فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

  رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان سطح زیر کشت گیاهان دارویی مزرعه ای 3758 هکتار می باشد که با احتساب جمع آوری گیاهان دارویی از مراتع و عرصه های طبیعی این رقم به 9442 هکتار می رسد.



ˈغلامرضا هادربادیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: پیش بینی می شود از این میزان با 10 درصد افزایش نسبت به پارسال 1415 تن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در خراسان جنوبی 800 گونه گیاهان دارویی که حدود 10 درصد تنوع تولیدی کشور است، استان تولید می شود.

وی گفت: عمده ترین گیاهان دارویی کشت شده استان شامل آویشن، خاکشیر ، زیره سبز ، زیره سیاه، کلپوره، نعناع، زنیان، آلوئه ورا، به لیمو ، مریم گلی و نعناع فلفلی می باشد.

هادربادی افزود: گیاهان دارویی جمع آوری شده از مراتع نیز شامل آنغوزه شیرین، کاکتی، وشاء ، درمنه ترکی، سماق، نعناع ، شاه تره و بنه هستند.

وی با بیان این که بیشترین سطح زیرکشت (اعم از مزرعه ای و مراتع) گیاهان دارویی استان به شهرستان بشرویه اختصاص دارد، گفت: عمده ترین گیاهان دارویی بشرویه زیره سبز، زیره کوهی، خاکشیر، نعناع و آنغوزه، است که در حدود چهار هزار هکتار زمین کشت شده و امسال 1400 تن و از سطح مراتع نیز 6/15 تن برداشت شده است.

وی جایگاه خراسان جنوبی از لحاظ تولید گیاهان دارویی در مقیاس کشور را، رتبه سوم عنوان کرد و گفت: حدود 60 درصد تولیدات گیاهان دارویی استان به سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران به ارزش 15144 میلیون ریال صادر شده است.

هادربادی در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور فزایش تولید گیاهان دارویی استان اظهار داشت: ارایه نکات فنی کاشت، داشت و برداشت، ارایه تسهیلات لازم جهت توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی، برگزاری دوره های آموزشی، فرهنگ سازی لازم جهت مصرف گیاهان دارویی و ارائه نهاده های کشاورزی به کشاورزان از جمله این اقدامات است.

وی به فواید اقتصادی تولید گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تولید کنندگان گیاهان دارویی استان در سال بالغ بر 1200 میلیون ریال از تولید خام این گیاهان درآمد دارند.

هادربادی افزود: از کارگاه های صنعتی شهرهای بیرجند و قاین حدود 400 هزار لیتر و از کارگاه های سنتی استان در شهر مود نیز حدود پنج هزار لیتر عرقیجات تولید می شود.

وی گفت: حدود 50 درصد داروهای تولید شده صنعتی جهان منشا طبیعی دارند و در این بین گیاهان دارویی اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم به لحاظ پیشگیری از بیماریها دارند.

هادربادی افزود: استفاده از گیاهان دارویی به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی یکی دیگر از عوامل توجیه تولید روزافزون این گیاهان است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.