فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  



زمانهای آبشویی در اصلاح خاکهای شور :
شوری خاک یکی از عوامل موثر در تمدن های بشری و سیستم های کشاورزی بوده که زندگی انسان بر این سیستم ها تکیه داشته است.

تمدن های بسیاری در اثر عدم اعمال مدیریت صحیح آبیاری اراضی و تجمع نمک در سطح خاک نابود شده اند .

با توجه به اینکه بخش عمده ای از اراضی کشاورزی کشور ما به دلیل قرار داشتن در منطقه آب و هوایی گرم و خشک و همچنین مساله شوری که در تمام کشورهای که در آنها آب و هوای خشک و نیمه خشک دارند مشاهده می شود.

لذا بررسی بهترین زمان برای آبشویی در اصلاح خاک های شور با حداقل آب مصرفی مد نظر گرفته شد تا بتوانیم با حداقل آب مصرفی نمک های موجود در منطقه فعالیت ریشه گیاه در خاک را کاهش داده و درصد جوانه زنی را نیز افزایش دهیم در این رابطه سه زمان آبشویی را در نظر گرفتیم آبشویی قبل از کاشت ، آبشویی بعد از کاشت ، بدون آبشویی و آبیاری طبق روال زارعین .

قبل از کشت نمونه برداری از اعماق مختلف خاک (خاک سطحی و خاک زیر سطحی ) انجام گرفت و تجزیه های لازم نظیر هدایت الکتریکی عصاره اشباع و همچنین تجزیه آب کاربردی انجام گرفت .

نتایج بررسی نشان داد که آبشویی قبل از کاشت بیشترین کاهش نمک را در اطراف ریشه دارد چون در این رابطه سعی بر این بوده که ابتدا با کمترین میزان آب مصرفی حداقل عمق خاک لازم برای جوانه زنی بذر و سبز شدن یک گیاه متحمل به شوری ، آبشویی گردد چرا که در زمان کاشت بذر کافی است مقدار نمک در عمق چند سانتیمتری بالای خاک کاهش یابد و آبشویی بقیه املاح نیم رخ خاک طی آبیاری بعدی انجام گیرد.

هیو و همکاران (1997) بیان کردند که تاثیر سؤ شوری بیشتر در اوایل دوره رشد گیاه است .با افزایش ارتفاع گیاه تعداد برگ و تعداد پنجه کاهش می یابد . کوتاه شدن دوره رشد در شرایط استرس شوری یکی از دلایل کاهش عملکرد محصول است .

گریو و همکاران (1992) اظهار داشتند : کم کردن شوری خاک در مرحله جوانه زدن چند برگی شدن و اوایل پنجه زنی میزان محصول گندم را به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می دهد و اگر امکان پذیر نباشد افزایش تراکم بذر برای تحصیل تعداد گیاه لازم برای جایگزین نمودن پنجه های از دست رفته مفید به نظر می رسد .

ماس (1989) نشان داد که تنش شوری جوانه زدن گندم را چهار روز به تعویق انداخت باعث تاخیر در رشد برگها و پنجه زنی گردید و رسیدن گیاه را تسریع نمود. شوری زیاد با کم کردن تعداد دانه باعث کاهش عملکرد محصول می شود بدین معنی که شوری در مرحله رویش بر تغییر تعداد سنبله تاثیر می گذارد .

روی و گالاغر (1985) دریافتند پنجه زنی گندم ارتباط نزدیکی با توسعه سطح برگ در مراحل اولیه رشد دارد .

گریو و همکاران (1992) اظهار داشتند شوری به همراه سایر تنشهای محیطی مانند دمای زیاد طول روز زیاد و کمبود رطوبت تعداد سنبلچه ها را کاهش می دهد .

در آبشویی بعد از کاشت چون نمی توان از ارتفاع زیاد آب برای آبشویی استفاده کرد باعث می شود که در شستشو نمکها تاثیر زیادی نداشته باشد . دلیل اینکه نمی توان از ارتفاع زیاد آب برای آبشویی استفاده کرد این است که بکار گیری مقدار بیشتر آب منجر به خفگی گیاهچه تازه سبز شده می گردد ولی در آبشویی قبل از کاشت محدودیتی از این نظر وجود ندارد .

در آبیاری سنتی با آنکه راندمان آبیاری کم است ولی بطور قابل ملاحظه ای در شستشو نمکها تاثیر گذار است چون بیشتر آب صرف شستشو نمکها می شود معایب این آبیاری این است که اولا آب زیادی مصرف می شود ثانیا حالت غرقابی بوجود می آورد که باعث خفگی بذرها ی تازه جوانه زده می شود.

در تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که در آبشویی قبل از کاشت هم باید مدیریت صحیحی بکار برد و مسائلی مانند فاصله آبشویی تا کاشت و ارتفاع آب آبشویی مد نظر باشد تا بتوان بهترین نتیجه را بدست آورد.

اقدامات مدیریتی برای نگهداری خاک مزرعه در کاهش شوری در مناطق خشک ونیمه خشک چون که تبخیر بالاست و همچنین بعلت وجود خاصیت لوله موئینگی آب به همراه نمک به بخش سطحی آمده و آب تبخیر شده و نمک باقی می ماند در نتیجه برای جلوگیری از این مساله می توان با گاو آهن پنجه غازی لوله های کاپیلاری را قطع کرد ضمن اینکه یک نوع مالچ خاکی روی سطح زمین ایجاد می شود البته باید این مسائل را در سالهایی که زمین بدون کشت می ماند و یا آیش گذاشته می شود مد نظر قرار می گیرد.

استفاده کردن از مالچ ها هم می تواند تا حدودزیادی از آمدن نمک به سطح خاک جلوگیری کرد .

اگر خاک مزرعه خیلی سنگین باشد می توانم قسمت سطحی خاک را با شن مخلوط کرد چون در خاک سنگین خلل و فرج کم است و در آبشویی نمک کمتر شسته شده و به عمق می رود.

در پایان با بررسی های بعمل آمده برای آبیاری این گونه اراضی یعنی بعد از آبشویی قبل از کاشت نشان می دهد که استفاده از آبیاری تحت فشار در صرفه جویی آب نقش بسزایی دارند مخصوصا استفاده از آبیاری قطره ای خیلی کار آمد است .

همچنین روش کاشت نیز مساله مهمی است که باید مد نظر گرفته شود چون در کاشت سطحی بعد از آبیاری نمکها از ناحیه ریشه دور شده و بعد از چند روز دوباره به ناحیه ریشه می آیند و این مساله در پشته یک ردیفه هم وجود دارد ولی در پشته دو ردیفه نمک به قسمت وسط پشته جمع می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.