فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

کرم آشغالخوار وظیفه شخم زدن و جابه جایی خاک را دارند اگر کرم در زمین وجود نداشته باشد، زمین بیمار است. امروزه متاسفانه با استفاده از انواع کودهای شیمیایی و سموم، بیشتر کرم‌ها از بین رفته‌اند.در این میان، نوعی کرم به نام کرم «قرمز خاکی حلقوی بارانی» وجود دارد که تفاوت بسیار زیادی با دیگر کرم‌های موجود دارد و در نوع خود کیمیا است.
کرم آشغالخوار (کمپوست)
کرم آشغالخوار (کمپوست)

«خسرو سلجوقی» کارآفرین ایرانی می‌گوید:



«در عالم طبیعت 4200 گونه کرم وجود دارد. کرم‌ها وظیفه شخم زدن و جابه جایی خاک را دارند و اگر کرم در زمین وجود نداشته باشد، آن زمین بیمار است. امروزه متاسفانه با استفاده از انواع کودهای شیمیایی و سموم، بیشتر کرم‌ها از بین رفته‌اند. حالا در این میان، نوعی کرم به نام کرم «قرمز خاکی حلقوی بارانی»  وجود دارد که تفاوت بسیار زیادی با دیگر کرم‌های موجود دارد و در نوع خود کیمیا است.»

ویژگی‌ کرم آشغالخوار

«این کرم ویژگی‌های منحصر به فردی دارد: . میزان پروتئین این کرم 70 درصد است در حالی که گوشت قرمز 22 درصد پروتئین دارد. پروتئین آن هم آنقدر قوی است که یک درصد آن در غذای مرغ باعث می‌شود تا 25 درصد تولید تخم مرغ و 22 درصد وزن مرغ و 7 درصد به گوشت سفید مرغ اضافه شود. همچنین مرغ در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم خواهد شد، طوری که تلفات در آنها به صفر می‌رسد.»

ویژگی دوم کرم این است که تولید مثل آنها در طول هفته یک به 11 است که این موضوع با اهمیتی است. اکنون سعی داریم تا تولید مثل را یک به 20 برسانیم. نکته سوم، این کرم‌ها در بدن خود امگا 3 دارند. بعد اینکه این کرم‌ها روزی یک تا 3 برابر وزن خود غذا می‌خورند. با توجه به این موضوع که خوراک آنها زباله است. پس آنها هرچه بیشتر غذا بخورند به نفع جامعه خواهد بود. ویژگی دیگر این کرم‌ها، از 21 اسید آمینه موجود شناخته شده در عالم طبیعت، 18 تای آن را در بدن خود دارند. همچنین در بدن آنها 5 نوع آنزیم کمیاب است که از آنها برای تولید محصولات بهداشتی مانند شامپو و صابون استفاده می‌شود. در این میان می‌توان به کرم DOVE اشاره کرد.

شکل ظاهری کرم آشغالخوار

«طول  کرم آشغالخوار  5/7 سانتیمتر است. 5 قلب دارد. 2 جنسیتی است یعنی هم نر و هم ماده است و همه آنها باردار می‌شوند. درباره عمرش هم 2 منبع وجود دارد که یکی آمار 6 تا 12 سال را می‌دهد و دیگری 70 روز را.»

 30 کرم، فرآوری همه زباله‌های خانه من را عهده دار شدند. «

زباله و فاضلاب

زباله و فاضلاب 2 مقوله‌ای است که جزو جدا نشده‌ای از زندگی ما به شمار می‌آید. اما امروزه می‌توان با وجود  کرم آشغالخوار  آنها را به کالای با ارزش تبدیل کرد زیرا این موجود زنده همه چیز غیر از سنگ، فلزات، شیشه و پلاستیک را می‌خورد. یعنی دستمال کاغذی، کاغذ، پارچه، تفاله چای، پوست تخم مرغ، انواع پوست میوه و... جزو خوراکش هستند. با این نتیجه 70 درصد از زباله تر یا آلی کشور را می‌توان از طریق این کرم‌ها بازیافت کرد.»: «از این طریق هر فردی می‌تواند در خانه یا اداره خود زباله تولید شده را فرآوری کند. هدف ما از پرورش کرم همین است. اکنون من در اتاق کاری خود جایی را برای نگهداری این کرم‌ها درست کرده‌ام که همه پسماند غذا و میوه را در آن می‌ریزم. من پیشنهاد می‌کنم که خوانندگان هم این کرم‌ها را در خانه خود داشته باشند. من قول می‌دهم منفعت‌های زیادی را برایشان دارد. ساده‌ترین راکتوری را هم که می‌توان برای نگهداری کرم‌ها درست کنند. یک جعبه میوه است که دور تا دور آن را با کارتن یا روزنامه پوشانده باشند.»

