل داوودي توليد كند.
وي افزود : بر همين اساس توليد كنندگان گل و گياهان زينتي بايد محصول خود را پيش فروش و تضمين خريد مشتري را جلب كنند نه آن‌كه اول توليد كنند و بعد به صورت پيله‌وري و دست‌فروشي و دوره‌گردي در صدد فروش محصول باشند.
كارشناسان با اشاره به ظرفيت بالاي توليد گل و گياه در مازندران ، بويژه در غرب اين استان و صادرات ناچيز كنوني اين محصول معتقدند در صورت راه اندازي كامل اين پايانه، صادرات افزايش يافته و صنعت گل و گياه منطقه متحول و شكوفا خواهد شد.
هم اكنون توليد كنندگان به دليل نبود پايانه مناسب مجبورند توليدات خود را به شكل سنتي از جمله در كنار جاده كناره شمال بفروشند. بديهي است چنين روشي در دنياي پيچيده صنعت و تجارت روش مناسبي نيست و باعث از دست رفتن فرصت‌هاي كسب درآمد فردي و ملي مي‌شود.
مديرعامل شركت تعاوني گل و گياه تنكابن و رامسر در اين مورد به خبرنگار ايرنا ‌گفت: داشتن پايانه گل و گياه حق ماست زيرا اكنون اغلبِ توليدات ما در داخل توزيع و فقط كمي از آن صادر مي‌شود.
' محمود ملاخيري ' با بيان اينكه مقامات ارشد كشور از حداقل دو دهه پيش خواهان ايجاد پايانه هاي گل و گياه در شهرهاي تنكابن و تهران و محلات بودند،افزود : با اين حال چنين حقي ساليان طولاني از مردم منطقه دريغ شده بود تا اين‌ كه در سال‌هاي اخير با آغاز دولت نهم ساخت پروژه‌اي به اين منظور آغاز شد.
وي گفت : اگر پايانه عباس آباد طبق همان چيزي كه گفته و وعده داده شده است ساخته شود، مجتمعي بسيار كم نظير به شمار مي‌رود و در اين صورت ما دست بانيان آن را مي‌بوسيم.
اين توليدكننده گل و گياه زينتي تصريح ‌كرد: توليد كننده بايد مشغول توليد باشد و كار تخصصي خود را انجام دهد، به عبارت ديگر بايد در حوزه گل و گياه، وظيفه تخصصي هر كس معلوم باشد تا كارها بهتر انجام شود.
كارشناسان مي‌گويند : استان مازندران و به طور كلي شمال ايران به دليل داشتن خاك مرغوب و آب و هواي معتدل، منطقه‌اي بسيار مناسب براي توليد گل و گياه زينتي است. گذشته از اين، پرورش گياهان زينتي در ميان مردم، بويژه در غرب مازندران طرفداران زيادي دارد و بسياري از مردم به صورت فردي و خانوادگي در كار توليد و پرورش گل و گياه هستند.
به گفته اين كارشناسان ، ظرفيت پرورش گل و گياه در استان مازندران به دليل خاك و اقليم مناسب، بسيار زياد است و نگراني خاصي در اين زمينه وجود ندارد زيرا طبيعت به خودي خود همه ابزارهاي لازم را براي چندين برابر شدن توليد گل و گياه در اين منطقه فراهم كرده است.
يك عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد چالوس در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: خاك شمال ايران استعداد لازم را براي پرورش انبوه گل و گياه زينتي دارد و به طور كلي شمال ايران بهترين شرايط را از نظر كمينه و بيشينه دما و تعداد روزهاي آفتابي و ميزان بارندگي دارد.
' توفيق احمدي ' ‌افزود : همچنين از نظر درصد مواد آلي، خاك شمال ايران غني است و مي‌ توان در آن مانند كشور هلند به فراواني گل و گياه توليد كرد كه هم مصرف داخلي را تامين مي‌كند و موجب اشتغال‌زايي مي‌شود و هم صادرات آن منجر به ورود ارز به كشور مي‌شود.
