فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

ارقام رایج دیم گندم در ایران:گندم آذر : از توده های محلی آذربایجان انتخاب شده است.به همین دلیل مرکز کشت آن در اطراف خوی است. بدون ریشک است و ارتفاع بوته بلند است.و رنگ دانه سفید مایل به زرد است ، نیمه پاییزه و خیلی زودرس است.
ارقام رایج دیم گندم در ایران
ارقام رایج دیم گندم در ایران

ارقام رایج دیم گندم در ایران :

ارقام رایج دیم گندم در ایرانارقام رایج دیم گندم در ایران

گندم آذر :

 از توده های محلی آذربایجان انتخاب شده است
به همین دلیل مرکز کشت آن در اطراف خوی است. بدون ریشک است ،  ارتفاع بوته بلند است و رنگ دانه سفید مایل به زرد است ، نیمه پاییزه و خیلی زودرس است.

از ویژگیهای خاص آن یکی مقاومت بالا به ورس است و دیگری بخاطر زودرس بودن از رطوبت باقیمانده در خاک در اوائل بهار در رشد زایشی استفاده خوبی می برد.

برای مناطقی مثل آذربایجان ، کردستان ، همدان ، لرستان ، باختران و کلیه مناطق کشور که زمستان سرد دارند توصیه می شود.


گندم بیستون :

از تلاقی ارقام ایرانی و خارجی بدست آمده ، ریشک دار است و ارتفاع ساقه کوتاه می باشد.

رنگ دانه ها زرد تا قهوه ای است. گندمی است زودرس و پائیزه . از ویژگیهای مشخص آن مقاومت بالا به سرما ، ریزش دانه و ورس میباشد .

در مقابل بیماریهای قارچی نسبتاً مقاوم و کیفیت نانوایی نسبتاً خوب است که تحت تأثیر میزان گلوتن است که میزان آن بستگی زیادی به مقدار نیتروژن در مرحله پر شدن دانه دارد. در مقابل خشکی مقاومت خوبی دارد.


گندم رشید :

از تلاقی آذر با ارقام خارجی بدست آمده است.

ارتفاع نسبتاً بلند ، رنگ دانه زرد ، پائیزه و خیلی زودرس ، مقاومتهای بسیار بالایی در برابر کلیه عوامل نامساعد مثل ریزش ، ورس ، سرما و بیماریهای مختلف قارچی دارد ولی کیفیت نانوایی آن پائین است و برای کاشت در مناطق سرد مثل اراک ، همدان ، شمال و خراسان و ... توصیه می شود.
 
تحقیقات فیزیولوژی نشان داده اند که پایین بودن خاصیت نانوایی در شرایط دیم نسبت به آبی به فقر رطوبت و مواد غذایی در مراحل حساس گلدهی بخصوص پرشدن دانه مربوط است.


گندم سبلان :

این گندم هیبریدی از گندم های خارجی که ریشک دار ، ارتفاع بلند ( مثل آذر ) ، رنگ دانه زرد ، پاییزه و زودرس و در مقابل خشکی نیمه مقاوم ، در مقابل ورس نسبتاً مقاوم می باشد. کیفیت نانوایی متوسطی دارد ، این گندم برای کاشت در آذربایجان بخصوص کوهستانی و سرد عملکرد چشمگیری از خود نشان می دهد.


گندم سرداری :

سلکسیونی است از ارقام بمی کردستان ، ریشک دار است و ارتفاع بوته ها متوسط ، رنگ دانه ها زرد ف پائیزه و زودرس و در مقابل سرما ، ریزش و ورس مقاوم است ولی در مقابل بیماریها نیمه مقاوم می باشد.

یکی از دلایل پایین بودن خاصیت نانوایی گندم ها ، سن زدگی است یعنی اگر 3% سن بیشتر خسارت بزند ، خاصیت نانوایی را بشدت پایین می آورد. گندم سرداری متأسفانه خاصیت نانوایی پائینی دارد. بیشتر گندم های کاشته شده دیم در کشور ما ، رقم سرداری می باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.