فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

خبرگزاری فارس: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان شناسنامه زیست محیطی کشور محسوب می‌شود اما مسئولان از ناله‌های کارگرانی که فولاد مبارکه را به این افتخار رسانده‌اند، غافل هستند.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، همواره مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد خوب مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در بخش محیط زیست و توسعه فضای سبز دم می‌زنند و اعلام می‌کنند که فولاد مبارکه یک شناسنامه ارزشی برای کشور محسوب می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین اظهارات خود در تاریخ 15 بهمن 90 که به این مجتمع رفته بود تأکید کرد فولاد مبارکه شناسنامه زیست محیطی کشور است و این مجتمع شناسنامه حیثیتی و با ارزش کشور از لحاظ حجم، سطح، توان تولید و رعایت استانداردهای زیست محیطی است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و 600 هکتار فضای سبز در فولاد مبارکه محقق شده با افتخار اعلام کرده است که با وجودی که الزام 25 درصدی برای ایجاد فضای سبز وجود دارد اما فولاد مبارکه در این عرصه دو و نیم برابر بیشتر کار کرده است.

فولاد مبارکه این افتخارات را مدیون 220 کارگر سخت کوشی است که با کار طاقت‌فرسا و حتی با کمبودهای خود توانسته‌اند این مجتمع را به جایگاه خوبی برساند.

در حال حاضر بخش فضای سبز مجتمع فولاد مبارکه با 220 پرسنل زیر نظر 2 پیمانکار خصوصی فعالیت می‌کنند اما این قشر زحمت‌کش با مشکلات بسیاری مواجه هستند که تنها گوشه‌هایی از این مشکلات را بازگو می‌کنیم.

عدم تجهیزات ایمنی کارگران فضای سبز فولاد مبارکه

نداشتن رخت‌کن، سالن غذاخوری و وسایل و تجهیزات ایمنی برای کارگرانی که در بخش جنگل‌کاری این مجتمع فعالیت دارند، تنها بخشی از مشکلات این کارگران است.

یکی از کارگران مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در خصوص مشکلاتی که خود و سایر کارگران تحمل می‌کنند، می‌گوید: همیشه اعلام می‌شود که فضای سبز مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در چند سال گذشته مقام اول را در کشور و حتی خاورمیانه داشته است اما مسئولان هیچ گونه توجهی به نیروهای فضای سبز نمی‌کنند و ما حتی از اولیه‌ترین امکانات هم برخوردار نیستیم.

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال ما از رخت‌کن و سالن غذا خوری برخوردار نیستیم البته این موارد که هیچ؛ بزرگترین مشکل ما این است که در حال حاضر تمام نیروهای خدماتی فولاد مبارکه قرارداد مستقیم شده‌اند اما این مجتمع به هیچ عنوان فضای سبز را قبول ندارند و می‌گویند شما جزء این ارگان نیستید و ما را جزء فولاد مبارکه حساب نمی‌کنند.

کارگر فولاد مبارکه: رخت‌کن و سالن غذاخوری نداریم؛ روی چمن‌ها غذا می‌خوریم

این کارگر می‌افزاید: هم‌اکنون در فولاد مبارکه تضاد طبقاتی وجود دارد و به ما می‌گویند شما جزء بخش خصوصی هستید و ما با کمترین حقوق ممکنه کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کارگران فضای سبز بدترین وضعیت ممکنه در فولاد مبارکه را دارند و حتی در لباس دادن به ما فرق می‌گذارند، عنوان می‌کند: ما مجبور هستیم روی چمن‌ها غذا بخوریم ضمن اینکه وسایل ایمنی به قسمت فضای سبز دور و اطراف فولاد مبارکه می‌دهند اما وسایل ایمنی به کارگران فضای سبزی که در بخش جنگل‌ها کار می‌کنند، نمی‌دهند و حتی وسایلی مانند ماسک و دست‌کش به ما نمی‌دهند.

