فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

نام علمی : Pieris brassicae L

این آفت در تمام مناطق كشور مشاهده گردیده است .

خسارت : لارو این آفت از برگ گیاهان میزبانی مانند كلم، گل كلم، كلم قمری، تربچه و شلغم تغذیه می كند.

شكل شناسی : پروانه بالغ نسبتا بزرگ، سفید، عرض با بال های باز 50-40 میلی متر می باشد. بال های جلو سفید در كناره بالایی دارای لكه بزرگ سیاه رنگی است. وسط بال های جلویی حشرات ماده دو خال سیاه ودر حشرات نر بدون خال سیاه است. بال های عقبی سفید و دارای یك خال سیاه است. لارو خاكستری مایل به سبز و دارای سه نوار طولی زرد رنگ، شكم روشنتر و دارای لكه سیاه است. شفیره سه گوش، زرد رنگ با خال های سیاه است. تخم ها استوانه ای، زرد و به قطر نیم و طول یك میلی متر بوده و روی آنه شیارهای طولی دیده می شود.

زیست شناسی : زمستانگذرانی آفت به صورت شفیره روی نباتات میزبان و یا پناهگاه ها می باشد. در بهار حشرات بالغ ظاهر شده و پروانه ماده 300-200 تخم روی بوته كلم می گذارد. پس از 15-10 روز لارو های زرد رنگ كوچك از تخم ها خارج شده و دسته جمعی تغذیه می كنند. لارو این حشره ایجاد پیله نمی كند بلكه روی گیاه میزبان شفیره می شود. این آفت دارای 4-2 نسل در سال بسته به شرایط آب و هوایی است.
سفیده بزرگ كلم
سفیده بزرگ كلم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.