زباله و فاضلابزباله و فاضلاب

کرم آشغالخوار علاوه بر بهترین پروتئین دنیا، بهترین کود دنیا را تولید می‌کند.

سلجوقی:

 « مدفوع و فضولات این موجود که به نام کرم پوسال معروف است، به عنوان گران‌ترین، عالی‌ترین، غنی‌ترین و بیولوژی‌ترین کود دنیا استفاده می‌شود. این کود در حال حاضر کیلویی 3 هزار 300 تومان در خیابان فاطمی تهران فروخته می‌شود. خواص کود کرم این است که فضولاتش بی بو است، در این نوع کود علف هرز رشد نمی‌کند. محصولات کشاورزی را 20 تا 70 درصد افزایش می‌دهد که این رقم در نظام کشاورزی یک عدد معجزه آساست. همچنین محصولی که به دست می‌آید محصول ارگانیک است. خاصیت دیگر آن سوپر جاذب آب است یعنی نسبت به کودهای دیگر آب بیشتری را به خود جذب می‌کند که این در مناطق خشک و شوره زار از ارزش بسیاری برخودار است.»

همه اقدامات برای تولید یک کرم

«خسرو سلجوقی» پیشنهادهایی هم برای خرید کرم دارد: «هر کیلو کرم 50 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. در هر کیلو کود هم 30 تا 40 کرم قرار دارد. اکنون شرکتی تاسیس شده است که نیم کیلوگرم کرم را با بستر و ظرف پرورش 35 هزار تومان می‌فروشد و بعد از 2 ماه همان بستر را با کرم 60 هزار تومان از شما می‌خرد. در این میان اگر کسی بخواهد از این کرم‌ها تهیه کند در اینترنت فقط کافی است جمله «کرم خاکی خریدارم» را جستجو کند و از نتایج به دست آمده، فروشندگان مناسب را پیدا و خرید لازم را انجام دهد.»

2- مصرف پروتئینی حیوانی:

 تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل های غذایی دام و آرد ماهی را کاهش می دهد. مهمترین غذای زنده مصرفی، کرم خاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونه هاست و علاوه بر آن دارای امگا 3 نیز می باشد. استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه دار ژله ای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می دهد.

کرم آشغالخوار - مصرف پروتئینی حیوانیکرم آشغالخوار - مصرف پروتئینی حیوانی

تغذیه خوراک کرم

همه نوع زباله تر شهری و فضولات حیوانی بجز مواد سنگی، شیشه ای، پلاستیکی، فلزی، غذای این کرم است. به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال خوار است.

در ایران هر شهروند ایرانی روزی 700 گرم و هر روستایی روزی 300 گرم زباله خانگی تولید می کند که 70درصد آن خوراک این کرم می باشد.

چگونگی تکثیر کرم

این کرم در روز معادل وزن خود و در شرایط مناسب تا سه برابر وزن خود غذا می خورد و 60درصد آن به کود تبدیل می شود و مابقی غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می شود. قابل ذکر است در عالم طبیعت برای 2.5  سانتیمتر کود  کرمی کمپوست از زباله بشر به 500 تا 1000 سال زمان نیاز است و از طریق این کرم این مدت به 5 سال کاهش پیدا می کند.

خواص کود ورمی کمپوست

فاقد هرگونه بو – عاری از تخم علفهای هرز – حاوی میکرو ارگانیسم هوازی – دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز – دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر هورمونها – قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی (به دلیل خواص اسفنجی) – بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی – عاری از باکتریهای غیرهوازی قارچها و میکروارگانیسمهای پاتوژن – قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی (اعم از گیاهان دارویی آپارتمانی، گلدانی، درخت، درختچه و مزارع) – افزایش مقاومت به استرس ها و تنشهای محیطی – ارتقاء مقاومت در برابر پاتوژنها و عوامل بیماری زای خاک – کاهش و نهایتاً حذف مصرف کودهای شیمیایی و مواد محرکه رشد خارجی – افزایش نسبت تبدیل جوانه های رویشی به زایشی – تشدید ریشه زایی و رشد قلمه ها – حاوی سطح بالایی از عناصر ضروری برای رشد گیاهان – تأمین کننده عناصر اساسی در ایجاد عطر و طعم در محصولات کشاورزی – افزایش زمان انبارداری محصولات جمع آوری شده با حفظ کیفیت.

ویژگی ها , در گیاهان تزئینی و دارویی - تداوم گلدهی گونه های مختلف تزئینی – افزایش نسبی اسانسها و مواد مؤثر در گیاهان دارویی – افزایش مدت زمان بندی – بهبود جوانه زنی بذرها – افزایش تداوم گلهای شاخه بریده طی نگهداری در گلفروشی ها

کرم آشغالخوارکرم آشغالخوار






نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.