وي تاكيد ‌كرد : البته براي پرورش گل و گياه از خاك بكر استفاده نمي‌شود بلكه مواد افزودني مانند كوكوپيت (coco peat) و سبوس برنج و پوكه‌هاي معدني به آن اضافه مي‌كنند كه باعث افزايش تهويه و زهكشي خاك مي‌شود.
احمدي گفت : همچنين براي غني‌تر شدن خاك به آن عناصر غذايي ماكرو و ميكرو افزوده مي‌شود تا در مجموع، خاك براي پرورش گل و گياه به بهترين حالت خود برسد.
وي افزود : ما در شمال ايران بهترين خاك را داريم و با اين‌كه برخي از خاك‌هاي ما داراي بافت سنگين و كمبود نفوذپذيري است، مي‌توان با اقداماتي اين كمبودها را بر طرف كرد و اشكالي در توليد گياه زينتي به وجود نمي‌آيد.
اين استاديار دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه ' آيا ساخت پايانه گل و گياه عباس آباد كه موجب گسترش زياد پرورش گياهان زينتي در منطقه مي شود، به محيط زيست آسيب نمي‌زند؟'،گفت: بايد با وضع قوانين جديد يا اجراي كامل قوانين موجود از تعرض به منابع طبيعي جلوگيري شود.
وي ‌اظهار داشت: براي مثال برداشت لاشبرگ از جنگل غير قانوني است و رونق توليد گل و گياه نبايد باعث چنين وضعي شود و به جاي لاشبرگ مي‌توان از كاه و كلش مزارع يا كمپوست استفاده كرد.
او افزود : از طرف ديگر با توجه به اين ‌كه در حدود 50 درصد زباله شهري را مي‌توان به كمپوست تبديل كرد، از اين طريق نيز امكان جبران كمبود مواد آلي مورد نياز توليد كنندگان گل و گياه فراهم مي‌شود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : بايد قوانين را به دقت اجرا كنيم تا به اسم توليد و پرورش گل و گياه به منابع طبيعي تعرض نشود، زيرا براي مثال برداشت لاشبرگ يا مواد آلي از جنگل موجب كاهش زادآوري درختان و همچنين بروز سيلاب و رواناب و تخريب منابع طبيعي مي‌شود.
وي افزود : ما بايد در كنار چنين طرح‌هاي اقتصادي، با كارهاي اجرايي و رعايت درست قوانين، از منابع طبيعي حفاظت و از تعرض افراد به خاك و لاشبرگ جنگل جلوگيري كنيم.
يك عضو هيات رئيسه اتحاديه گل و گياه مازندران هم گفت : در فرايند ساخت پايانه گل و گياه شمال بايد از ظرفيت گلخانه داران استفاده شود.
' موسي كمالي 'با بيان اين كه در حال حاضر 270 تعاوني گل و گياه در مازندران فعال است، افزود: در صورت آغاز به كار اين پايانه ، مشكلات امور مربوط به صادرات برطرف خواهد شد.
وي با اظهار اين كه هم اكنون برخي از كشورهاي همسايه براي بيابان زدايي به گلها و گياهان ايران نيازمند هستند،گفت:به علت مشكلات سر راه صادرات و نبود پشتوانه هاي مطمئن ، تاكنون نتوانستيم نيازهاي متقاضيان را پاسخگو باشيم.
عضو هيات رئيسه اتحاديه گل و گياه مازندران ادامه داد : اكنون كشورهاي افغانستان ، تركمنستان، ارمنستان ، تاجيكستان،تركيه و آذربايجان خريدار گل هاي ايراني هستند و مسوولان امور صادراتي بايد زمينه را براي صادرات مطمئن وسالم گل فراهم سازند.
وي اظهار اميدواري كرد پايانه گل و گياه مازندران هرچه زودتر به بهره برداري برسد تا مشكلات گلخانه داران، بويژه در بخش صادرات حل شود.
