فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  


تولیدات غذایی در اکوسیستم :

تولید پایه : کلیه فرآورده هایی که توسط فتوسنتز و شیمیوسنتز تولید می شود ، تولید پایه می گوئیم که در اینجا دو تعریف دیگر داریم :
1- تولید خالص که آن مقدار ماده ای است که در اثر پدیده تولید ساخته می شود و ما می توانیم آن را اندازه گیری کنیم و برای ما می ماند .

تولید خالص اولیه بصورت هیدرات کربن ، پروتئین و چربی ها در گیاهان ذخیره می شود. سیستم های سریع الرشد مانند یونجه زارها تولید اولیه خالص زیادی دارند.
 
2- تولید ناخالص ( فتوسنتز کل ) عملاً میزان تولیدی است که علاوه بر آنچه می ماند ، مقداری که بوسیله تولید کننده مصرف شد را هم شامل می شود که این مصرف همان مصارف تنفسی است که تولید کننده جهت انجام فعالیتهای زیستی مورد مصرف قرار می دهد.

برای بدست آوردن ( تعیین تولید ) تولید ناخالص ، ابتدا تولید خالص را اندازه گیری کرده پس میزان انرژی که صرف تنفس شد را تعیین کرده ، مقدار مصرف را با تولید خالص جمع می کنیم که تولیئ ناخالص بدست می آید.

گیاهان 25% مواد غذایی را که تولید می کنند برای تنفس لازم دارند و بقولات 30% را چون با باکتری همزیستی می کنند.

تولید ثانویه : میزان ماده ای است که در مصرف کنندگان بعدی تولید می شود که در بیشتر منابع تأکید شده که تولید ثانویه را نباید به عنوان تولید مطرح کرد بلکه موجودات هتروتروفی هستند که ماهین انرژی را تبدیل کردند و بصورت بیوماس ( وزن موجود زنده ) با ترکیب جدید در آمده اند.

تولید ثانویه را نباید به تولید خالص و ناخالص تقسیم کرد.

باقیمانده تولید اولیه : یا تولید خالص جامعه که در مدت معینی معمولاً یک فصل رویش یا یک سال را در نظر می گیرند :

میزان تولید مازاد بر تغذیه هتروتروف ها را بعنوان باقیمانده تولید اولیه تعریف می کنند. در مفهوم تولید باید همیشه به نسبت تولید توجه داشت یعنی چه میزان تولید می شود؟ ، چه میزانی قابل انتقال به سطوح بعدی است؟.

در اکوسیستم ها به جرأت تولید را ناشی از پدیده تولید در آن مدت مشخص تلقی کرد. بیوماس همان موادی است که موجود زنده از خود باقی می گذارد و قابل استفاده است ولی توده موجود زنده ، بیوماسی است که حاصل تولید چندسال است.

بیوماس ، هم گیاهان یک ساله و هم چند ساله را شامل می شود ، بیوماس را اگر از موجود زنده بگیریم و مصرف کنیم ، حیات موجود زنده لطمه می بیند . Standing Crops ( توده موجود زنده) در موجودات ریز تقریباً بسمت صفر میل می کنند.

برآورد برای نسبت تولید در نظامهای زیستی ، زمان بعنوان یک اصل و توده موجود زنده بعنوان اصل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. در اغلب موارد تولید سالیانه در نظر گرفته می شود ولی در بعضی از گونه ها ممکن است دوره زمانی کوتاهتر هم در نظر گرفته شود.

بعنوان یک قانون کلی هرچه موجود زنده ریزتر باشد ، فاصله بین پیدایش و انقراضش کوتاهتر است البته در این بین استثناء هم وجود دارد مثلاً در بعضی از گونه ها زمان تکثیر به صور مختلف ممکن است ، در بعضی ها چندین سال طول بکشد و در بعضی ها کمتر از چند ساعت.

معمولاً تکثیر مرحله ای است که موجود زنده زمان قابل توجهی از عمر خودش را طی کرده باشد مثلاً در باکتری ها کمتر از یک ساعت این پدیده انجام می گیرد.

برای وارد شدن به بحث انرژی ابتدا میزان انرژی موجود در واحد وزن یکسری از موجودات با توجه به این که حدود دو سوم وزن موجود زنده را آب تشکیل می دهد. اگر این متوسط را شش فرض کنیم و تقسیم بر سه کنیم ، عدد دو بدست می آید که این میزان کیلوکالری موجود در یک گرم وزن بدن است.
 
از طرفی وقتی انرژی خورشیدی به زمین تابیده شود، درصد ناچیزی قابل جذب توسط گیاه است که آزمایش آن رادر شرایط مختلف بیان می دارد. چرخه سریع مواد معدنی در مناطق پرباران حاره ای موجب پیدایش پوشش گیاهی غنی جنگلی در خاکی فقیر شده است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.