فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گیاه دم گاوی گیاهی از خانواده لگوم با نام علمی Smirnovia iranica و همچنین Smirnovia turkestana Bunge شناخته میشود . رویشگاه طبیعی آن شنزارهای بیابانی است. اقلیم خاص این گونه منطقه های خشک گرم با زمستان های کمی سرد می باشد. رشد رویشی آن از اوایل اسفند آغاز میشود و گلهای آن در اردیبهشت ماه ظاهر شده و در اواخر خرداد درختچه دم گاوی پوشیده از میوه هایی کاهی رنگ می شود.در هر میوه 4 دانه لوبیا شکل وجود دارد.
گیاه دم گاوی
گیاه دم گاوی

دم گاوی

دم گاوی گیاهی از خانواده  لگوم با نام علمی Smirnovia iranica و همچنین Smirnovia turkestana Bunge شناخته میشود . رویشگاه طبیعی آن  شنزارهای بیابانی است. اقلیم خاص این گونه  منطقه های خشک گرم با زمستان های کمی سرد می باشد. رشد رویشی آن از اوایل اسفند آغاز میشود و گلهای آن در اردیبهشت ماه ظاهر شده و در اواخر خرداد درختچه دم گاوی پوشیده از میوه هایی کاهی رنگ می شود.
در هر میوه 4 دانه لوبیا شکل وجود دارد.
 
دم گاوی معمولا" در عرصه های تپه های ماسه بادی بیابانهای چوپانان ، نوار ریگ بلند ، شنزارهای خوار توران و ریگستان جن انتشار دارد.

گلهای این درختچه معمولا" در اواخر اردیبهشت ماه بتدریج تبدیل به میوه های بسیار زیبایی می شوند. میوه ها بصورت نیامهای پفکی شکل ، نسبتا" بزرگ که در داخل آن تعداد ٢ تا ٥ عدد بذر جای دارد.   میوه بواسطه وجود کیسه هوادار ، سبک بوده و در اوایل مردادماه توسط باد جابجا شده و به اطراف پراکنده می شوند.

این گیاه معمولا" در خطوط همباران ٨٠ تا١٣٠ میلیمتر بطور طبیعی رویش دارد. دامنه ارتفاعی رویشگاه آن بین ٨٠٠تا ١٢٠٠متر از سطح دریا است. دم گاوی دارای دو نوع سیستم ریشه ای می باشد.

ریشه دم گاوی

ریشه های عمودی گیاه که معمولا" در سالهای اوایل رویش فعالیت دارند، بیشتر بواسطه دسترسی به رطوبت زیرین و استقرار اولیه گیاه در شنزار می باشد.   این نوع سیستم ریشه ای معمولا" زیاد فعال نبوده بلکه ریشه های افقی و سطحی گیاه که معمولا" از سال دوم به بعد فعالیت می کند، برای دستیابی به رطوبت سطحی با انتشار وسیع و گسترده تا شعاع ٣٥متر نیز گسترش می یابد .

سیستم ریشه ای در رویشگاه طبیعی دم گاوی معمولا" بر روی ریشه های سطحی و افقی گیاه ، به فواصل ١ تا ٥/١ متر از پایه مادری ، جستهای جدیدی را تولید می کند که پس از چند سال ، توده ای از درختچه که در زیر به هم متصل هستند، بوجود می آیند .  

بنابراین تکثیر دم گاوی علاوه بر انشعابات جستهای ریشه ای ، توسط بذر نیز تکثیر می شوند. 


با توجه به ریشه های عمیق گیاه دم گاوی، پیشنهاد میشود از آن برای احیای شنزارها به کار گرفته شود
گیاه دم گاویگیاه دم گاوی

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.