فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

زنبور سیاه گوجه فرنگی :

نام علمی : Hoplocampa minuta

به درختان آلو، گوجه و زردآلو و ندرتاً گیلاس حمله می‌نماید. لارو از مغز و هسته آنها تغذیه نموده و موجب ریزش میوه می‌گردد. گوجه‌های زودرس و آلوچه به ین آفت حساس می‌باشند.

زیست‌شناسی

زمستان را به صورت لاروهای كامل در عمق 5 تا 15 سانتیمتری در زیر خاك و در درون پیله‌های قهوه‌ای و بیضی شكل می‌گذرانند.

لاروهای زمستان گذران در آخر زمستان و به محض گرم شدن هوا تبدیل به شفیره می‌شوند. قبل از باز شدن شكوفه درختان میزبان یا مصادف با آن حشرات كامل ظاهر می‌شوند.

حشرات كامل پس از مدتی تغذیه از نوش گلها با تخمریز اره مانند خود نسج كاسبرگها یا نهنج را سوراخ كرده و در داخل آن یك عدد تخم می‌گذراند.

لاروها پس از خروج از تخم خود را به دانه میوه می‌رسانند و با تغذیه از آن باعث ریزش میوه می‌گردند. هر لارو تا پایان تغذیه خود چندین میوه را سوراخ می‌كند.

هر حشره ماده حدود 50 تا 70 تخم می‌گذارد. دوره نشو و نمای لاروی حدود 25 تا 30 روز است و به همین صورت زمستان را به حالت دیاپوز می‌گذراند. بناراین یك نسل در سال دارد.

کنترل:

کنترل شیمیایی: در صورت لزوم پس از ریزش سه چهار گلبرگها


1 :بیل زدن و زیر رو كردن خاك اطراف درختان برای مقابله با لاروهای زمستان گذران

2 : كاشت واریته‌های مقاوم

اندوسولفان EC35% و 1.5 در هزار 2. دیازینون wp40% و 1 درهزار 3. فوزالن EC35% و 1.5 درهزار

alt


زنبور سیاه گوجه فرنگی
زنبور سیاه گوجه فرنگی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.