شدت آلودگی به حدی است که با روپوش سفید وارد می‌شویم و با روپوش سیاه خارج

این کارگر در پاسخ به این پرسش که اگر این وسایل را نداشته باشید، آسیب می‌بینید؟ تصریح می‌کند: صددرصد؛ چرا که هرچه آلودگی در مجتمع فولاد مبارکه هست در فضای سبز است یعنی اگر فردی با روپوش سفید به جنگل اطراف این مجتمع برود وقتی باز می‌گردد روپوش آن سیاه می‌شود و فقط سفیدی چشم آن پیدا خواهد بود و در این حد آلودگی در آنجا بالا است.

وی تأکید می‌کند: بیشترین بحث ما بر سر قراردادی شدن است؛ بنده به همراه کارگران به استانداری رفتیم تا مشکلات خود را بگوییم ولی آنها می‌خواستند ما را بیرون کنند و حتی مصوبه جدید دولت مبنی براینکه باید پیمانکار حذف شود را اصلاً قبول ندارند.

هیچ گونه رسیدگی به نیروی محیط زیست نمی‌شود

این کارگر بیان می‌کند: ما بهترین محیط زیست کشور در بخش صنایع را در فولاد مبارکه داریم ولی هیچ گونه رسیدگی به نیروی محیط زیست نمی‌شود چرا مسئولان فقط از محیط زیست حرف می‌زنند ولی به نیروی محیط زیست توجهی ندارند؟ بالاخره باید نیروی محیط زیست باشد که محیط زیست بماند.

وی می‌گوید: از 10 سال پیش تا به حال 50 درصد فضای سبز فولاد مبارکه خشکیده است و اگر این تبعیضات میان نیروها ادامه پیدا کند، همین 50 درصد نیز تا چند سال آینده حذف می‌شود ضمن اینکه وقتی آلودگی می‌شود همه می‌گویند چرا فضای سبز ایجاد نشده است اما کسی به نیروی فضای سبز هیچ توجهی نمی‌کند؛ بنده می‌توانم ماسک 2 هزار تومانی بخرم و از خودم حفاظت کنم ولی اصل کار مهم است چون ما نیروی فضای سبز هستیم.

تعهد از کارگران مبنی براینکه حق هیچگونه اعتراض در مورد عدم پرداخت حقوق نداشته باشیم

این کارگر با بیان اینکه ما اصلاً امنیت شغلی نداریم، عنوان می‌کند: حتی در قراردادهای جدیدی که با ما می‌بندند از ما تعهد می‌گیرند که حق هیچگونه اعتراض در مورد عدم پرداخت حقوق حتی تا 4 ماه را نداریم ضمن اینکه با این اقدامات تا چند سال دیگر فضای سبز فولاد دیگر فضای سبز نخواهد بود.

یکی دیگر از کارگران فولاد مبارکه بیان می‌کند: مجتمع فولاد مبارکه 5 هزار هکتار درخت دارد که آبیاری، چمن کاری، کوددهی و سایر موارد آن با ما است همچنین کارهای مربوط به فضای سبز باغ فردوس فولاد مبارکه نیز با ما است.

وی ادامه می‌دهد: کارگرانی که داخل جنگل کار می‌کنند مجبور هستند زمانیکه ساعت کاری تمام می‌شود به دلیل نداشتن رخت‌کن و کمد لباس خود را بر روی چوبه درخت آویزان کنند و حتی باران و برف و جانوران به داخل این لباس می‌روند ضمن اینکه هر چه اقدام کرده‌ایم که مسئولان فولاد مبارکه کمپی برای کارگران بسازند، فایده‌ای ندارد.

کارگران فضای سبز شهرداری وضعشان از کارگران فضای سبز فولاد مبارکه بهتر است

این کارگر می‌افزاید: کارگران شهرداری وضع بهتری از ما دارند؛ اکثر کارگران ماسک و وسایل ایمنی دارند و محیط زیست هم اصلاً براین موضوعات نظارت ندارد یعنی اگر کسی در آنجا آسیب ببیند بهداری فولاد مبارکه به این موضوع رسیدگی نمی‌کند و پیمانکار آن را رد می‌کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.