فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بندرعباس- رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: درختچه بومی ˈتجˈاز گونه های مورد علاقه زنبورهای عسل دراین استان به گل نشست.

امید ذاکری عصردوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: درختچه تج با نام علمی Acacia ehrenbergiana از تیره Mimosaceae و از جنس Acacia بعنوان یکی از گونه های بومی، در هرمزگان ˈتجˈ و در سیستان و بلوچستان ˈچگردˈ نامیده می شود.

وی گل های این گونه را شدیداً خوشبو و معطر و مورد علاقه زنبور عسل دانست و افزود: رویشگاه های ˈتجˈ دراین فصل بهترین منطقه برای پرورش دهندگان زنبور عسل به حساب می آیند.

رئیس اداره جنگلکاری و جنگکلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ابراز داشت: گلدهی این گونه ( که دارای گلهای دایره شکل به رنگ زرد) دراین استان از اواخر فروردین ماه شروع و اواسط خرداد ماه نیز پایان می یابد.

این مقام مسوول ادامه داد: این گونه گیاهی در حفاظت خاک نقش بسزایی دارد طوریکه رویشگاه های آن عمدتاً روی خاک های کم عمق و تکامل نیافته مستقر می باشند.

به گفته وی، وجود درختچه تج در این عرصه ها که عمدتاً باران های سیل آسا دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش بسزایی در حفاظت خاک دارد.

ذاکری اضافه کرد: متاسفانه بروز خشکسالی های مستمر و تعلیف زیاد سرشاخه ها و میوه این گونه در سالهای اخیر باعث افت شدید زادآوری طبیعی این گونه در طبیعت شده است .

سطح کل جنگلهای هرمزگان یک میلیون و 79هزار هکتار است که 801 هزار هکتار آنرا ناحیه رویشی خلیج عمانی تشکیل می دهد که این گونه نیز در آن قرار دارد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است 90 زنبوردار بومی با 12هزار کندو درسطح این استان فعالیت دارند.

این درحالی است که به دلیل آب و هوای مناسبی که هرمزگان در نیمه دوم سال به خصوص زمستان و اوایل بهار دارد هر ساله دراین ایام300 هزار کلنی زنبور عسل از مناطق سردسیر کشور به این استان مهاجرت می کنند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.