نماينده مردم تنكابن و رامسر در مجلس شوراي اسلامي هم به خبرنگار ايرنا گفت : منطقه مازندران بخصوص غرب مازندران يكي از مستعدترين اقليم ها، با آب و خاك و توليد گل و گياه در كشور و حتي در سطح جهان است.
' ابوالفتح نيكنام ' افزود : صنعت گل، صنعتي پرطرفدار براي مردم جهان است كه بايد علاوه بر ايجاد زمينه هاي مناسب براي توليد گل و گياه، زمينه عرضه و صدور آن فراهم آيد.
وي گفت : تقاضاي گل و گياه چه در داخل كشور و چه از سوي همسايگان و كشورهاي خارجي رو به افزايش است و ما نيز بيشترين ميزان توليد گل و گياه را در خاورميانه داريم ، بنا بر اين بايد ساز و كارهايي فراهم شود تا به بهترين شكل و در كوتاه ترين زمان و بالاترين كيفيت، محصول را به دست مشتريان برسانيم.
اين نماينده مجلس وجود پايانه را شرط لازم براي پويايي صنعت گل و گياه در غرب مازندران دانست و گفت : ابعاد پروژه به قدري گسترده است كه دولت بايد با تمام تدبير و توانمندي به اين پروژه كمك كند.
نيكنام افزود : با توجه به اينكه اين پروژه در بهترين نقطه قرار گرفته و با وجود فرودگاه بين المللي رامسر و نوشهر ، مي توان در زمينه صادرات گل و گياه از اين منطقه به كشورهاي همسايه و ساير نقاط جهان برنامه ريزي كرد.
وي گفت: با توجه به فعاليت تعداد زيادي در خصوص پرورش گل و گياه در مازندران بويژه در غرب استان، مي توان زمينه رونق و شكوفايي صنعت گل و گياه را در اين استان فراهم آورد.
او افزود: صنعت گل و گياه ، صنعتي است كه هم اينك برخي از كشورها در آمدهاي بسيار زيادي از طريق آن به دست مي آورند و قطعا راه اندازي پايانه گل و گياه غرب مازندران مي تواند نقطه عطفي براي توليد كنندگان و زمينه ساز صادرات باشد.
نيكنام گفت : بايد با حمايت هاي لازم و ايجاد زيرساخت هاي مناسب، از ظرفيت هاي غرب مازندران در تمامي زمينه ها به نحو شايسته بهره برداري لازم را به عمل آورد.
مديرعامل پايانه گل و گياه شمال ، پيشرفت فيزيكي اين پايانه را 80 درصد اعلام كرد و گفت : تاكنون براي اين پايانه 700 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
' يعقوب عابديني ' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : براي تكميل و راه اندازي پايانه گل و گياه شمال به 600 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است.
وي از عدم ارايه تسهيلات مصوب از سوي بانك ملي انتقاد و تصريح كرد : اگر اين پايانه
راه اندازي مي شد ، حداقل در سال جاري 500 ميليون دلار صادرات گل و گياه داشتيم.
مديرعامل پايانه گل و گياه شمال براي تكميل اين پايانه بين المللي خواستار همكاري دولت همچون گذشته شد و گفت : اين پايانه در صورت تخصيص اعتبار مورد نياز تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
عابديني راه اندازي پايانه گل و گياه شمال را نجات دهها هزار توليدكننده گل و گياه كشور و حذف ضايعات هنگفت موجود اين بخش دانست و اظهار داشت : اين مجموعه بي نظير نيازمند
حمايت همه جانبه دولت است.
وي افزود : با بهره برداري فاز اول اين پروژه ، يكهزار نفر به صورت مستقيم و يكصد هزار نفر به صورت غير مستقيم مشغول به كار مي شوند.
استان مازندران در زمينه توليد گل و گياه زينتي مقام اول كشور را دارد و حدود چهار هزار و 700 پرورش دهنده گل و گياه در اين استان مشغول فعاليت‌ هستند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.