فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

مرگ و میر :

دو نوع مرگ و میر داریم : اکولوژیکی :که شرایط محیطی هم تآثیر می گذارد و فیزیولوژیکی : که مرگ و میر تحت شرایط دلخواه است که میزان مرگ و میر فیزیولوژیکی خیلی کمتر است.
 میزان مرگ و میر را معمولاً بصورت یک نسبت در صد یا در هزار مطرح می کنند. مثلاً اگر یک جمعیت هزار نفری در طول یکسال 50 نفر را از دست بدهد میزان مرگ و میر 5% است که باید در یک محدوده زمانی مشخص این نسبت را تعیین و نعریف کرد.

البته این نسبت بعنوان نسبت خام مرگ و میر تعریف می شود که نمی تواند اطلاعات دقیقی را از مرگ و میر در گروههای سنی مختلف ارائه دهد.

گروههای سنی همیشه بر حسب سال تعیین نمی شود گاهی اوقا بسته به نوع گونه می تواند در مدت یکماه یا یک هفته یا یک روز و یا چند دقیقه باشد.

مثلاً در باکتری ها که قدرت تکثیر و دوره نسلی در شرایط مساعد از چند روز تجاوز نمی کند ، گروههای سنی باید در این حدود انتخاب شوند.

مسئله دیگری که در مرگ و میر مطرح می شود مسئله گروه همزاد می باشد که گروه همزاد شامل افرادی از جمعیت میشود که زندگی خودشان را از نقطه زمانی مشخص آغاز می کنند.

بنابراین در بحث مرگ و میر و یا زاد و ولد مطالعه باید بروی گروههای همزاد انجام گیرد. به طبع هرچه پیش می رویم ، گروههای همزاد در سنین مشخصی در کنار هم قرار می گیرند و تأثیرات عوامل اکولوژیکی با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی در موجودات یکنواخت تر عمل می کنند.

مرگ و میر هر جمعیت دارای حدالق فرضی است که برای آن جمعیت ثابت است و در صورتی میسر است که شرایط محیط مناسب باشد و عامل مشخص کننده آن طول عمر فیزیولوژیک است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.