فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

چند نکته دیگر در باره نکهداری گیاه بامبو

پیچ های دل گرم کننده

گیاه بامبو گیاهی است که معمولا ساقه هایی مستقیم دارد. اما اگر بخواهید گیاهی پیچ دار داشته باشید، باید نقاط حساس به نور گیاه را شناسایی کنید و به وسیله این نقاط، گیاه پیچ داری بسازید. برای این کار به مکانی احتیاج دارید که نور زیادی نداشته باشد اما منبع نوری داشته باشد که از آنجا نور به یک سمت گیاه بتابد.(توجه داشته باشید ، گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.) حتی بهتر است برای این کار از یک جعبه مقوایی استفاده کنید.

برای این منظور، جعبه ای را انتخاب کنید که از گیاهان بامبوی شما بلندتر باشد. انتها و یک سمت آن را ببرید و داخل گلدان حاوی بامبوها قرار دهید. جعبه را طوری روی گیاه قرار دهید که قسمتی را که بریده اید به سمت پنجره باشد. بالای جعبه و سه طرف دیگر آن نیز پوشیده باشد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ساقه گیاه به سمت نور خم شده و به آن سمت گرایش دارد. بعد از اینکه چرخش محسوسی در ساقه گیاه پدید آمد، آرام آرام گلدان را حدود دوسانت بچرخانید. گیاه همچنان به سمت نور خواهد چرخید و اگر شما هر بار گلدان را آرام بچرخانید ، بعد از مدت زمانی شاهد بامبوی پیچ دار زیبایی خواهید بود. گیاه بامبو رشد بسیار کمی دارد ( حدود 3 تا 9 سانت در سال) بنابراین این عمل احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید.

برطرف کردن عیوب گیاه:

بعد از یادآوری نکات بسیار زیادی در مورد گیاه بامبو زمان آن فرا رسیده است که یاد آور شوم که – در مقایسه با سایر گیاهان- بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشگلاتی روبه رو شود . در پائین مشگلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:

* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشگل ، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده میکنید ، فوراً آب گیاه را عوض کنید وتا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک میکند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی وعاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!

* برگها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید ، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.

*ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است. در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آنها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.

* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.

- حشرات( و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند ): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه،سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.

* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است.در این مورد ، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید ، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید. اگر از گلدان شیشه ای استفاده میکنید، بهتر است گلدان را دور از مبنع نوری قرار دهید.
چند نکته دیگر در باره نکهداری گیاه بامبو
چند نکته دیگر در باره نکهداری گیاه بامبو

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.