فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

خسارت سوسک سیاه گندم بصورت لكه ای در مزرعه دیده می شود و حشرات كامل روز گندمهای شیری از قاعده دانه شروع به تغذیه می كنند.آفت درتمام مناطق کشور گسترش دارد.لاروها از برگ و حشرات كامل از گل و دانه ها در مرحله شیری تغذیه می نمایند. خسارت لارو روی جوانه های گندم مشاهده می شود كه در اثر آن برگها روی زمین می خوابند.
سوسک سیاه گندم
سوسک سیاه گندم

سوسک سیاه گندم :

نام علمی : Zabrus tenebrioides

معرفی آفت

لاروها از برگ و حشرات كامل از گل و دانه ها در مرحله شیری تغذیه می نمایند. خسارت لارو روی جوانه های گندم مشاهده می شود كه در اثر آن برگها روی زمین می خوابند.

خسارت این آفت بصورت لكه ای در مزرعه دیده می شود و حشرات كامل روز گندمهای شیری از قاعده دانه شروع به تغذیه می كنند. آفت درتمام مناطق کشور بویژه گلستان، مغان، لرستان، آذربایجان، فارس، کرمانشاه و ایلام گسترش دارد.

سوسک سیاه گندمسوسک سیاه گندم

زیست شناسی

زمستان را به صورت لارو در زیر خاك به سر می برد. در اوائل بهار از برگهای ضعیف غلاتی كه تازه سبز شده اند تغذیه می كنند. حشرات كامل در اواخر بهار و اوائل تابستان هنگامی كه دانه های غلات شیری شده اند شروع به تغذیه می كنند.

سپس جفت گیری و حشره ماده تخمها را تا عمق 18 سانتی متری به صورت تك تك یا در دسته های 5-3 عددی در خاك می گذارد. هر حشره ماده 80-40 عدد تخم می گذارد. دورة جنینین تخم 17-8 روز و 3 سن لاروی دارد.

لارو به صورت سن 1 یا 2 و به ندرت به صورت سن 3 زمستانگذرانی می كند. این حشره دیا پوز حقیقی ندارد ولی فعالیت تغذیه ای آن در فصل سرد نقصان می یابد. طول دوره لاروی حدود 86 روز و لارو در طول روز در دالانهای زیرزمین استراحت نموده و شبها برای تغذیه خارج می شود. ابتدا از پارانشیم خوره و رگبرگ را به جا می گذارد.

علاوه بر غلات از گرامینه های وحشی نیز تغذیه می كند. شفیره در لانه های لاروی در خاك تشكیل می شود. دورة شفیرگی حدود 18 روز و 1 نسل در سال دارد.

کنترل شیمیایی:

1- دیازینون G 5 %و- 30-40 کیلوگرم در هکتار بمحض دیدن اولین خسارت

2- دیازینون EC 60 % و 1 لیتر در هکتار بمحض دیدن اولین خسارت

3- کارباریل WP 85 % و3.5-3 کیلوگرم در هکتار بمحض دیدن اولین خسارت

4- فوزالن EC 35% و 2-1.5 لیتر در هکتار بمحض دیدن اولین خسارت

5-کلرپیریفوس EC 40.8 % و 2-1.5 لیتر در هکتار بمحض دیدن اولین خسارت

کنترل زراعی:

1-تناوب زراعی.

2-انجام شخم و دیسك پس از برداشت

سوسك سیاه گندم Zabrus tenebrioides




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.