فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

چگونه مي توان از گياهان خود در زمستان در خانه نگهداري كرد و حتي چند گلدان تازه به آنها افزود.
  بسياري از ما به گياهان خانگي علاقمنديم، به خصوص در فصل زمستان كه نمي توان در هواي آزاد درختان سبز را ديد يا به باغباني پرداخت. در اين ماه هاي سرد مي توانيد گلدان هاي خود را به خانه بياوريد تا آنها علاوه بر آنكه هواي خانه را تميز كنند، روحيه شما را نيز ارتقا بدهند. حال ببينيم چگونه مي توان از گياهان خود در زمستان در خانه نگهداري كرد و حتي چند گلدان تازه به آنها افزود.

چه گياهاني را مي توان در خانه نگهداري كرد؟


در آب و هواي سرد مي توانيد درختچه مركبات، سرخس و گياهان پايا مانند روزماري را در خانه خود نگه داريد و حتي فقط شب ها به خانه بياوريد. بعضي از گياهان بيشتر از سايرين در هواي سرد دوام مي آورند. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين رابطه از افرادي كه با گياهان آشنايي دارند، مشورت كنيد.

اتاق آفتاب گيري براي گل ها در نظر بگيريد


تا جايي كه مي توانيد نور آفتاب زمستاني را به خانه راه بدهيد و در صورت لزوم يك يا چند چراغ ديگر در اتاقي كه گياه وجود دارد، اضافه كنيد.

چند گياه تابستاني به خانه بياوريد


اگر با فكر كردن به زمستان، احساس سرما مي كنيد، چند گلدان سرخس يا درختچه مركبات يا گياهان گرمسيري را به خانه بياوريد تا زمستان را از ياد ببريد. با گرم شدن هوا مي توانيد آنها را از خانه بيرون ببريد تا رشد آنها افزايش بيابد.

تغيير مكان را براي گياهان راحت تر كنيد


اگر به اندازه كافي وقت داريد، يك يا دو هفته قبل از آنكه گلدان ها را به خانه بياوريد، آنها را به مكان سايه داري منتقل كنيد. اين كار به گياهان فرصت مي دهد تا قبل از آمدن به خانه با وجود نور كم تطبيق بيابند. اگر گياهان شما در گلدان هاي بزرگ هستند سعي كنيد آنها را روي پايه چرخدار قرار بدهيد تا جابجا كردن آنها راحت تر بشود.

فضاي داخلي را آماده كنيد


گياهاني كه به نور فراوان نياز دارند، مشكل مي توان در خانه شاداب نگه داشت. براي اين نوع از گياهان، مكاني در كنار پنجره اي كه آفتاب گير يا جنوبي است، آماده كنيد. گياهاني را كه به نور كمتر نياز دارند مي توان كنار پنجره هاي رو به شرق يا غرب قرار داد. اگر در خانه جايي نداريد كه به اندازه كافي نورگير باشد مي توانند در زمستان از چراغ مخصوص گياهان استفاده كنيد. همه گياهان خانگي را بايد از در و پنجره هاي سرد و همين طور رادياتورها و منابع گرمايشي دور نگه داريد.

گلدان هايتان را براي انتقال به خانه آماده كنيد


پيش از آنكه گلدان ها را به خانه بياوريد، آنها را كنترل كنيد كه عاري از هر گونه حشره باشند. بهترين روش براي آنكه بدانيد گلداني به نوعي آفت دارد يا نه اين است كه آن را كاملاً در تشت آب فرو كنيد. اگر در خاك گلدان حشره زندگي كند، پس از چند دقيقه به روي آب مي آيد. اگر چنين اتفاقي افتاد، مي توانيد گلدان و خاك آن را قبل از آوردن به خانه عوض كنيد. البته اين روش را براي گياهان كه ترجيح مي دهيد، خشك بمانند به كار نگيريد. علاوه بر اين، مقداري صابون مايع را در آب حل كرده و روي گياه اسپري كنيد. اين محلول را روي تمامي قسمت هاي گياه از جمله دو طرف برگ اسپري كنيد، چون برگ ها مكان اصلي زندگي آفت گياهي هستند.

گياهاني را كه به خانه مي آوريد چند روزي از ساير گياهان دور نگه داريد


وقتي گياهان فضاي باز را به خانه مي آوريد، سعي كنيد حداقل به مدت چند روز آنها را دور از ساير گياهان خانگي نگه داريد. با اين كار، مي توانيد دوباره وجود هر گونه آفت را كنترل كنيد. اگر حتماً بايد آنها را در يك اتاق قرار دهيد، پس در دو سوي مخالف يك اتاق بگذاريد. در صورت لزوم از محلول صابون به گياهان تازه وارد بزنيد.

گياهان را به صورت گروهي كنار هم قرار بدهيد


وقتي گياهان در كنار هم قرار مي گيرند، نه تنها در فصل تابستان روحيه شما را بالا مي برند بلكه نسبت به زماني كه از هم دور هستند خودشان هم سالم تر باقي مي مانند و كمتر خشك مي شوند.

مراقبت از گياهان در زمستان


گياهاني را كه از بيرون به خانه مي آوريد، در زمستان به آب كمتري نياز دارند. قبل از آب دادن به آنها، خاك شان را لمس كنيد و فقط موقعي كه احساس مي كنيد خاك خشك است به آنها آب بدهيد. اگر سيستم گرمايشي خانه شما هوا را خشك يا بسيار گرم مي كند، هواي اطراف گياهان را مرطوب نگه داريد، به خوصص درختچه مركبات و سرخس ها را. به اين منظور مي توانيد از بخور يا اسپري آب استفاده كنيد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.