فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

امروزه در شهرها وجود سر و صدا چه ناشي از صداي اتومبيل ها و چه در اثر فرياد چرخ هاي مناطق صنعتي و كارخانه اي امروزه به حد غيرقابل تحملي رسيده است و يكي از عوامل عصبي بودن و نقصان تمركز فكري شهرنشين ها نيز وجود همين سر و صداي مداوم است.



گياهان مي توانند تا حدي از گسترش سر و صدا جلوگيري بكنند و در مقايسه با ديوارهاي صوتي از نظر قيـمت ارزانتر تمام مي شود و تقليـل صدا بوسيله درختان و درختـچه ها بخصوص در فركانس هاي 1000 تا 11000 هرتز بسيار مؤثرند در اينحال مي توان شدت سر و صدا را تا حد 10 فن كاهش داد اين مقدار برابر است با شدتي مساوي با نصف صداي اصلي .

انتخاب نوع درخت و درختچه نيز در شدت تقليل صدا موثراست. درختاني كه داراي برگهاي بزرگ هستند و برگ آنها در تمام مدت سال بر روي شاخه مي ماند مؤثرتر از درختان ديگر ( مثلاً سوزني برگ ها ) ميباشند. درختان راش و هفت كول ، افرا ، بلوط و ممرز از اين جمله اند درختان فندق ، راش و بلوط حتي تا حدودي برگهاي خشك شدة خود را نيز طي تمام سال نگاه مي دارند.

بررسي ها نشان ميدهد اولويت اول مشكل آلودگي صوتي در شهرهاي بزرگ ، ناشي از ترافيك است. صداي خارج از منزل ناشي از صداي هواپيما ، وسايل نقليه عمومي و زميني ، ساختمان سازي ، صنايع و سر و صداي نواحي مسكوني و فعاليت هاي تجاري ، منجر به تأثيرات مستقيم و غير مستقيم بر سلامت افراد مي شود.

به هر گونه صدايي از هر منبعي كه باعث آزردگي در انسان شود آلودگي صوتي گفته ميشود واحد اندازه گيري صوت دسي بل است و مشخص كردن سطح آستانه اين آلودگي با يك رقم به تنهايي ميسر نيست چرا كه فرد بسته به مدت و زمان در معرض آلودگي قرار گرفتن ، فاصله از منبع صوت - مداومت و حساسيت ها و توانايي هاي متفاوت افراد در تحمل آلودگي و واكنش ها و ... تأثيرهاي متفاوتي ميپذيرند.

اما به طور ميانگين قرار گرفتن در معرض صدايي با شدت 85 دسي بل به گوش انسان صدمه جدي وارد مي كند و قرار گرفتن بيش از 2 دقيقه در معرض صدايي با شدت 109 دسي بل ممكن است به كري موقت انسان منجر شود قرار گرفتن در معرض دائمي صدا باعث كاهش قدرت شنوايي و ايجاد كري خواهد شد در واقع علت بيشتر كم شنوائي ها افزايش سن و پيري نيست بلكه مداومت قرارگيري در معرض سر و صدا ميباشد.



آلودگي صوتي باعث افزايش توليد هورمونهاي هيپوفيز مي شود كه مهم ترين آنها شايد ACTH ( Adreno cortical hormone ) باشد. صدا توليد كورتيزول ( Cortisol ) از غدد فوق كليوي را افزايش ميدهد و بدين وسيله حساسيت در مقابل آدرنالين و نور آدرنالين را افزايش داده و ميزان قند خون را بالا مي برد و در نتيجه فعاليت سيستم ايمني ( immunological ) بدن متوقف مي گردد.

منبع :
http://parks.tabriz.ir


فضاي سبز و كنترل صدا
فضاي سبز و كنترل صدا
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.